حذف موازی‌کاری در مدیریت قرآنی کشور با سه پیشنهاد
کد خبر: 3817823
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
یادداشت وارده/

حذف موازی‌کاری در مدیریت قرآنی کشور با سه پیشنهاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو اتحادیه مؤسسات مدغم قرآنی کشور با ارائه سه پیشنهاد همچون؛ «تشکیل وزارت یا سازمان مستقل قرآن»، «تثبیت مصوبه اتحادیه مدغم مؤسسات کشوری و انحلال اتحادیه غیرقانونی تشکل‌ها» و نیز «تفکیک حوزه فعالیتی نهادها و سازمان‌ها» خواستار حذف موازی‌کاری در مدیریت قرآنی کشور شد.

حذف موازی‌کاری در مدیریت قرآنی کشور با سه پیشنهادگزارش ایکنا از مازندران، حسن سلطان‌پناه، پیشکسوت قرآنی و عضو اتحادیه مؤسسات مدغم قرآنی کشور طی یادداشتی که در  اختیار این رسانه قرار داد، با اشاره به مدیریت ناکارآمد امور قرآنی در کشور،به ارائه پیشنهاداتی در خصوص رفع‌ موازی‌کاری در عرصه فعالیت‌های قرآنی پرداخت که متن آن در ذیل می‌آید:
شکی نیست که تعدد و تفرق نهادهای قرآنی در کشور به‌دلیل ضعف مدیریتی و نبود تجربه و تخصص به همراه انتصابات مبتنی بر روابط، بزرگترین ضربه را بر پیکره جامعه قرآنی وارد کرده و اثرات این سوء‌مدیریت در عملکرد حدود ۸ هزار مؤسسه و تشکل در سطح کشور ظهور و بروز داشته است.
سه نهاد و سازمان بزرگ قرآنی همچون؛ سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن که متولی امور قرآنی کشور هستند، هر کدام خواسته یا ناخواسته تداخل فعالیتی داشته و بودجه‌های بسیاری را با موازی‌کاری از بین می‌برند.
تشکیل وزارت قرآن
اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان رده بالای تصمیم‌گیر، پس از ۴۰ سال توان تشکیل یک وزارت و یا سازمان واحد قرآنی و سر و سامان دادن به وضعیت اسفبار جامعه قرآنی را نداشته و حتی نتوانستند مصوبه اتحادیه مدغم را به دلیل دخالت و نفوذ چند نفر در شورای توسعه به سرانجام برسانند و همچنین در نظارت بر تخصیص بودجه قرآنی که جناحی و رانتی شده نیز به هر دلیلی ناتوانند، حداقل تفکیک حوزه فعالیتی نهادها را انجام دهند. به نحوی که هر سازمانی متولی بخشی از امور قرآنی شود.
با این پیشنهاد و طرح همه مسابقات و محافل قرآنی در سطح استان، کشور و بین‌الملل در حیطه وظایف امور دینی سازمان اوقاف قرار می‌گیرد و همه فعالیت‌های هنری و علمی و تجسمی و نمایشی با موضوع قرآنی در حیطه وظایف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد قرار خواهد گرفت و همه امور مربوط به آموزش تخصصی و عمومی و تربیت داور و مربی قرآنی و صدور گواهینامه مربوطه در حیطه وظایف سازمان دارالقرآن تعریف می‌شود.
بدیهی است مجوز فعالیت مؤسسات با رویکرد هنری قرآنی، باید توسط معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مجوز فعالیت فرهنگی قرآنی نیز باید توسط سازمان دارالقرآن صادر شود.
با ارائه سه پیشنهاد مشخص همچون؛ تشکیل وزارت یا سازمان مستقل قرآن، تثبیت مصوبه اتحادیه مدغم موسسات کشوری و در نتیجه انحلال اتحادیه غیرقانونی تشکل‌ها و نیز تفکیک حوزه فعالیتی نهادها و سازمان‌ها خواستار حذف موازی‌کاری در مدیریت قرآنی کشور شد.
تفکیک حوزه فعالیتی نهادها
در حال حاضر بهترین راه برای خروج از وضعیت نابسامان موجود در جامعه قرآنی، تفکیک حوزه فعالیتی نهادها در حوزه مدیریت قرآنی کشور است و با این شیوه عملاً شورای عالی قرآن، شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی و تمامی نهادهای همسو از این قبیل از چرخه فعالیت و دریافت ردیف بودجه خارج و منحل اعلام  شوند.
در این صورت دو اتحادیه جداگانه با دو دیدگاه و بودجه مشخص می‌توانند مؤسسات حوزه خود را تحت پوشش قرار دهند و اتحادیه‌های قبلی نیز منحل شود.
انتهای پیام
captcha