شناسایی هنرهای اصیل ایرانی ـ اسلامی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3832997
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

شناسایی هنرهای اصیل ایرانی ـ اسلامی در جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی ــ رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، گفت: فرهنگسرای ابن‌حسام در مردادماه ۹۶ و با هدف بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ادبی دانشجویان، شناسایی بهتر هنر‌های اصیل ایرانی ـ اسلامی با محوریت هنر ملی ـ بومی در بیرجند راه‌اندازی شد.

شناسایی هنرهای اصیل ایرانی ـ اسلامی در فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، امروز، ۱۵ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: اصحاب رسانه سهم قابل توجهی در افزایش سطح آگاهی جامعه دارند.

وی افزود: اطلاع از وضعیت حال جامعه که توسط خبرنگاران انجام می‌گیرد، می‌تواند در هدفمند شدن اقدامات هر فرد نقش کلیدی داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جامعه همواره تشنه دریافت اخبار و اطلاعات جدید است، تصریح کرد: اگر اطلاعات درست نباشد، تصمیمات درست نیز اتخاذ نخواهد شد.

صادقی با بیان اینکه یک خبرنگار در بالاترین رده‌های اجتماعی قرار دارد، اظهار کرد: نیاز است مسئولان توجه جدی تری به خبرنگاران داشته باشند.

وی بیان کرد: قدرت و جایگاه رسانه‌ها بی نظیر است و اگر بخواهیم یکی از قشرهای موثر در توانمندی جامعه را نام ببریم، این گروه خبرنگاران هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، افزود: جهاددانشگاهی با استعانت از خداوند متعال روحیه جهادی و برخورداری از نیروهای متعهد و کارآمد متخصص توانسته است در طول حیات خود منشأ خدمات ارزنده‌ای در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، فناوری، آموزش و توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاه و توسعه کارآفرینی باشد.

صادقی ادامه داد: جهاددانشگاهی در حال حاضر دارای ۴۲ واحد استانی، سه پژوهشگاه، ۲۷ پژوهشکده، ۱۳۰ مرکز خدمات تخصصی، ۲۵ مرکز رشد، ۱۴۰ گروه پژوهشی، دو پارک علم و فناوری، دو دانشگاه، ۲۴ مرکز آموزش علمی کاربردی، شش موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی، دو پایگاه علمی، دو مجتمع تحقیقاتی، ۱۵ شرکت دانش بنیان، خبرگزاری بین المللی، دو خبرگزاری ملی، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، سازمان دانشجویان، سازمان انتشارات، سازمان فعالیت‌های قرآنی و سازمان گردشگری دانشجویان است.

وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی نیز همگام با شکل‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق اهداف انقلاب فرهنگی در ۱۲ بهمن ۱۳۶۳ تشکیل شد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: این واحد فعالیت‌های خود را در راستای سیاست‌های تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها شروع و پس از بازنگری انجام شده در وظایف، این نهاد به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور به ارائه خدمت همت گمارد.

صادقی افزود: جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی هم اکنون با چهار معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی، یک موسسه آموزش عالی علمی کاربردی، یک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، یک مرکز آزمون، یک بانک خون بندناف و یک سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال مشغول فعالیت در خراسان جنوبی است.

وی تصریح کرد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی در سال ۶۳ با هدف کمک به اسلامی شدن دانشگاه و اعتماد به حضور موثر دانشگاهیان در پیشرفت کشور تشکیل شده و اکنون در قالب مراکزی نظیر فرهنگسرای ابن حسام، نگارخانه این حسام، انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان دانشجویان، مرکز گردشگری علمی و فرهنگی، مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان فعالیت‌های قرآنی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فعالیت می‌کند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: فرهنگسرای ابن حسام در مردادماه 96 و با هدف بسط و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ادبی دانشجویان، شناسایی بهتر هنرهای اصیل ایرانی ـ اسلامی با محوریت هنر ملی ـ بومی در بیرجند راه اندازی شد.

تلاش برای فراموش نشدن مزیت‌های منطقه‌ای

وی افزود: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور بر اساس مزیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای و همچنین با درنظر گرفتن چالش‌های موجود در استان‌های مختلف، ماموریت‌های واحدهای سازمانی را تعیین می‌کند.

صادقی اظهار کرد: خراسان جنوبی پایتخت گیاهان دارویی بوده و تولیدکننده انحصاری عناب در ایران و تنها تولیدکننده زرشک در جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: با وجود این استعداد خدادادی تاکنون بهره‌برداری اقتصادی شایسته‌ای مبتنی بر پژوهش و تحقیقات کاربردی از این محصولات صورت نگرفته است؛ لذا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با تمرکز بر توسعه اقتصادی، پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای را در حوزه گیاهان دارویی در اولویت کاری خود قرار داده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توسعه نشاط اجتماعی، به عنوان دومین محور فعالیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف، تاکنون بیش از ۳۶ برنامه با تمرکز بر گروه بانوان اجرا شده است.

صادقی بیان کرد: تشکیل هسته مطالعات شهری و روستایی، سومین موضوعی است که در سال 97 در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی محقق شده است.

وی با اشاره به ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی با تأکید بر عناب، زرشک و زعفران به عنوان بخشی از طرح دهکده گیاهان دارویی، اظهار کرد: با هدف تشکیل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، مجوز ورود به زمینه تحقیقاتی  «بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی عناب، زرشک و زعفران» در سال 94 از معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور دریافت شد و در اولیتن اقدام نیازسنجی پژوهشی و اولویت های تحقیقاتی مورد نیاز بازار گیاهان دارویی استان با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران صورت گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: طرح توسعه بهره برداری تجاری از گیاهان دارویی تدوین شد و اقدامات لازم برای تحقق اهداف در قالب تأسیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با محوریت عناب، زرشک و زعفران برنامه‌ریزی شد.

صادقی با اشاره به تأسیس مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک عناب، زرشک و زعفران، تصریح کرد: مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک با هدف مدیریت زنجیره ارزش محصولات استراتژیک استان، ایجاد برند قوی و معتبر تجاری و به منظور ارائه خدمات مشاوره با سازمان‌های مرتبط و کشاورزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های کشاورزی و صنایع غذایی در سال 98 مجوز فعالیت خود را از معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کشور دریافت کرد.

وی به فعالیت دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی استان در جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: عقد تفاهم نامه ـ«افسردگی: گفتگو کنیم» و ارائه خدمات رایگان آموزشی و فرهنگی برای 960 نفر از بانوان بیرجند و عقد تفاهم نامه «نظام ارتقا سلامت، دانش و مهارت بانوان خانه دار» و ارائه خدمات به 700 بانوی بیرجندی از فعالیت‌های این دبیرخانه است.

نجات جان انسان‌ها در مرکزی بله نام بانک خون بندناف

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از سال 84 ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تاکنون موفق به ذخیره سازی بیش از 55 هزار نمونه شده است.

صادقی ادامه داد: با استانداردسازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه‌های خون بندناف و همچنین افزایش مراکز پیوند علاوه بر درمان بیماری‌های بدخیم و نجات جان انسان‌ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در کشور، از خروج ده‌ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر کشورها جلوگیری شده است.

وی افزود: نمایندگی خون بند ناف در خراسان جنوبی از زمستان 94 در جهاددانشگاهی استان کار خود را آغاز کرده که افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.rsct.ir مراجعه کنند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: معاونت آموزشی جهاددانشگاهی با پشتوانه ۳۲ سال تجربه علمی و عملی و برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به روز در سراسر کشور، فعالیت آموزشی دارد و قادر به ارائه خدمات آموزشی به عموم جامعه و تامین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی در سطح کشور است.

صادقی ادامه داد: این آموزش‌ها در قالب موسسه آموزش عالی علمی کاربردی، آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت، کالج زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی و آموزش‌های ضمن خدمت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال، افزود: اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به عنوان یکی از هشت استان پایلوت کشور، توانمندسازی و اتصال به بازار متقاضیان طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، قرارداد راهبری و اجرای طرح‌های ترویج، تحقیق و آموزش تعاون، راه اندازی دفتر نوآوری و شکوفایی کسب و کار در جهاد دانشگاهی استان در راستای جذب ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های گیاهان دارویی و IT ، راه اندازی واحد تعاون و کارآفرینی با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای دوره‌های آموزشی کارآفرینی و برگزاری رویدادهای نوین کارآفرینی از جمله این فعالیت‌ها است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در 12 مردادماه سال جاری، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی شعبه قائنات با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

صادقی افزود: براساس برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و با نگاه به برنامه هفتم، فعالیت‌هایی از جمله راه اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت، راه اندازی دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، راه اندازی دفتر خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، راه اندازی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، راه اندازی دفتر مطالعات شهری و روستایی، تلاش در راستای انجام پژوهش‌های کاربردی با محوریت زرشک و هدف گذاری برای ایجاد مرکز تحقیقات زرشک و در نهایت ایجاد پژوهشکده زرشک برای جهاددانشگاهی مرکز قائن پیش بینی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ایجاد فرهنگسرای بزرگمهر، توسعه تحقیقات کاربردی در حوزه گیاهان دارویی منطقه قائنات، ایجاد مرکز شناسایی و شتاب دهی ایده‌های نو و راه‌اندازی شعبه سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال از دیگر فعالیت‌های این مرکز خواهد بود که امیدواریم طی دو سال آینده راه اندازی شود.
انتهای پیام

captcha