ترک اعتیاد نیازمند توسعه زیرساخت‌های درمانی است
کد خبر: 3832283
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

ترک اعتیاد نیازمند توسعه زیرساخت‌های درمانی است

گروه اجتماعی ــ رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به شیوع اعتیاد در بین بانوان و نوجوانان و نیز گرایش به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی گفت: ترک اعتیاد نیازمند توسعه زیرساخت‌های درمانی است.

ترک اعتیاد نیازمند توسعه زیرساخت‌های درمانی استبه گزارش ایکنا از زنجان، فاطمه رضایی، رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان، شب گذشته، 12 مردادماه در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۰ از هر ۱۰۰ معتاد در استان زنجان یک نفر زن بودند، اظهار کرد: این آمار در سال ۱۳۹۶ به 6.5 نفر معتاد زن از بین 100 معتاد رسیده است.
این مسئول با اشاره به تغییر نوع مصرف مواد مخدر از مخدرهای سنتی به صنعتی گفت: شیوع مصرف مواد مخدر در بین زنان و نوجوانان موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
رضایی با بیان اینکه پس از درمان معتادین باید انگیزه زندگی در بین مردم برای بهبودیافتگان ایجاد شود، ابراز کرد: ترک اعتیاد نیازمند زیرساخت‌های درمانی در استان زنجان و اجتماعی کردن مبارزه با این پدیده شوم است.
وی از وجود هشت نوع درمان در حوزه اعتیاد در استان زنجان خبر داد و افزود:  ۶۸ نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند و باید از ظرفیت تمام ارگان‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، روحانیون و آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از اعتیاد استفاده شود.
20 درصد معتادان تحصیلات عالی دارند
یوسف بیانلو، دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۶ در زمینه شیوع مصرف مواد مخدر در جهان ۵.۶، در کشور ۵.۴ و در استان زنجان ۱.۸ بوده است، گفت: بر اساس آمار رسمی تعداد ۱۳ هزار و ۲۱۰ نفر معتاد دارای شناسنامه در استان زنجان وجود دارد که ضرب آن به عدد ۳ شامل تعداد واقعی معتادان استان می‌شود.
وی با بیان اینکه تریاک بیشترین بخش مصرف مواد مخدر در کشور را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: بر اساس آمار بیش از ۲۰ درصد معتادان در کشور تحصیلات عالی داشته و ۲۲ درصد از آنها کارگران هستند و ۲۷ درصد آنها نسبت به مصرف مواد مخدر نگرش مثبتی دارند.
این مسئول با اشاره به اینکه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در شهرستان‌های مختلف استان زنجان مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: بر اساس این بررسی شهرستان‌های طارم، خرم‌دره و ایجرود بالاترین اعتیاد و مصرف مواد مخدر را نسبت به جمعیت خود دارد.
دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به وجود چالش مهم پیش روی حوزه آسیب اعتیاد در استان زنجان گفت: اعتیاد زنان و دانشجویان از جمله این چالش‌ها است.
وی همسرآزاری، کودک‌آزاری، روابط جنسی اجباری و افسردگی را از علل گرایش بانوان به سمت اعتیاد دانست و گفت: خوددرمانی در بین زنان بسیار زیاد بوده و این یک موضوع بسیار مورد تاکید است چرا که این اتفاق به دلیل تابوی موجود در مورد اعتیاد زنان در جامعه است.
دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان روند تغییرات نرخ شیوع مواد مخدر در بین دانشجویان را تشریح کرد و گفت: این آمار از ۲.۱ درصد شیوع مصرف مواد مخدر در دانشجویان به ۴.۵ درصد در سال گذشته رسیده است.

انتهای پیام
captcha