کارکرد جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ کم‌رنگ نشود
کد خبر: 3833130
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

کارکرد جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ کم‌رنگ نشود

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به نظر می‌رسد کارکرد جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ نسبت به قبل کم شده و بیشتر به سمت فضاهای علمی کشیده شده است.

کارکرد جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ کم‌رنگ شده است

محمد حسینی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده و جامعه هدف آن نیز قشر جوان است. تمرکز و کار روی جوانان در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی و کارآفرینی برای آنان، مهم‌ترین مأموریت جهاددانشگاهی است.

وی ادامه داد: نام این ارگان از ترکیب نام «جهاد» و «دانشگاه» تشکیل شده و بر همین اساس روحیه جهادی باید در برنامه‌‎ریزی‌ها و اجرای تصمیم‌گیری‌ها و آن وجود داشته باشد و با وجود دانشگاهی بودن و قرار گرفتن آن در در متن دانشگاه، از ظرفیت متخصصان بهره‌مند شود و این یکی  از بزرگترین ماموریت‌های جهاد است.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نقش جهاد در رونق اقتصادی افزود: ایجاد فضای کارآفرینی مهم‌ترین رسالت جهاد برای رونق اقتصادی است. جهاد به عنوان سیستمی غیر دولتی که در متن سیستم‌های دولتی به کار خود ادامه می‌دهد، می‌تواند حلقه اتصال مهمی میان این سیستم‌ها باشد.

حسینی بیان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند عرصه‌ای برای کاربردی کردن و ارتقای دانش در فضای دانشگاه باشد. دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌ها زیر مجموع وزارت علوم، دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانند در کنار جهاددانشگاهی قرار گیرند و همکاری داشته باشند. 

وی در ادامه گفت: کمبودهایی که در دانشگاه‌های وزارت علوم وجود دارد این است که فضایی برای کاربرد دانش در آن‌ها وجود ندارد، برهمین اساس جهاددانشگاهی می‌تواند این زمینه را برای دانش‌آموختگان حوزه‌های مختلف فراهم کند تا بتوانند دانش خود را کاربردی کنند، زیرا کاربردی شدن دانش می‌تواند کمکی بزرگ برای رونق تولید و اقتصاد باشد.

حسینی با بیان اینکه در دهه‌های اولیه فعالیت جهاددانشگاهی، سمت و سوی فعالیت فرهنگی آن بسیار پررنگ‌تر از زمان حاضر بود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کارکرد جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ نسبت به قبل کم شده و بیشتر به سمت فضاهای علمی کشیده شده است. البته خروجی جهاد در بحث‌های آموزشی و علمی تا حدی موفق بوده است، اما در حوزه فرهنگی تفاوت زیادی نسبت به دهه‌های اول مشاهده می‌شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین نقطه قوت جهاددانشگاهی این است که بدنه‌ای جوان و پرانگیزه دارد که می‌توانند در ارتقای این مجموعه نقشی کلیدی داشته باشند، اما شاید ارتباط آن با مجموعه‌های فرادانشگاهی و دانشگاهی باید قدری تقویت شده و از مجموعه تخصص‌های موجود در دانشگاه و تبادل میان خودش و این مجموعه‌ها خروجی بهتری بگیرد.
انتهای پیام

captcha