اهمیت بهداشت تغذیه و سلامت غذایی در سفر حج
کد خبر: 3822070
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
بایسته‌های حج/۴

اهمیت بهداشت تغذیه و سلامت غذایی در سفر حج

گروه سلامت ــ یکی از موضوعات مهم در سفر حج تغییر عادات غذایی بوده و اهمیت رعایت نکاتی که در این رابطه مطرح می‌شود، برای سلامت حجاج بسیار مهم است.

اهمیت بهداشت تغذیه و سلامت غذایی در سفر حجبه گزارش ایکنا؛ یکی از موضوعات مهم که حجاج در طول مدت سفر حج با آن مواجه هستند،‌ تغییر عادات غذایی، چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی است، لذا برای حفظ سلامتی حجاج، نکاتی مطرح می‌شود که می‌تواند گامی در جهت حفظ سلامت باشد.

قبل و بعد از هر وعده غذا  باید دست‌های خود را با آب و صابون مایع بشویید. پرخوری نکنید و اگر تحت رژیم غذایی خاصی هستید، نباید این رژیم را نادیده بگیرید.

با توجه به اینکه در کاروان‌ها به مقدار لازم، مواد خوراکی وجود دارد، به هیچ وجه از بیرون کاروان به ویژه از دست‌فروش‌ها غذا تهیه نشود.

غذا را در اتاق نگه ندارید، برخی از زائران به منظور روزه‌داری غذای شب خود را به اتاق می‌برند تا در هنگام سحر از آن استفاده کنند. این عمل خطر بروز مسمومیت‌های  غذایی را بالا می‌برد، در این گونه موارد باید با مدیر کاروان‌ها هماهنگی کرد تا در صورت امکان در هنگام سحر غذای گرم در اختیار قرار دهد.

حجاج باید مشکلات رژیم غذایی خود را با پزشک و مدیر کاروان در میان بگذارند تا برای آنان غذای رژیمی تدارک دیده شود.

ذائقه‌ها متفاوت است و این امکان وجود دارد که پس از یک یا دو هفته، غذاها برای زوار تکراری شود، عمر سفر کوتاه است، پس باید شرایط را در نظر گرفت.

موز از میوه‌های رایجی است که برای زائران تهیه می‌شود، ضمن حفظ تعادل در مصرف آن، باید از مصرف موز کال پرهیز کرد، چرا که ضمن ایجاد یبوست، حساسیت‌ها را تشدید می‌کند. استفاده از سیب به ویژه در زمان گرفتاری‌های تنفسی توصیه می‌شود، زیرا این میوه موجب تسریع در ترمیم سلول‌های تخریب شده می‌شود.

برخی از زوار در روزهای آخر سفر خوراکی‌هایی را که از ایران آورده‌اند از ساک‌های خود بیرون آورده و استفاده می‌کنند، چه بسا این موارد در داخل ساک‌ها و هوای گرم عربستان، فاسد شده و در صورت مصرف موجب بروز مسمومیت می‌شوند.

در ایام تشریق ممکن است برای حجاج غذاهای حاضری بدون گوشت تدارک دیده شود، چون برای آن ایام سالم‌تر هستند. افراد مبتلا به بیماری قند به ویژه از پرخوری و مصرف نوشابه‌، آب میوه‌های صنعتی، خاکشیر عسل و موارد شیرین اجتناب کنند. پیشنهاد می‌شود این افراد در موارد ضروری فقط از نوشابه‌های رژیمی، آن هم به مقدار کم استفاده کنند.

افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند، به ویژه افراد دیالیزی، باید در مصرف گوشت قرمز، شیر و میوه‌هایی که مملو از پتاسیم هستند، حد تعادل را رعایت کنند، بیش از 90 درصد پتاسیم جذب شده، برای این افراد سم است.

کسانی که فشار خون یا چربی بالا دارند، از مصرف غذاهای چرب یا نمکدار اجتناب کنند. حتی‌المقدور کره را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنند و از مصرف برخی مواد غذایی مانند ترشی‌ها، آجیل شور، سس، رب گوجه فرنگی، سس سویا و خردل، نان‌های نمکی، کنسرو ماهی تن، آب خورش، آبگوشت، چیپس سیب‌زمینی که ممکن است در برنامه‌ غذایی کاروان باشد، اکیدا اجتناب شود. برخی از خورش‌ها با آب و روغن زیاد سرو می‌شوند، توصیه می‌شود در اینگونه موارد، خورش مصرف نشود.

غذا در آشپزخانه مرکز طبخ و در کاروان‌ها توزیع می‌شود، برخی از زوار به این برنامه‌ها همچون سهمیه غذایی نگاه می‌کنند و در مصرف غذا اعتدال را رعایت نکرده و این امر موجب افزایش وزن، بالا رفتن قند و چربی خون و بروز بیماری می‌شود.

چلوکباب، چلو مرغ، جوجه کباب، قرمه سبزی، چلوکباب بختیاری، خورشت فسنجان، تن ماهی، خورشت قیمه، آب دوغ خیار و غذاهای آماده در ایام تشریق از جمله نمونه غذاهای برنامه برنامه غذایی در حج است.

بهداشت نوشیدن 

هنگامی که برای زیارت یا سیاحت از کاروان خارج می‌شوید، امکان دارد هوای منطقه باعث تشنگی شود، در این هنگام به هیچ وجه نباید از لیوان آب‌خوری‌های عمومی استفاده کرد، زیرا هر روز صدها نفر از این لیوان‌ها استفاده می‌کنند و مسلما آلوده هستند. برای نوشیدن آب، از لیوان مخصوص  خود استفاده کنید، لذا بهترین راه این است که یک بطری آب سالم همراه داشت تا هم به هنگام تشنگی از آن میل کرد و هم هنگام احساس گرما، برای شست وشوی دست و صورت مورد استفاده قرار داد.

باید در استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف دقت کرد، چرا که برخی از زائران دیگر کشورها پس از استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف آن را دوباره در محل خود قرار می‌دهند، بنابراین لازم است قبل از استفاده از لیوان آن را بازبینی کرده و سپس از آن استفاده کرد و لیوان مصرف شده را در محل لیوان‌های مصرف شده قرار داد.

انتهای پیام

captcha