معامله قرن به تأخیر می‌افتد
کد خبر: 3819945
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

معامله قرن به تأخیر می‌افتد

گروه بین‌الملل ـ کاخ سفید اعلام کرد که طرح واشنگتن برای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان موسوم به «معامله قرن» احتمالا تا بعد از تشکیل کابینه جدید اسرائیل به تأخیر بیفتد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم؛ «جیسون گرینبلات»، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، از احتمال تأخیر در اعلام طرح واشنگتن برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل موسوم به «معامله قرن»، خبر داد.
 
وی در گفت‌وگو با روزنامه عبری‌زبان «اورشلیم پست»، گفت: احتمال دارد طرح «معامله قرن» بعد از تشکیل کابینه جدید اسرائیل در ماه نوامبر(آذرماه) رونمایی شود.

فرستاده ترامپ در امور خاورمیانه با اشاره به این که تمرکز آمریکا اکنون بر روی کنفرانس اقتصادی منامه است، گفت: طرح انتخاباتی ترامپ برای دومین دوره ریاست جمهوری، تأثیری در طرح صلح نخواهد داشت و  وی به‌طور کامل در جریان این فرآیند قرار دارد.
 
دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که یک کنفرانس بین‌المللی با هدف تشویق برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در اراضی فلسطینی ماه ژوئن(تیرماه) در منامه بحرین برگزار می‌شود. در حالی که برخی کشورها از جمله عربستان و امارات از مشارکت در این کنفرانس خبر داده‌اند، فلسطینیان اعلام کرده‌اند در کنفرانس اقتصادی بحرین حضور نخواهند یافت.

جیسون گرینبلات، پیش از این نیز با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «معتقدم که ما انتشار طرح صلح ترامپ را تا پس از تشکیل کابینه جدید اسرائیل در ماه نوامبر به تأخیر خواهیم انداخت.» 
 
وی همچنین از اظهارات اخیر  «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی درباره حق رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه‌باختری حمایت کرد. فریدمن چندی پیش در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با مشروعیت بخشیدن به اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری تصریح کرد که اسرائیل حق پیوستن به دست کم بخشی از کرانه باختری را دارد.

پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل کابینه تا پیش از زمان مقرر ناکام ماند، قانون‌گذاران اسرائیل به انحلال پارلمان رأی دادند. انتخابات بعدی این رژیم، ماه سپتامبر سال جاری میلادی (شهریورماه) برگزار می‌شود.

بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به معامله قرن قدس را پایتخت اسرائیل اعلام خواهد کرد و بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. تشکیلات خودگردان فلسطین از سال گذشته که آمریکا بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، مذاکره با آمریکا را متوقف کرده است.

انتهای پیام
captcha