آب زمزم سالم است/ مسن‌ترین و خردسال‌ترین زائران حج 98
کد خبر: 3825051
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
حلی‌ساز خبر داد:‌

آب زمزم سالم است/ مسن‌ترین و خردسال‌ترین زائران حج 98

گروه سلامت ــ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مسن‌ترین زائر حج امسال را 107 ساله و خردسال‌ترین را یک ساله معرفی کرد و گفت:‌ مطالبی که در فضای مجازی در مورد سالم نبودن آب زمرم و وجود فلزات سنگین در آن منتشر می‌شود صحت ندارد و آب زمزم از نظر کیفیت سالم است.

آب زمزم سالم است/ مسن‌ترین و خردسالترین زائران حج 98به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، امروز، 16 تیرماه، در نشستی خبری با بیان اینکه حج امسال چند ویژگی دارد، اظهار کرد: امسال متوسط سنی برای افراد پنج سال افزایش پیدا کرده و به حدود 55 سال رسیده است. همچنین تعداد افرادی که بین 70 تا 80 سال سن دارند، هزار و 837 نفرند و حدود 137 زائر نیز زیر 18 سال هستند. امسال مسن‌ترین زائر ایرانی 107 سال سن دارد و اهل کردستان است؛ این فرد در همان مرحله اول تشخیص استطاعت پزشکی، تأیید‌یه‌های مرتبط را اخذ کرد. ضمن اینکه امسال یک زائر یک ساله و یک زائر چهار ساله نیز در بین حجاج وجود دارد.

حلی‌ساز افزود: در حال حاضر تمامی‌ تیم‌های پزشکی ما انتخاب شدند و اولین گروه پیش‌پروازی شامل 46 نفر متشکل از افرادی با تخصص‌های مختلف برای ایجاد شرایط ارائه خدمات درمانی و مقدمات آن روز 13 تیرماه، عازم عربستان سعودی شدند. همچنین تیم‌های دیگری نیز طی روزهای 16 و 20  تیرماه اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج با بیان اینکه داروهای ما قبل از عید خریداری و ارسال شده است، گفت: تمامی داروها از فهرست فارماکوپه ایران بوده و حدود 400 قلم را شامل می‌شود. همچنین کشور عربستان قانونی دارد مبنی بر ممنوعیت ورود هر نوع داروی مخدر یا دارویی که برای درمان اعتیاد به کار می‌رود. در ایران به دلیل سهل‌الصول بودن برخی داروها، بسیاری از افراد استامینوفن کدئین و اکسترا کدئین را در اختیار دارند، اما مسافران حج به هیچ وجه نباید این داروها را همراه داشته باشند و بدین منظور حدود 500 قلم دارو ممنوع شده است. 

وی یاد آور شد: امسال تمهیدی با عنوان نسخه عربی فراهم شده است که از طریق آن زائران می‌توانند داروهای خود را با تأیید پزشک در این نسخه درج کنند تا به محض ورود به عربستان مشکلی برای آنها پیش نیاید.

حلی‌ساز یادآور شد: هماهنگی لازم با وزارت عربستان انجام شده تا 15 نفر از اعضای تیم پزشکی ایران که مسلط به زبان عربی هستند با دریافت کارت شناسایی در بیمارستان‌های عربستان حضور یابند و به بیماران ایرانی خدمت کنند.

وی بیان کرد: نیروهای پیش‌پرواز ایرانی به محض ورود کار خود را آغاز کردند، درمانگاه مرکزی در مدینه نیز در حال آماده شدن است، به غیر از دو بیمارستان در مکه و مدینه، چهار مجتمع درمانگاهی در مدینه و پنج مجتمع در مکه پیش‌بینی شده است؛ ضمن اینکه در ایام تشریق بیمارستان صحرایی در عرفات فعال می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تصریح کرد:‌ به هیچ وجه عمل‌های جراحی‌ را در مراکز ایرانی انجام نداده و این کار را در بیمارستان‌های سعودی انجام می‌دهیم.

وی افزود: امسال حدود 20 درصد زائران مبتلا به فشار خون هستند، 15 درصد افراد دیابت دارند و پنج درصد از زائران نیز دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که استطاعت آنها تأیید شده است. 30 نفر از بیماران نیز دیالیزی هستند و هماهنگی‌های لازم با بیمارستان‌های سعودی برای دیالیز آنها انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امسال 48 درصد از زائران را زنان و 52 درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: حدود هفت هزار نفر از همان آغاز معاینات انصراف دادند. همچنین پزشک 427 نفر را رد کرده بود. آمار سیستماتیک ما گویای آن است که 71 نفر به دلیل وابستگی به مواد مخدر در معاینات پزشکی رد شده‌اند. علاوه بر آن 29 نفر را در حالت تعلیق قرار دادیم تا شاید بتوانند پیش از اعزام موفق به ترک اعتیاد شوند. سیستم‌های موادیاب عربستان پیشرفت کرده و زائران باید بدانند در این قضیه ایران به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. ضمن اینکه گیت‌های فرودگاهی ما به صورت جدی نظارت‌ دارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در ادامه در رابطه با سلامت آب زمزم نیز گفت: مطالبی که در فضای مجازی در مورد  سالم نبودن این آب و وجود فلزات سنگین در آن منتشر می‌شود صحت ندارد و آب زمزم از نظر کیفیت سالم است.

وی یادآور شد: تیمی در عربستان از سوی مرکز پزشکی با عنوان سلامت کاروان فعال هستند که در آن کارشناسان بهداشت محیط، سلامت آب، سلامت غذا و کارشناسان مبارزه با بیماران اپیدمیک حضور دارند و مرتب بر موضوعات تخصصی خود نظارت می‌کنند.

حلی‌ساز در پایان اظهار کرد: شعار مرکز پزشکی حج و زیارت در حج 98 دیده‌بانی برای سلامت است؛ امیدواریم تمامی زائران به پیام‌ها و توصیه‌های بهداشتی ما عمل کنند. ضمن اینکه امسال بروشور سلامت را تهیه و در تیراژ هشت هزار نسخه بین زائران توزیع کرده‌ایم.

انتهای پیام

captcha