خوزستان همچنان استان‌ برتر قرآنی نیست
کد خبر: 3830995
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

خوزستان همچنان استان‌ برتر قرآنی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در پی اعلام ارزشیابی عملکرد قرآنی استان‌ها از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، استان خوزستان باز هم میان استان‌های برتر و شایسته تقدیر کشور قرار نگرفت.

چرا باز هم خوزستان در میان استان‌های برتر قرآنی کشور نیست؟

به گزارش ایکنا از خوزستان، سازمان دارالقرآن الکریم براساس وظایف قانونی خود به عنوان حوزه مدیریت، راهبری، کارشناسی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، همه ساله نسبت به ارزشیابی و رتبه‌بندی عملکرد قرآنی ادارات‌ کل تبلیغات اسلامی استان‌ها اقدام می‌کند.

این روند از سال 95 آغاز شده و روز گذشته، هفتم مردادماه نیز چون سال‌های قبل  اسامی 7 استان برتر و شایسته تقدیر سال 97 از سوی این سازمان اعلام شد که همانگونه که تا پیش از این اتفاق افتاده بود و خوزستان ‌بین برترین‌ها قرار نداشت، در سال گذشته هم استان ما از نظر سازمان دارالقرآن الکریم عملکرد چشم‌گیر و مطلوبی نداشته است.

در سال 95 و در پی اعلام بررسی‌های سازمان دارالقرآن الکریم براساس محورهای برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه تعاملات، توسعه کمی و کیفی آموزش‌های قرآنی، فضاسازی قرآنی و اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و توسعه و ساماندهی مشارکت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های حمایتی و نظارتی، استان‌های برتر و شایسته تقدیر در زمینه فعالیت‌های قرآنی معرفی شدند؛ در ذیل این 4 محور، 99 شاخص در نظر گرفته شده بود که هیئت‌های ارزیاب و واحدهای تخصصی سازمان دارالقرآن الکریم عملکرد ادارات را ارزیابی کردند که خوزستان ‌میان برترین‌ها نبود و این بدان معناست که در هیچ‌یک از محورهای بالا امتیاز لازم را به دست نیاورده است. 

در سال 97 هم استان‌ها در پنج محور شامل «مدیریت راهبردی امور قرآنی»، «برنامه‌ریزی، نظارت و توسعه تعاملات»، «توسعه كمی و كیفی آموزش‌های قرآنی»، «فضاسازی قرآنی و اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی» و «توسعه و ساماندهی مشاركت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های حمایتی و نظارتی» در قالب شاخص‌های استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفتند که استان خوزستان در هیچ‌کدام موفقیت چندانی نداشت و باز هم ‌میان استان‌های برتر قرار نگرفت.

برگزاری آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، دوره مدیریت فرهنگی مدیران مؤسسات قرآن و عترت خوزستان، افتتاح ساختمان جدید دارالقرآن کریم خوزستان در اهواز، همایش تخصصی حافظان قرآن و انقلاب و محافل جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه رمضان، از جمله برنامه‌هایی است که در سال گذشته از سوی دارالقرآن استان خوزستان برگزار شد.

با توجه به محورهای یادشده افزایش برنامه‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی همچون «همایش تخصصی حافظان قرآن و انقلاب» که مورد توجه بسیاری از حافظان شرکت‌کننده در آن قرار گرفت و خواستار تداوم برگزاری آن شدند، باید در دستور کار این نهاد قرآنی قرار بگیرد؛ از سوی دیگر تلاش‌ها در برپایی محافل جمع‌خوانی قرآن کریم در همه شهرهای استان در ماه رمضان بر هیچکس پوشیده نیست اما گویا دیگر این اقدام که همواره از سوی اداره قرآنی خوزستان با افتخار از آن یاد می‌شود، از طرف سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان حرکتی نو پذیرفته شده نیست که نتیجه جایگاه خوزستان را تغییر نمی‌دهد. 

محور «توسعه و ساماندهی مشاركت‌های مردمی و اجرای برنامه‌های حمایتی و نظارتی» را می‌توان در پشتیبانی فکری از جلسات خانگی و جلسات قرآن مساجد متبلور ساخت. «توسعه كمی و كیفی آموزش‌های قرآنی» هم همان است که همواره قرآنیان خواستار آن بوده‌اند یعنی دعوت از استادان نخبه کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه در بخش بانوان که استان خوزستان به شدت در این زمینه با ضعف آموزشی روبرو است.

اداره قرآنی در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بهره‌مندی از فضای قرآنی دارالقرآن در 4 طبقه و همچنین مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا و حضور بانشاط دانش‌آموزان می‌تواند عملکردی بهتر و خلاقانه‌تر داشته باشد. اکنون که شنیده‌ها حکایت از تغییرات انسانی در دارالقرآن الکریم استان خوزستان دارد، امید می‌رود به نتایج مطلوبی منجر شود. 

برنامه‌های قرآنی در نبود شورای قرآن استان می‌تواند با تعامل ادارات متولی امور قرآنی تدوین و برگزار شود تا هم تعامل بین دستگاه‌ها بیشتر شود، هم از نظر هزینه به صرفه باشد، هم اینکه ایده‌ها و خلاقیت‌ها با هم جمع شوند و باعث شود که جایگاه فعالیت‌های قرآنی استان در کشور بهبود یابد.

سیما محسنی؛ خبرنگار ایکنا خوزستان

انتهای پیام 

captcha