نگاهی به ترکیب جدید هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ انتخابی فرادستگاهی
کد خبر: 3827005
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

نگاهی به ترکیب جدید هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ انتخابی فرادستگاهی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ‌ اعلام ترکیب جدید اعضای هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاطم وقایع اخیر، بحث‌های ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و ... نویدبخش چه چیزی می‌تواند باشد؟

نگاهی به ترکیب جدید هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآنی وزارت ارشاد/ انتخابی فرادستگاهیدر اولین روز هفته جاری، ترکیب جدید هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت (مؤسسات قرآنی که از این وزارتخانه درخواست دریافت مجوز داشتند) از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

نام‌هایی همچون عباس سلیمی، عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و محمدعلی خواجه‌پیری و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از هر چیز ترکیبی فرادستگاهی از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به ذهن متبادر کرده و در وهله اول، هوشمندی سکاندار این معاونت را نشان می‌دهد، به ویژه اینکه در این بین نام یکی از اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم نیز به چشم می‌خورد.

در حالی این عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن‌ الکریم به عنوان عضو هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است که سازمان دارالقرآن الکریم و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی این سال‌‌ها در بحث ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی و انحلال هیئت مشترکی، که با مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی (هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت) حدود 80 جلسه آن نیز برگزار شد، تقابل‌هایی با هم داشته‌اند؛ تقابل‌هایی که باعث شد تا بحث ادغام را به حاشیه ببرد و سرنوشت آن هنوز هم بعد از سال‌ها در ابهام قرار دارد.

در ادامه گفت‌وگو با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صورت گرفته است تا در مورد دلایل رسیدن به این ترکیب بحث شود، هرچند معاون قرآن وزیر ارشاد در این گفت‌وگوی نسبتاً کوتاه بیشتر به معرفی سابقه اعضای این هیئت پرداخت، اما نهایتاً در مورد دلایل این انتخاب نیز توضیحاتی ارائه کرد.

تا قبل از اینکه برای عضویت استاد سلیمی دعوت به عمل بیاید از عضویت ایشان در هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم اطلاع نداشتم، وقتی هم ایشان این مسئله را مطرح کردند، اتفاقاً بسیار خوشحال شدم و تأکید کردم این می‌تواند نقطه اتصال بیشتر و بهتری باشد

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛‌ با اشاره به اینکه ترکیب این هیئت یک ترکیب فراوزارتخانه‌ای است، گفت: در این ترکیب از پیشکسوت قرآنی استاد «عباس سلیمی» دعوت شده است. ایشان یکی از مهم‌ترین چهره‌های قرآنی اثرگذار در فضای قرآنی کشور است و تعلق خاصی به نهاد خاصی ندارند و در تمامی نهادهای اصلی قرآنی چهره‌ای بسیار موجه و مورد احترام هستند. ایشان سابقه بسیار درخشانی از حیث تأثیرگذاری در فضای فرهنگ قرآنی دارند که بزرگوارانه دعوت ما را پذیرفته و در جلسه اخیر هم حضور یافتند.

وی «محمدعلی خواجه‌پیری» را دیگر عضو جدید این هیئت معرفی کرد و افزود: ایشان هم زمانی ریاست بر مرکز قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور)، که به معاونت ارتقا یافته است، برعهده داشته‌اند. ایشان هم از چهره‌های مهم و موجه فضای قرآنی است و تعلق به جناح و ارگان خاصی ندارد. بنا بر رابطه بسیار صمیمانه‌ای که طی این دو سال حضور در معاونت با ایشان به وجود آمده است، از این پیشکسوت قرآنی نیز دعوت شد تا در ترکیب حضور داشته باشند. ایشان در تمامی مراحل پیشین معاونت از هرگونه همکاری دریغ نداشته‌اند.

فقهی‌زاده بیان کرد: عضو دیگر این هیئت، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، یکی از چهره‌های خوشنام فضای قرآنی است و تجربه ملی قابل توجهی در این زمینه دارد. ایشان هم مؤسسه دارد و هم یک نهاد ملی قرآنی را راهبری کرده‌ است. بنابر رابطه بسیار خوبی که وجود داشته است، هر چند در برخی زمینه‌ها اختلاف سلیقه‌هایی هست، اما از ایشان دعوت شد و ایشان نیز از هیچ گونه همکاری دریغ نکرد.

معاون قرآن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از ترکیب این هیئت رضایت کامل دارم و امیدوارم منشأ خدمات خوبی باشند در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر دلایل حضور یکی از اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و تقابل‌های این سازمان با وزارت ارشاد در بحث ادغام و صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی، گفت: تا قبل از اینکه برای عضویت استاد سلیمی دعوت به عمل بیاید، از عضویت ایشان در هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم اطلاع نداشتم. وقتی هم ایشان این مسئله را مطرح کردند، اتفاقاً بسیار خوشحال شدم و تأکید کردم این می‌تواند نقطه اتصال بیشتر و بهتری باشد.

فقهی‌زاده بیان کرد: البته هیچ‌گونه مشکلی با همکاران خودمان در سازمان تبلیغات اسلامی نداریم. به هر حال این اتفاق رخداد مبارکی می‌تواند باشد و از این مسئله استقبال می‌کنیم که افرادی را دعوت کرده‌ایم که مورد اعتماد سایر دستگاه‌ها و نهادهای اصلی‌اند.

این ترکیب جدید می‌تواند نویدبخش همکاری‌های آتی، تعامل بیشتر، تداخل کمتر و دوری از موازی‌کاری‌ها و سردرگمی علاقه‌مندان به تأسیس و اداره مؤسسات قرآنی باشد. باید منتظر بود و دید آیا سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان دیگر نهاد متولی صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی در کشور دست به کار مشابه خواهد زد؟

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۰:۳۴
0
0
این ترکیب می توانست با حضور نمایندگان اتحادیه تکمیل تر شود به هر روی اصل اقدام مبارک است و باید از معاونت قرآن برای نگاه فراجناخی داشتن تشکر کرد.
امیدواریم جناب آقای دکتر فقهی زاده در خصوص تقش موثر اتحادیه در فرآیند صدور مجوز ها هم تدابیر موثری اعمال کنند.
به عنوان نمونه انتظار میرود که اتحادیه ها در هیات های مصاحبه استانی حضور داشته باشند.
captcha