جهاددانشگاهی تولید علم بدون وابستگی به غرب را به ما آموخت
کد خبر: 3832418
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰

جهاددانشگاهی تولید علم بدون وابستگی به غرب را به ما آموخت

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: جهاد‌دانشگاهی تولید علم بدون وابستگی به غرب را به ما آموخت که این امر به معنی ممانعت از ورود سایر علوم نبوده و تبادلات علمی در طول سال‎های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

جهاددانشگاهی تولید علم بدون وابستگی به غرب را به ما آموخت

عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی تولید علم بدون وابستگی به غرب را به ما آموخت که این امر به معنی ممانعت از ورود سایر علوم نبوده و تبادلات علمی در طول سال‎های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: از زمان شکل‌گیری دانشگاه در کشور، نگاه به غرب هم در کنار آن مطرح شد و آموزش‌های ما عمدتاً در دانشگاه‌ها توسط تحصیل کردگان غربی انجام می‌شد و دانشگاهی بودن مساوی با پیروی از فرهنگ غربی بود.

جوانپور‌ اضافه کرد: ما تمام پیشرفت‎هایمان را به غرب منحصر و خودمان را از نظر علمی به آن‌ها وابسته کرده بودیم، از تقی‌زاده‎ها گرفته تا به امروز این تفکر حتی در جو روشن فکری ما نیز ادامه داشت و انقلاب اسلامی ایران رهایی از این تفکر را به ما آموخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی‌ با تأکید بر اینکه ما این توانایی را داریم که با ارائه تفکرات جدید و ایده‌ها الگو باشیم، گفت: با استفاده از ظرفیت‎هایی که داریم می‌توانیم روی پای خودمان ایستاده و طوری حرکت کنیم که جهانیان از علوم ما استفاده کنند و طوری نباشد که فقط ما از علوم سایر کشورها استفاده کنیم.

جوانپور در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه جهاد‌دانشگاهی نهادی انقلابی بوده که در درون دانشگاه شکل گرفته است، گفت: باید روحیه حاکم بر جهاد‌دانشگاهی را در بین جوانان نیز ایجاد کرد و کل دانشگاه اعم از رؤسا، مسئولان و معاونان باید مانند جهاد‌دانشگاهی حرکت کنند و دارای این تفکر باشند.

وی اضافه کرد: همچنین باید دید جهاد‌دانشگاهی که توانسته در طول این سال‌ها به خوبی عمل کند، در نهادینه کردن تفکر جهادی در دانشگاه به چه میزان موفق بوده است.

جوانپور متذکر شد: معتقد هستم که جهاد دانشگاهی هنوز ظرفیت‌های بسیاری دارد که مورد غفلت قرار گرفته، محدودیت این نهاد روز به روز بیشتر شده و نیازمند توجه ویژه است و مسولان دانشگاه‌ها باید جایگاه این نهاد را به خوبی بشناسند و جهاد هم باید برای شناساندن این ظرفیت‌ها تلاش و نخبه‌های علمی دانشگاهی را جلب کرده و ساز و کارهایی را برای حمایت از آن‌ها تعریف کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: مسئولان دانشگاه‌ها نیز باید این فضا را برای جهاد‌دانشگاهی فراهم کنند تا بخشی از انتظارات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه‌ها از سوی جها‌ددانشگاهی برآورده شود.

وی اظهار کرد: نخبگان زیادی داریم که متاسفانه جهاددانشگاهی در برخی موارد امکانات لازم برای حمایت از آن‌ها را ندارد، این نهاد می‌تواند موتور محرکه ارگان‌های مختلفی مانند پارک علم و فناوری و مراکز رشد باشد.

جوانپور‌ متذکر شد: مسیر همه این‌ها یکی بوده و باید جایگاه جهاد دانشگاهی در این خصوص شناخته شده و از آن استفاده شود.

انتهای پیام

captcha