استان مرکزی دارنده رتبه دوم تصادفات در کشور
کد خبر: 3821697
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

استان مرکزی دارنده رتبه دوم تصادفات در کشور

گروه اجتماعی - سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه در بحث تصادفات استان مرکزی به دلیل اینکه در محور مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد وضعیت مناسبی ندارد گفت: استان رتبه دوم تصادفات را در سطح کشور دارد که این آمار خوبی نیست و باید برای بهبود این رتبه ترتیب اثر داده شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الله درودگر سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی امروز صبح امروز دوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در سال گذشته یک تجربه تلخ در بحث قاچاق احشام بوجود آمد که عامل مهم افزایش قیمت گوشت بود. ابتدای امسال هم با توجه به نوسانات قیمت گندم با خارج از کشور احتمال می‌رفت تعدادی از دلالان وارد بازار شده و اقدام به قاچاق گندم کنند ولی با اقدامات مؤثر و به موقعی که توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و نهادهای مربوط انجام شد این تهدید برطرف شد.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: اگر مردم در امر پیشگیری از وقوع جرم همکاری نکنند قطعاً موفقیت به دست نخواهد آمد و حتماً باید مردم نقش‌آفرینی کنند و همه باید خودشان را مسئول بدانند و هرکجا که شاهد تخلف بودند به ‌سادگی از کنار آن نگذارند و برای انعکاس آن همکاری لازم را انجام دهند.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به راه‌اندازی سامانه‌«سجام» در استان مرکزی اشاره‌ کرد و گفت: ۱۵۲۰ نفر عضو این سامانه هستند و به‌ عنوان دیده‌بان‌های پیشگیری و در قالب هسته‌های مختلف ساماندهی شده‌اند.

وی اضافه کرد: هسته‌هایی چون جرائم اقتصادی، کار و کارگری، روحانیون اندیشه‌ورز، جرائم انتخاباتی، مواد مخدر و فسادهای اداری تشکیل‌شده و گزارشات و مشاهدات خود را از طریق این هسته‌ها اعلام می‌کنند.

درودگر ادامه داد: درمجموع برای ساماندهی و آموزش ۱۷ جلسه با ۲۰۴ نفر در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای این افراد تشکیل ‌شده که ۲۹ مصوبه داشته و همچنین ۴ کارگاه آموزشی در این راستا برگزارشده است.

وی صیانت از منابع آب را ازجمله برنامه‌های مهم در سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: در مجموع ۴ جلسه در این خصوص برگزارشده و شورای حفاظت از منابع هم ۷ جلسه تشکیل داده است. اهدافی که در این موضوع دنبال می‌شود جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان و جلوگیری از آلودگی منابع آب است.

درودگر از نصب ۴۳۴۳ کنتور فهام روی چاه‌های کشاورزی خبر داد و افزود: در بازرسی‌های صورت گرفته ۳۹۱ مورد چاه غیرمجاز در سطح استان پلمپ شده و ۶۰ مورد ادوات غیرمجاز حفاری توقیف ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون تعیین تکلیف چاه‌های قابل بهره‌برداری در سال ۸۹ وضع‌ شده است بیان کرد: متأسفانه بعد از این قانون تعداد چاه‌های غیرمجاز افزایش پیدا کرده به‌ طوری‌ که در برخی استان‌ها تعداد چاه‌های غیرمجاز به ۳ برابر رسیده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: با تشکیل جلسات مستمر شورای حفاظت از منابع آب در استانداری یک سازوکار مشخص برای تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز تعیین ‌شده است.

این مقام مسئول به اجرای شیوه‌نامه اداره مراکز مشاوره در پیشگیری از طلاق با هدف تلاش برای کاهش طلاق در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: مراجعینی که دادخواست طلاق ارائه می‌کنند به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با اشاره به اینکه ۱۴ مرکز مشاوره خانواده در استان فعالیت دارد بیان کرد: در شهر اراک ۳، ساوه ۲، دلیجان ۲، شازند ۲، خمین ۲ و محلات ۳ مرکز فعالیت دارند.

وی به تعداد دادخواست‌های طلاق در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۳۰۴ طلاق به درخواست زوج و ۱۱۸۵ طلاق به درخواست زوجه ثبت ‌شده است.

این مقام مسئول دلایل طلاق از نگاه تخصصی مراکز مشاوره استان مرکزی را، بیماری‌های جسمی یک درصد، اختلال شخصیتی و بیماری روانی ۲ درصد، مشکلات جنسی ۲ درصد، مشکلات اقتصادی ۳ درصد، ترک منزل ۳ درصد، دخالت اطرافیان ۶ درصد، عدم تمکین ۶ درصد، طلاق عاطفی ۹ درصد، خیانت زوجین به همدیگر ۱۲ درصد، عدم مهارت رفتاری ۱۷ درصد، اعتیاد ۱۸ درصد و عدم مهارت زناشویی را ۲۰ درصد اعلام کرد. از مجموع پرونده‌های مراکز مشاوره تعداد ۴۷۲ مورد سازشی، ۲۶۵۹ مورد عدم سازش و ۲۹ فقره همکاری لازم را نداشتند.

وی تلاش برای کاهش تصادفات با محوریت جاده و شناسایی نقاط حادثه‌خیز در استان را یکی دیگر از اقدامات حوزه پیشگیری عنوان کرد و گفت: سعی شده با ایمن‌سازی بتوانیم شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم. در این خصوص ۴۳ مکاتبه، ۵ جلسه با ۳۰ مصوبه انجام ‌شده که از جمله اقدامات در این خصوص افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات بوده است که هم‌اکنون ۷۱ دوربین ثبت تخلف در سطح معابر نصب‌ شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان افزود: آزادراه ساوه - همدان، اراک - توره، اراک - ازنا، توره - بروجرد، خمین - اراک و سایر محورهای روستایی از جمله محورهای حادثه‌خیز استان هستند که اقدامات خوبی در جهت ایمن‌سازی آن‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث تصادفات استان مرکزی به دلیل اینکه در محور مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد وضعیت مناسبی ندارد گفت: استان رتبه دوم تصادفات را در سطح کشور دارد که این آمار خوبی نیست و باید برای بهبود این رتبه ترتیب اثر داده شود.

انتهای پیام

captcha