راه‌اندازی پویش «توقف سیاسی‌‌ کردن حج» در لندن
کد خبر: 3830391
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

راه‌اندازی پویش «توقف سیاسی‌‌ کردن حج» در لندن

گروه بین‌الملل ــ گروهی از فعالان حقوق بشر در لندن با راه‌اندازی پویشی بین‌المللی، احترام نظام سعودی به آزادی‌ها و عقاید دینی و توقف سیاسی‌ کردن حج را خواستار شدند.

به‌ گزارش ایکنا به‌ نقل از وبگاه روزنامه قطری «العرب»؛ این پویش بین‌المللی که از جمعه گذشته، چهارم مرداد، با عنوان «به خاطر عدالت» آغاز شده، از مقامات سعودی می‌خواهد که از ایجاد موانع بر سر راه حجاج و جلوگیری از ادای مراسم و شعائر دینی آن‌ها دست بردارند و به اعتقادات همگان احترام بگذارند.
 
فعالان حقوق بشر لندن در پویش خود با به حرکت درآوردن اتوبوس‌هایی در سطح شهر لندن، که بر آن‌ها شعارهایی در رد نقض آزادی‌های دینی نوشته شده، خواستار احترام به این‌گونه آزادی‌ها براساس قوانین و معاهدات بین‌المللی و اجازه به حجاج بیت‌الله الحرام برای انجام مراسم دینی خود بدون هیچ‌گونه موانع سیاسی شدند.
 
این اتوبوس‌ها در خیابان‌های لندن، اطراف پارلمان انگلیس و ساختمان نخست‌وزیری این کشور به حرکت درآمده‌ و از سوی مردم انگلیس با استقبال ویژه‌ای روبرو شده‌اند.
 
همچنین فعالان حقوق بشر لندن در مقابل سفارت عربستان تحصن کرده و از دولت انگلیس خواستند با فشار به حکومت سعودی، این نظام را از سیاسی‌ کردن مقدسات اسلامی و مراسم حج بازدارند و انجام مناسک حج را برای همه مسلمانان با هر ملیتی هموار سازند.
 
«لیندون پیترز»، سخنگوی این پویش، در این باره گفت: حکومت سعودی از مقدسات اسلامی برای تحقق اهداف سیاسی خود بهره می‌برد و به دلیل اینکه هیچ مانعی بر سر راه او وجود ندارد، دست خود را در مقابله با مخالفانش باز می‌بیند و حتی بسیاری از مخالفان خود را در حین انجام مناسک حج و عمره دستگیر کرده و به کشورهایشان بازگردانده است!
 
پیترز افزود: این حالت پس از روی کار آمدن ملک سلمان و پسرش به ویژه پس از آغاز جنگ علیه یمن بدتر از قبل شده و حکومت سعودی ملت یمن را از انجام مناسک حج و عمره بازمی‌دارد. همچنین به دلیل وجود جنگ در سوریه، مردم سوریه نیز از مناسک حج محروم شده‌اند. از سوی دیگر پس از طرح معامله قرن، خبرها حاکی از ممانعت عربستان از سفر پناهندگان فلسطینی به این کشور برای انجام مناسک حج است.
 
فعالان حقوق بشر لندن در این تحصن از جامعه بین‌الملل و دبیرکل سازمان ملل خواستند که تدابیر لازم را برای جلوگیری از کارشکنی‌های عربستان سعودی و بازی با مقدسات اسلامی اتخاذ کنند.
 
انتهای پیام
captcha