نان آجر کُن نباشیم!
کد خبر: 3780696
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

نان آجر کُن نباشیم!

گروه سیاست و اقتصاد - در سال «حمایت از کالای ایرانی» کارگران و تولیدکنندگان کشورمان چشم بر خرید من و تو دارند، نان آن‌ها را آجر نکنیم!

نان آجر کُن نباشیم!به گزارش ایکنا از قزوین، سال‌هاست که نام اقتصاد مقاومتی در عناوین مختلف زینت‌بخش روزها و ماه‌ها شده و راهبردهای سال بر مبنای شعار تعیین‌شده از سوی فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری تعیین و بر اساس آن قدم‌ها برداشته می‌شود، قدم‌هایی که گاه کوتاه و لاک‌پشتی برداشته است و گاهی نیز قوی و پرانرژی!
آحاد ملت در این سال‌ها با نام اقتصاد مقاومتی عجین شده و دانسته‌اند که رمز موفقیت، استقلال و دوری از فشارهای اقتصادی تکیه‌ بر توان و ظرفیت خودی است چراکه امروز اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش ایران اسلامی است. به‌طور قطع و مسلم و بر اساس تجربیات مختلف کشورهای دارای اقتصاد قوی، در حوزه‌های مختلف دیگر چون فرهنگ، دفاعی، اجتماعی و غیره نیز قوی ظاهر می‌شوند چراکه اقتصاد قوی توان دفاعی، امنیت و رفاه اجتماعی قوی را باعث می‌شود.
روند نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 1397 جدی‌تر و روشن‌تر از همیشه خودنمایی کرد چراکه معظم‌له این بار مستقیم کلیدواژه «حمایت از کالای ایرانی» را بیان کرده و با تأکید مستقیم بر استفاده از کالای با برند ایرانی آن را رمز موفقیت و رهایی از مشکلات مختلف اقتصادی برشمردند و فرمودند: «اگر تولید ملّی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من این را محور قرار دادم برای شعار امسال؛ شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» است؛ سال «حمایت از کالای ایرانی». این فقط مربوط به مسئولین نیست؛ آحاد ملّت همه می‌توانند در این زمینه کمک بکنند و به معنای واقعی کلمه وارد میدان بشوند». این شعار بی‌شک در سال 98 نیز ادامه خواهد داشت و از زاویه‌ای دیگر خودنمایی خواهد نمود.

حمایت از کالای ایرانی
یکی از معضلات تأثیرگذار که در حال حاضر دغدغه بسیاری از خانواده‌ها را موجب شده و تبعات بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری، اعتیاد، طلاق و امثال آن به همراه خود دارد را می‌توان بیکاری و نداشتن شغل مشخص عنوان کرد.
راه علاج این ناهنجاری و معضل اجتماعی «اشتغال» است، بی‌شک تا زمانی که تولید داخلی رونق پیدا نکند، اشتغالی هم شکل نخواهد گرفت. باید با تعصب کالای ایرانی را خرید و به آن افتخار کرد در این میان پای‌کار بودن مردم از اقشار مختلف در تحقق شعار سال بسیار اثرگذار است چراکه اگر مردم پای‌کار باشند و خرید کالای ایرانی را در برنامه داشته باشند بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد، هرچند دستیابی به این مهم مستلزم تلاش در جهت بالا رفتن کیفیت تولیدات داخلی و فراهم کردن قدرت رقابتی بیشتر با نمونه‌های خارجی است.
آیا می دانید خرید کالای بیگانه مساوی با بیکاری یک ایرانی است! به‌راستی اگر به این نکته در خریدهای خویش توجه کنیم آیا بار دیگر حاضر به بیکاری مردم سرزمین خود خواهیم شد؟! چه کسی راضی می‌شود سرپرست خانواده‌ای به دلیل عدم فروش محصولات کارخانه‌ای در برابر همسر و فرزندانش سرافکنده شود؟!

 صنایع پویاتر و بیکاری کمتر
ایران اسلامی برای رسیدن به هدف‌گذاری سال یعنی «حمایت از کالای ایرانی» با تکیه‌ بر تولید داخلی، نیازمند حرکتی جهادی و انقلابی است تا با شهامت و پشتکار آحاد ملت و مسئولان سنگ بنای آن به شکل اصولی گذاشته و کشور بر پله‌های ترقی بر مبنای راهبرد «بیکاری کمتر» و «صنایع پویاتر» قدم گذارد.
تحقق شعار سال را درگرو فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی است چرا که هنوز فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در کشور جا نیفتاده و مردم رغبت کمتری برای خرید تولیدات داخلی دارند لذا توصیه می‌شود در سال حمایت از تولید ملی در هنگام خرید به برند «ساخت ایران» توجه داشته و آن را رمز اولویت‌بندی خود در هنگام مواجه با چندین کالا بدانیم.
برای درمان پاشنه آشیل اقتصاد نیازمند اتکا به ظرفیت داخلی هستیم چراکه نظام سلطه منافع خود را در سلطه بر کشورهای مختلف می‌بیند ازاین‌رو هرگز راضی به پیشرفت و رشد کشورهایی چون کشور ایران اسلامی نمی‌شود.
از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز باید در راستای جلب نظر مخاطبان خود تمام همت و تلاش خود را به کار برند و با استفاده از این فرصت ناب بر تولید باکیفیت اقدام کنند.

رقابت با کالای خارجی
مسئولان نیز باید بسترهای لازم برای حمایت از کالای ایرانی را رشد داده و با برداشتن موانع بر سر تولیدکنندگان زمینه حضور یک کالای قدرتمند را در بازار رقابت با کالای خارجی ایجاد کنند.
تقویت صنایع و رونق تولید در کشور با نگاهی عقلانی برگرفته‌ شده از یک چشم‌انداز اصولی نه مقطعی و زودگذر در راستای گفتمان‌شناسی در این زمینه باید در اولویت سیاست‌گذاری مسئولان امر قرار بگیرد تا درنتیجه آن به اقتصادی قوی دست یابیم.
قوه مجریه باید از خود شروع کرده و استفاده از تولیدات خارجی را در ادارات و ارگان‌ها ممنوع کرده و به این ممنوعیت پایبند باشد چراکه خرید کالای ایرانی همان حمایت عملی از تولید ساخت ایران خواهد بود.
در سایه همین حمایت‌ها می‌توان شاهد بارور شدن درخت تنومند انقلاب اسلامی و پیشرفت و تعالی کشورمان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه رونق اقتصادی بود.
سال 97 رو به پایان است اما بی‌شک شعار سال همچنان ادامه خواهد داشت چراکه بستر استقلال و خودکفایی و رونق اقتصادی کشورمان در عمل به این شعار نهفته است؛ امروز کارگران و تولیدکنندگان کشورمان چشم بر خرید من و تو دارند پس نان آن‌ها را آجر نکنیم!
یادداشت از رقیه ملاحسنی
انتهای پیام

captcha