الزامات تحقق «رونق تولید»
کد خبر: 3803112
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

الزامات تحقق «رونق تولید»

گروه اجتماعی ــ رونق تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌های اقتصادی است و تحقق آن منوط به اجرایی شدن عواملی مانند اصلاح محیط کسب و کار، تضعیف فعالیت‌های سوداگرانه، مبارزه با فساد، دیپلماسی فعال اقتصادی، اصلاح قوانین و صیانت از سهم صندوق توسعه است.

الزامات تحقق رونق تولید

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در دنیا کشورهایی هستند که به لحاظ منابع طبیعی در حداقل امکانات قرار دارند، اما با اهمیت دادن به تولید رتبه‌های بالایی در اقتصاد دارند که می‌توان به ژاپن و کره اشاره کرد، اینها توانسته‌اند تولید علم، فن‌آوری و محصول کنند. از طرفی کشورهایی هم هستند که به لحاظ منابع طبیعی سرشار هستند ولی چون توان تولید ندارند جزو کشورهای جهان سوم به حساب می‌آیند.
وقتی کسب و کار رونق گیرد، دولت منابع مالی بیشتری را از طریق دریافت مالیات از بانک‌ها دریافت می‌کند که در نتیجه بودجه ناشی از درآمد نفت کاهش می‌یابد.
الزام و ضرورت دیگری که در تعیین شعار و نام سال جاری به «رونق تولید» تأثیر عمده داشت، بحث شرایط تحریم گسترده و کاهش فروش نفت است که اقتصاد کشور را با رشد منفی روبه‌رو کرد؛ حتی با وضعیت انقباضی بودجه احتمال داشت در سال 98 اقتصاد کشور به سمت رکود تورمی سوق پیدا کند. با این اعلام هوشمندانه، اگر موانع اصلی تولید مرتفع شود و به نوعی متولیان امر دچار شعارزدگی نشوند و تولید جان تازه‌ای بگیرد و راهبرد توسعه صادرات مبتنی بر یک جغرافیای تعامل اقتصادی با کشور‌های جهان، به‌ویژه کشور‌های منطقه مد نظر قرار گیرد تا کالا‌هایی با ارزش افزوده بالا داشته باشیم، هم می‌توانیم از تحریم‌های ظالمانه عبور کنیم و هم دچار رکود تورمی نشویم. لازمه تحقق این امر سرعت در اصلاح ساختار بانک‌ها، بیمه و مالیات است.
رونق تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌های اقتصادی است و تحقق آن منوط به اجرایی شدن عواملی مانند اصلاح محیط کسب و کار، تضعیف فعالیت‌های سوداگرانه، مبارزه با فساد، دیپلماسی فعال اقتصادی، اصلاح قوانین و صیانت از سهم صندوق توسعه است.

بهره‌گیری از متون دینی از الزامات رونق تولید است
حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: رونق تولید الزاماتی دارد، بهره‌گیری از متون دینی، توکل به خدا و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری است و در بحث تولید، جای خالی توکل به خدا، اخلاص و تلاش مشهود است.
وی ضمن بازگو کردن بلای جان اقتصاد کشور بیان کرد: نقدینگی افسار گسیخته، بلای جان اقتصاد کشور شده است. اسکناس‌های سرگردانی که از طلا به دلار می‌رود، از سکه به مسکن می‌رود و روز به روز با کاهش ارزش پول ملی، تاثیرات مخرب خود را بر بازار‌های مختلف اعمال می‌کند. مادامی که نقدینگی فراوان و سرگردان موجود، باعث رونق دلالی شود، قطعاً شوقی برای حضور در بخش تولید و در نتیجه، رونق تولید برای سرمایه‌گذار، وجود نخواهد گذاشت. آثار زیان‌بار نقدینگی در یک سال و نیم اخیر، به‌ویژه پس از چاپ پول بدون پشتوانه برای تسویه بدهی مؤسسات مالی و اعتباری ورشکسته، منجر به مشکلات فراوانی شد و کشور را دچار قیمت‌های لحظه‌ای در بازار‌های گوناگون کرد. مدیریت نقدینگی و گسیل آن به سمت تولید، قطعاً منجر به رونق تولید خواهد شد.
امام جمعه اهر، با اشاره به نسخه شفابخش اقتصاد کشور افزود: نسخه شفابخش اقتصاد کشور همان اقتصاد مقاومتی است که تولید و رونق تولید از بخش‌های مهم آن تلقی می‌شوند.
حجت‌الاسلام حاجی زاده‌ تاکید کرد: باید در جامعه باور ایجاد کنیم که ما می‌توانیم و موانع روبروی رونق تولید توان مقاومت در برابر باورهای ایجاد شده و جوانان ایرانی را ندارند.

رونق تولید موجب وفور کالا در بازار می‌شود
حجتالاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس در گفت‌‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: با رونق تولید، کالاهای ایرانی رواج پیدا می‌کنند، بیکاری برطرف شده، تورم کاهش یافته و کالا در بازار به وفور یافت می‌شود و رونق تولید درحقیقت فقط یک شعار نیست، بلکه افق و استراتژی است که نیاز به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد.
وی از نیازهای سرمایه‌گذاری در امر تولید گفت و بیان کرد: لازمه سرمایه‌گذاری در امر تولید، خطر پایین و ثبات بالا در وضعیت اقتصادی است. مادامی که ثبات در وضعیت اقتصادی کشور، حکمفرما نباشد، تصویر یک چشم‌انداز کاری برای سرمایه‌گذاران، امری نزدیک به محال است. حال ممکن است این شرایط، سیاسی و بین‌المللی باشد یا اقتصادی و یا ناشی از تغییر در شیوه مدیریت، در هر صورت، این وظیفه دولت است که در این مسیر بکوشد تا ثبات لازم برای سرمایه‌گذاری در امر تولید ایجاد شود. به نظر می‌رسد بخشی از بی‌ثباتی فعلی، ناشی از عدم وجود مدیریت واحد در امور اقتصادی کشور است.
حجت‌الاسلام احمدی‌ ادامه داد: رونق تولید نیازمند این است که تولید نسبت به سایر بازارهای رقیب که عمدتاً متمرکز بر سفته‌بازی هستند، اعم از مسکن، ارز، سکه، خودرو و ... به‌صرفه‌تر باشد. نمی‌توان بازدهی بیشتر سایر بازارها نسبت به بخش تولید را نادیده گرفت و در عین حال انتظار داشت تولید در کشور با رونق مواجه شود. زمانی که سرمایه‌گذاری در حوزه سفته‌بازی با ریسک و زحمت کمتر و در عین حال بازدهی بیشتری همراه است، بدیهی است سرمایه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند.
امام جمعه هریس، ضمن بازگوکردن پیامدهای رونق تولید یادآور شد: اگر این شعار مهم و استراتژیک عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات جامعه بخصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی برطرف خواهد شد.
وی ضمن بازگو کردن سدهای گریبانگیر تولید افزود: تا زمانی که واردات کشور، سروسامانی به خود نگیرد و از بیل تا خودرو را دربرگیرد و به توانمندی داخلی توجهی نشود، رونق تولید حاصل نخواهد شد، همچنین معضل کیفیت نازل محصولات تولید داخل نیز گریبانگیر رونق تولید شده است.
حجت‌الاسلام احمدی تأکید کرد: بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند تا از اجناس تولید شده در داخل کشور استفاده کنند، اما هنگامی که با کیفیت نامناسب آن اجناس مواجه می‌شوند از اقدام خودمنصرف شده و به اجناس خارجی روی می‌آورند. لازمه افزایش کیفیت، نظارت جامع و کامل و بهره‌گیری از مواد اولیه مرغوب و مناسب است تا خریداران را برای خرید محصول، ترغیب کند.

انتهای پیام

captcha