اقتصاد مقاومتی؛ از دلایل تداوم انقلاب اسلامی
کد خبر: 3781108
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

اقتصاد مقاومتی؛ از دلایل تداوم انقلاب اسلامی

گروه سیاست و اقتصاد - اقتصاد مقاومتی، طی چند سال اخیر، همواره شاه‌بیت بیانات مقام معظم رهبری بوده و به‌عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده و این مسئله مهم از دلایل اساسی تداوم انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و لزوم همکاری تمامی مردم و مسئولان در تحقق این مهم را می‌طلبد.

اقتصاد مقاومتی؛ از دلایل تداوم انقلاب اسلامی

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، اقتصاد مقاومتی در واقع اين است كه از جهت نرم‌افزار و سخت‌افزار، همه كسانی كه در حوزه اقتصاد جامعه تلاش می‌كنند، بايد نهايت سعی خود را به‌كار گيرند تا بتوانند در برابر تحريم‌ها و فشارهای اقتصادی مقاومت كنند.
اقتصاد مقاومتی شامل فكر و انديشه توليد می‌شود و بايد تمامی انديشمندان، نهايت تلاش فكری خود را جهت انجام اختراعات و ابتكارات انجام دهند تا توليدات داخلی کشور بالا برود، از طرف ديگر در امور مصرفی نیز بايد اقتصاد مقاومتی را نشان داد و بايد سعی كنيم كمتر مصرف كرده و قناعت داشته باشيم.
اقتصاد مقاومتی، طی چندسال اخیر، همواره شاه‌بیت بیانات مقام معظم رهبری بوده و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور از سوی ایشان تبیین شده است و این مساله مهم از دلایل اساسی تداوم انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و لزوم همکاری تمامی مردم و مسئولان در تحقق این مهم را می‌طلبد.
اقتصاد مقاومتی؛ از دلایل تداوم انقلاب اسلامی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیامک جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی از دلایل تداوم انقلاب اسلامی را اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی، موجب تداوم انقلاب است و باید مردم و مسئولان در این امر با یکدیگر همکاری کنند.
وی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و اعتماد به خداوند در هر شرایطی اظهار کرد: طبق آیات قرآن، مدیر و مدبر خداوند بوده و آنانی که خدا را مدیر و مدبر قرار می‌دهند، در تمامی مراحل زندگی و شرایط سختی خدا را پناه خود می‌دانند و استقامت کرده و با توکل به پروردگار خود جهت بهبود شرایط خود و جامعه تلاش می‌نمایند، خداوند نیز آنان را یاری می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه ادامه داد: از پیام‌های قرآن و احادیث و روایات معصومین و بزرگان دین چنین می‌توان درس گرفت که نباید مدیریت و اقتصاد خود را به کافران و دشمنان وابسته کرد، بلکه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و سایر عرصه‌ها باید خود را توانا نمود و به خود اکتفا کرده و از تولیدات داخلی خود حمایت نموده و به آن توجه داشت.
وی خاطرنشان کرد:‌ اگر در کشور اسلامی در برابر مشکلات اقتصادی که جامعه با آن مواجه است، افراد استقامت نمایند، خداوند در قرآن وعده یاری داده و به وسیله فرشتگان خود امدادهای غیبی خود را به سوی آن جامعه می‌فرستد و از آنها حمایت می‌کند و می‌گوید هیچ‌گونه غم و نگرانی برای آینده نداشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جعفرزاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری که طبق سخن امام حسین(ع) در مورد دینداری و ایمان انسان با توجه به وضعیت زندگی، تصریح کرد: دین، مثابه آب دهان است، تا زمانی‌که معیشت انسان تامین شود، دین را در دهانش نگه می‌دارد و زمانی‌که خداوند آنها را با مسایل اقتصادی و معیشتی امتحان می‌کند، تعداد افراد متدین کم می‌شود، به امر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، زیرا با اقتصاد مقاومتی است که معیشت و رفاه در جامعه پابرجا می‌ماند.
وی ادامه داد: روایت است که پیامبر(ص) می‌فرماید فقر، موجب کفر می‌شود، به همین خاطر اقتصاد مقاومتی در تداوم انقلاب نقش اساسی دارد و مردم و مسئولین اگر به منویات مقام معظم رهبری عمل نکنند، خسارات سنگینی به انقلاب اسلامی وارد می‌شود.
سيره‌ عملی حضرت يوسف(س)، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی، امام جمعه ماکو، نیز به ایکنا گفت: خداوند تبارک و تعالی در آيات 46 تا 48 سوره يوسف به شرايط ذخيره غلات توسط حضرت يوسف اشاره می‌کند و در بحث اقتصاد مقاومتی بايد به اين نکته توجه کرد که اقتصاد مقاومتی تنها به دوران تهديد اقتصادی دشمن اختصاص ندارد، بلکه برای مقابله با حوادث طبيعی نيز بايد از اقتصاد مقاومتی بهره برد.
وی با بیان اینکه سيره‌ عملی حضرت يوسف(س) نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: حضرت يوسف برای مقابله با قحطی دستور داد به مدت هفت سال تمامی مردم مصر گندم بکارند و به ميزان نياز خود گندم را برای خود اخصاص داده و بقيه را به حکومت تحويل ‌دهند تا توسط مأمورين حکومتی در سيلوهای احداث شده ذخيره شود که اين خود يک نوع اقتصاد مقاومتی براي مقابله با حوادث طبيعی است.
امام جمعه ماکو با بیان اینکه حکومت و مردم باید در اقتصاد مقاومتی همکاری داشته باشند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، هم حکومت و هم مردم، هر دو بايد دست به دست هم دهند تا بتوانند در مقابل تهديدات اقتصادی چه از ناحيه‌ دشمن و چه توسط حوادث طبيعی خود را واکسينه نمايند.
حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی ادامه داد: خداوند تبارک و تعالی در آیه 60 سوره انفال می‌فرمايد، برای مقابله با تهديدات دشمن، به هر اندازه‌ای که می‌توانيد خودتان را آماده کنيد، درست است که اين آيه‌ شريفه هر چند در شأن تهديدات نظامی نازل شده، اما هر گونه تهديدات دشمن را شامل ميیشود، اعم از تهديدات نظامی، اقتصادی، سياسی و فرهنگی، بنابراين برای مقابله با تهديدات اقتصادی دشمن، بايد اقتصاد کشور مقاوم سازی شود و اين امر نيز در سايه‌ نهادينه کردن اقتصاد مقاومتی و استفاده از توانمندی‌های منابع انسانی و طبيعی و خروج از اقتصاد تک محصولی تحقق پيدا خواهد کرد.
امام جمعه ماکو اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بيش از ده سال است که شعارهای سال را به صورت متمادی با عنوان اقتصاد مقاومتی انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: معظم له با اين کار به تمامی دولتهای وقت هشدار می‌دهد که امروز مهمترين مشکل کشور، مشکل اقتصادی بوده و دشمن با تحريم‌های اقتصادی می‌خواهد از اين ناحيه به ملت ايران ضربه وارد کند، اگر در اين مدت تمامی دولتها هرکدام در هر سال، بخشی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی را در کشور نهادينه می‌کردند، امروز کشور ما از نظر اقتصادی با چالش مواجه نمی‌شد.
اقتصاد کشور نباید به دست منافقان بیفتد
حجت‌الاسلام والمسلمین علی یوسفی، مدرس حوزه علمیه کرمانشاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی و تاکیدات خداوند متعال در قرآن کریم اظهارکرد: خداوند متعال در آیه 5 سوره نسا فرموده است« وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا» و اموال خود را كه خداوند آن را وسيله قوام زندگی شما قرار داده به سفيهان مدهيد ولی از عواید آن به ايشان بخورانيد و آنان را پوشاک دهيد و با آنان سخنى پسنديده بگوييد، که باتوجه به معنی این آیه اموالتان را به دست سفها نباید بدهید، سفیه دو معنی دارد به کسی که فاقد صلاحیت عقلانی بوده و در معنی دیگر به منافق اطلاق می‌شود.
وی افزود: در امر اقتصادی، مدیران، نظریه‌پردازان اقتصاددانان نباید اجازه دهند که اقتصاد جامعه به دست منافقان و افراد نالایق و کم خرد اداره شود و نباید به دست افرادی که شهرت و ثروت فراوان دارند، بیفتد، زیرا برنامه‌ای برای پول خود ندارند و به سمت تجملات می‌روند و چون این افراد الگوی جامعه می‌شوند، هزینه‌های زندگی مردم صرف تجمل می‌شود و در این جامعه دین و ایمان به خدا کمرنگ می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در مورد مسئولین جامعه تصریح کرد: از نظر من فرقی ندارد که مسئولیت جامعه به دست منافق یا افراد نالایق باشد، زیرا هردو خیانت در حق جامعه می‌کنند، منافق با علم خود و کسی که علم و تخصص ندارد با بی‌آگاهی خود خیانت می‌کند و به اقتصاد مملکت آسیب می‌زند.
مدرس حوزه علمیه کرمانشاه ادامه داد: ذات اقتصاد بر مبنای تولید است، همانگونه که تمام اقتصادهای موفق دنیا از طریق تولید داخلی و صادرات یشرفت کرده‌اند و نه از طریق واردات و مذاکرات، پس جامعه‌ای که می‌خواهد به لحاظ اقتصادی موفق باشد، باید تلاش کرده و خود تولیدکننده و صادر کننده باشد و تنها به حرف اتکا نکند.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری افزود: ما کشور خاص و سلطه‌ناپذیر هستیم و بر اصول دینی و استقلال خود اصرار داریم، ولی دشمنان و بیگانگان می‌خواهند بر ما چیره شده و به نفع خود از طریق توطئه‌های مختلف و تحریم‌ها عمل کنند و به کشور و اقتصاد ما آسیب وارد نمایند و ما اگر بخواهیم تحریم‌پذیر نباشیم، باید مواد اصلی و اولیه در داخل کشور تولید شود و تولید و حتی صادرکننده باشیم و از محصولات داخلی حمایت کنیم و در شرایط سخت اقتصادی، مقاومت نماییم.
گزارش از الناز نقی‌زاده
انتهای پیام

captcha