بیانیه 100 روحانی لبنانی و فلسطینی در تحریم معامله قرن
کد خبر: 3821884
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

بیانیه 100 روحانی لبنانی و فلسطینی در تحریم معامله قرن

گروه بین‌الملل ـ 100 روحانی و عالم دینی لبنانی و فلسطینی با صدور بیانیه‌ای در نشست شهر «صیدا» در لبنان بر موضع شرعی خود مبنی بر تحریم معامله قرن آمریکا و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21، در این نشست که دیروز، دوم تیرماه با عنوان «گردهمایی بزرگ علما» به همت انجمن علمای فلسطین در لبنان در شهر «صیدا» واقع در جنوب این کشور برگزار شد، روحانیون لبنانی و فلسطینی، امت اسلام را به ایفای نقش و وظیفه خود مبنی بر دفاع از مسائل امت مسلمان و بیش از همه مسئله فلسطین فراخواندند.
 
علمای فلسطین و لبنان در این نشست که با شعار «نه به معامله شوم قرن..نه به کنفرانس منامه...نه به عادی‌سازی روابط با دشمن» برگزار شد، آمریکا را دشمن ملت‌های منطقه دانستند و تنها راه حل مسئله فلسطین را بازگشت به آوارگان به خانه و کاشانه خود دانسته و تأکید کردند که عقب‌نشینی از این حق مقدس جایز نیست.
 
علمای مسلمان لبنان و فلسطین در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که فلسطین سرزمینی اسلامی، عربی و فلسطینی است که هویت آن تحت هیچ شرایطی و با هیچ قدرت، دخالت و یا توطئه‌ای تغییر نخواهد کرد و هرگونه امتیازدهی و کوتاه آمدن از ذره‌ای از خاک آن در مقابل دشمن صهیونیستی، شرعا حرام بوده و هیچ گونه عذری از هر شخص یا گروه یا مسئول و یا رهبری قابل توجیه نیست.
 
در این بیانیه آمده است قدس سرزمینی عربی، اسلامی و مسیحی است که هیچ گونه حقی برای یهود در آن نبوده و انتقال سفارت آمریکا، جنایتی تاریخی و انسانی است و موافقت با آن نیز مشارکت در این جنایت محسوب می‌‌شود.
 
علمای لبنان و فلسطین در این بیانیه تأکید کردند: مسجدالاقصی، مسجدی برای مسلمانان و همتای جدایی‌ناپذیر مسجدالحرام بوده و تجاوز دشمن به آن از وقیحانه‌ترین تجاوزات به یکی از مقدس‌ترین مقدسات مسلمانان محسوب می‌شود و براساس نص صریح قرآن، سکوت هیچ مسلمانی به ویژه مسئولان و حاکمان و رهبران در برابر آن جایز نیست.
 
در ادامه بیانیه تأکید شد: دعوت به عادی‌سازی روابط با دشمن و به رسمیت شناختن آن، جنایت در حق تمامی آوارگان سراسر دنیا و ملتی است که توسط این رژیم از سرزمین خود رانده شده‌اند. همچنان‌که جنایتی بزرگ در حق مسجدالاقصی است که این دشمن آن را آلوده کرده و جنایت در حق قافله شهیدان، جانبازان و اسیرانی است که روح و جان و عمر خود را برای محافظت از این سرزمین پاک تقدیم کرده‌اند.
 
این بیانیه می‌افزاید: روحانیون فلسطینی و لبنانی، آمریکا را دولتی دشمن و ضد ملت‌های منطقه می‌دانند که دائما علیه آنان توطئه‌چینی می‌کند و بر حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین خود، به‌عنوان حقی مقدس که کوتاه آمدن از آن بر هیچ فرد و جماعتی جایز نیست، تأکید دارند.

 یادآوری می‌شود؛ کنفرانس اقتصادی منامه به‌عنوان نخستین گام معامله قرن آمریکا ۲۵ و ۲۶ ماه جاری میلادی (چهارم و پنجم تیر) با عنوان «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» برگزار می‌شود.
 
طرح معامله قرن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را طراحی کرده و «جرد کوشنر» داماد او، مجری آن است، مبتنی بر واگذاری نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی به اسرائیل است و در مقابل، این رژیم با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و نوار غزه موافقت می‌کند و شهرک «ابودیس» به جای بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت فلسطین درنظر گرفته خواهد شد.
 
همچنین این طرح شامل چشم پوشی فلسطینی‌ها از حق بازگشت به سرزمین خود است که طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha