نابسامانی در دوره‌های تخصصی تربیت مربی قرآن/آماده هم‌افزایی قرآنی هستیم
کد خبر: 3838279
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

نابسامانی در دوره‌های تخصصی تربیت مربی قرآن/آماده هم‌افزایی قرآنی هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان با تصریح به اینکه کار تربیت نیروی متخصص در استان مقداری زمین خورده است، گفت: بعضی دوره‌ها فاقد استاندارد آموزشی لازم در بحث کتب آموزشی، استاد مجرب و بازه زمانی آموزش بوده‌اند. گاهی هم دوره برگزار می‌شود اما مدرک داده نمی‌شود و یا مدرک معتبر اعطا نمی‌شود؛ نابسامانی در دوره‌های تخصصی قرآن به شدت وجود دارد.

فدیعمی

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام علی فدیعمی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان روز گذشته ششم شهریور در تحریریه خبرگزاری قرآنی استان حضور یافت. وی در دیدار با اعضای تحریریه ایکنا ضمن تقدیر از تلاش‌های این رسانه قرآنی، به تشریح برنامه‌ها و طرح‌های اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان پرداخت.

فدیعمی در آغاز سخنان خود با اشاره به سیاست تمرکززدایی فعالیت‌های قرآنی در کشور، گفت: براساس این سیاست هر بخشی از فعالیت‌های قرآنی در یک مجموعه دنبال می‌شود؛ برای مثال مسابقات قرآنی در اوقاف، آموزش تخصصی در دارالقرآن و بعضی امور دیگر در نهادها و ارگان های دیگر پیگیری می‌شود. این دستگاه‌ها با هم‌افزایی می‌توانند مکمل هم باشند. ما این آمادگی را داریم که با ادارات قرآنی طی یک هم‌افزایی یک کار قرآنی خوب انجام داده و مکمل هم باشیم.

وی تصریح کرد: برخی اوقات تعصب‌های درون‌سازمانی مانع این هم‌افزایی است. باید این حساسیت‌ها را از میان برداریم تا کار قرآنی بهتر انجام شود.

فدیعمی در بخشی از سخنان خود با تأکید بر معرفی مفاخر قرآنی استان گفت: یکی از برنامه‌های پیشنهادی دارالقرآن، آشنایی مردم با مفاخر قرآنی متقدم و متأخر استان است. انجمن مفاخر فرهنگی در ارشاد فعالیت می‌کند؛ اما نیاز به یک انجمن تخصصی در حوزه مفاخر قرآنی داریم. متأسفانه وجه قرآنی علمای ما دیده نشده؛ حال آنکه خدمات قرآنی بزرگی انجام داده‌اند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر گردآوری بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی استان را از صفر آغاز کرده‌ایم. تاکنون تعداد 296 نفر در سامانه ثبت شده‌اند. در این برنامه تلاش بر این است که اطلاعاتی از اقشار تأثیرگذار قرآنی نیز داشته باشیم.

قرآن تنها واژه‌ها و تلفظ و صحیح‌خوانی و مفاهیم نیست

وی با تصریح به مغفول ماندن بخشی از فعالیت‌های قرآنی در استان گفت: متأسفانه در حوزه آموزش قرآن، غالباً به آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید اکتفا شده و از سایر بخش‌های دیگر غفلت شده است. ما اشخاصی در عرصه قرآنی داریم که حافظ و قاری نیستند اما در حوزه قرآن بسیار تأثیرگذار هستند. جای این موضوع خالی است. مدتی است به مفاهیم توجه می‌شود ولی قرآن، تنها واژه‌ها و تلفظ و صحیح‌خوانی و مفاهیم نیست و بسیاری از زمینه‌های دیگر نیز وجود دارد که باید در مورد آن کار انجام شود؛ افراد فعال در آن حوزه شناسایی شوند و از آنها کار بیشتری خواسته شود.

فدیعمی در توضیح مأموریت‌های اداره امور قرآنی اظهار کرد: فعالیت ما بیشتر در سه محور آموزش، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و فعالیت‌های حمایتی و نظارتی است. در بخش آموزش، دوره‌های تربیت مربی پیش‌بینی شده است. به مناسبت ایام تابستان، برنامه تابستانه «قرآن‌ستان طه» برای کودکان و نوجوانان توسط مؤسسه نسیم رضوان در دارالقرآن در حال برگزاری است. این برنامه شامل آموزش حفظ سور منتخب، آموزش روخوانی و روانخوانی، صحیح‌خوانی نماز و قصه‌های قرآنی است که روزهای زوج برگزار می‌شود.

این فعال قرآنی افزود: چهاردهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ نیز در دو مرحله کتبی و شفاهی با حضور بیش از 400 حافظ قرآن در استان برگزار شد که مرحله دوم آن مردادماه بود از این تعداد 223 نفر در آزمون کتبی قبول شدند. آمار قبولی این آزمون در استان خوزستان بسیار بالاست و ما در این زمینه جزء استان‌های برتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، آزمون به صورت متمرکز و در مرکز استان برگزار می‌شد، امسال با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان از سراسر استان به ویژه در دزفول و شهرهای شمال استان یک حوزه امتحانی در دزفول در نظر گرفتیم.

حمایت‌های ما بیشتر در بخش آموزش‌های تخصصی خواهد بود

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه برنامه‌های حمایتی برای مؤسسات قرآنی را نیز مدنظر داریم، گفت: در حال چیدن برنامه منظمی هستیم که از مؤسسات قرآنی بازدید کنیم؛ در روز گذشته در منطقه جنگیه حضور یافتیم و از خانه قرآنی این منطقه دیدن کردیم که با کمترین امکانات مشغول فعالیت هستند. آمادگی این را داریم که از مؤسساتی که کار خود را به خوبی انجام می‌دهند، حمایت کنیم. اما حمایت‌های ما در بخش آموزش‌های عمومی محدود خواهد بود و بیشتر حوزه‌های تخصصی مورد حمایت قرار خواهد گرفت؛ چون آموزش‌های عمومی در همه مساجد، حسینیه‌ها و خانه‌ها اتفاق می‌افتد. چیزی که لازم است تربیت کادر متخصص است که آموزش قرآن را به صورت اصولی انجام دهند.

فدیعمی تصریح کرد: در حال حاضر ما همه جا مربی قرآن داریم ولی ممکن است خروجی آن چنانی نداشته باشند. ما همّ و غمّ خود را برای مؤسساتی قرار داده‌ایم که تربیت کادر متخصص انجام می‌دهند. برای مثال، در برگزاری آزمون حفظ، یکی از مشکلات استان کمبود داور است. تربیت ممتحن یکی از کارهایی است که به آن نیاز داریم. اجازه برگزاری دوره آموزشی برای افراد واجد شرایط گرفته شده است و چنانچه تعداد این افراد به حدنصاب نرسند، جهت آموزش به مرکز یا استانهای همجوار که امکان برگزاری دوره دارند اعزام می‌شوند.

حمایت از مؤسساتی که کادر متخصص تربیت می‌کنند

این فعال قرآنی بیان کرد: وقتی زیرساخت‌ مناسب از نظر نیروی انسانی و کادر متخصص که مجاز به برگزاری دوره باشند فراهم شود، طبیعتا از نظر تربیتی و آموزشی یک گام بزرگی برداشته خواهد شد. اما اگر شرایط را تسهیل کنیم، نیروهای متخصص تربیت کنیم، آموزش‌ها کیفی‌تر و گسترده‌تر می‌شود. از این رو رویکرد ما حمایت از مؤسساتی است که تربیت کادر متخصص انجام می‌دهند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با تصریح به اینکه برخی شهرها در استان از کمبود مربی قرآن رنج می برند و فاقد مؤسسه قرآنی با رویکرد آموزش تخصصی هستند گفت: در همین راستا، مقرر شد که تفاهم نامه ای با مؤسسات شهرهای همجوار بسته شود تا مربیان و طلاب شهرهای مذکور توسط آن مؤسسات آموزش ببینند و برای آنها انگیزه‌ ایجاد کنیم تا در مساجد به آموزش قرآن بپردازند و این خلأ، با تربیت کادر متخصص پر خواهد شد.

فدیعمی در ادامه گفت: دو سالن همایش 100 و 300 نفره در ساختمان دارالقرآن استان وجود دارد و در نظر داریم یک استودیوقرآنی نیز در دارالقرآن راه اندازی کنیم. جا دارد یک مدرسه حفظ قرآن نیز در این مجموعه راه‌اندازی شود؛ در حال حاضر برخی از علاقه‌مندان حفظ کل قرآن مجید برای حفظ قرآن مجبورند به استان های همجوار عزیمت کنند که این خلأ باید جبران شود.

وی افزود: همچنین راه‌اندازی پارک معارفی را در طبقه سوم ساختمان دارالقرآن مدنظر داریم. تفاهم‌نامه‌ای با مؤسسه یاوران بقیه‌الله(عج) در حال انعقاد است که پاتوق خوبی برای خانواده‌ها می‌شود. بچه‌های ما در حال حاضر جای مناسبی برای بازی ندارند یا اگر وجود دارد محدود است و یا کار هدفمندی در آن ارائه نمی‌شود. ان شاءالله با امکاناتی که در این ساختمان قرار می‌گیرد بچه‌های خردسال می‌توانند از پارک معارفی استفاده کنند.

این فعال قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دوره‌های تربیت مربی تصریح کرد: باید حلقه وصلی بین مؤسسات قرآنی و مرکز وجود داشته باشد. برای مثال یک کارشناس قرآنی در یک شهرستان، با توجه به موانعی که بر سر راه برگزاری دوره در شهرستان وجود دارد، خودسرانه اقدام به برگزاری دوره می‌کند. افراد شرکت‌کننده این دوره، بعد از آموزش نه گواهی‌نامه معتبرمرکز را دریافت می‌کنند و نه از نظر آموزشی، استانداردهای لازم را می بینند که این روند باید اصلاح شود.

مدرک گرایی در آموزش‌های قرآنی صحیح نیست

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با تصریح به اینکه نباید نگاه ما در زمینه آموزش‌های قرآنی رفع تکلیف باشد، گقت: گاهی دیده می‌شود بعد از برگزاری دوره، کارگاه آموزشی مستمر همراه با فعالیت تدریس برای مربیان پیش‌بینی نمی‌شود، برای مثال کسی که مدرک تربیت مربی روخوانی دریافت می‌کند، باید مدتی روخوانی را تدریس کند، افراد آموزش دیده توسط این مربی باید در آزمونی شرکت کنند و موفق شوند، سپس این مربی امکان شرکت در مرحله بالاتر را پیدا ‌کند. در حالیکه الان این طور نیست؛ این نگاه مدرک گرا به مقوله آموزش‌های قرآنی صحیح نیست و باید اصلاح شود.

فدیعمی گفت: به منظور ارتباط مستقیم با همه مؤسسات قرآنی گروهی در فضای مجازی ایتا راه اندازی کرده‎ایم تا علاوه بر ارتباط این گسست از بین برود. همچنین از کارشناسانمان خواسته‌ایم که اطلاعات لازم را درباره فعالیت تخصصی مؤسسات در مناطق مختلف شهرهای استان خوزستان جمع‌آوری کنند تا در اختیار مردم قرار دهیم. ما 118 مؤسسه ثبت شده و بیش از 300 خانه قرآن شهری داریم. بیشتر مؤسسات قرآنی کار آموزش عمومی قرآن را انجام می‌دهند که یک خانه قرآن هم می‌تواند آن را انجام دهد و دیگر نیازی به کارهای مجوز گرفتن مؤسسات نیست.

این فعال قرآنی ادامه داد: در ادامه فعالیت‌ها، جای‌نمایی مؤسسات قرآنی در شهر اهواز و سایر شهرهای استان را انجام داده‌ایم و مناطق متراکم و غیرمتراکم را مشخص کرده‌ایم تا بعد از این برای راه‌اندازی مؤسسه در مناطقی که کمتر مؤسسه دارند مجوز صادر شود. بیشتر مؤسسات قرآنی کار عمومی قرآنی را انجام می‌دهند و اگر اینها ساماندهی شود کار بهتر انجام خواهد شد و مؤسسات شاخصی که کار تخصصی انجام می‌دهند را بهتر و بیشتر می توان حمایت کرد.

دوره‌های تربیت مربی غیر استاندارد

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان با تصریح به اینکه کار تربیت نیروی کادر متخصص در استان خوزستان مقداری زمین خورده است، گفت: بعضی دوره‌ها فاقد استاندارد آموزشی لازم هم در بحث کتب آموزشی هم استاد مجرب هم بازه زمانی آموزش بوده‌اند. گاهی، هم دوره برگزار می‌شود اما یا مدرک داده نمی‌شود و اگر مدرک هم داده شود با امضای معتبر نیست. نابسامانی در دوره‌های تخصصی قرآن به شدت وجود دارد.

وی همچنین درباره اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی گفت: ارتباط با اتحادیه مدغم وجود دارد و در اداره امور قرآنی آنها را حمایت خواهیم کرد؛ اما راه را برای بیان مشکلات مؤسسات نبسته‌ایم. البته یک فضایی را برای مدیرعامل اتحادیه مدغم در دارالقرآن استان در نظر گرفته ایم تا امور مربوط به موسسات انجام شود. 

تشتت زیبنده کار قرآنی نیست

فدیعمی با بیان اینکه بنا بر این است که با نهادهای قرآنی استان تعامل داشته باشیم، اظهار کرد: در آینده جلسه‌ای با امور قرآنی اوقاف خوزستان خواهیم داشت. زیبنده کار قرآن نیست که تشتت داشته باشیم. افراد اگر به این نتیجه برسند که همه ما بر سفره قرآن هستیم و می‌خواهیم از آن توشه معنوی برداریم اختلاف و تشتت از بین خواهد رفت.

این فعال قرآنی درباره ظرفیت شورای قرآن برای ایجاد این تعامل نیز گفت: راه‌اندازی شورای قرآن مستلزم این است که مدیران کل به آن اهتمام داشته باشند. از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی هم می‌شود برای کار ما استفاده کرد.

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مناسبتی و مقطعی محافل انس با قرآن تصریح کرد: این موضوع که محافل قرآنی فقط در ماه رمضان و دهه فجر برگزار می‌شود رویکرد اشتباهی است و به این دلیل است که در شاخص‌ها، محافل قرآنی درغیر از ماه رمضان و دهه فجر تعریف نشده است. باید بتوانیم با استفاده از هم افزایی و همیاری و امکانات دیگر نهادها این رخدادهای قرآنی را در طول سال رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم تا در یکی از مساجد شهر برنامه‌ای را در قالب کرسی هفتگی قرآن با هدف استعدادیابی قرآنی انجام شود. نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به قرائت قرآن در آن فضا بیایند و با حضور داوران و جمع نمازگزاران قرائت‌ها انجام شود تا به عنوان استعداد شناسایی شوند. با این کار می‌توان آیندگان تلاوت استان را شناسایی کرد و هم یک کرسی تلاوت هفتگی در شهر ایجاد کرد. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر ازدیاد کرسی‌های تلاوت این روش می‌تواند قاریان قرآن در محلات را معرفی کند و بعدها از آنها در دیگر برنامه‌های مسجد استفاده کرد.

پیگیری راه‌اندازی کرسی تلاوت تخصصی بانوان 

فدیعمی همچنین درباره محافل قرآنی بانوان گفت: جلسات قرآن بانوان بسیار موفق هستند اما چون رسانه‌ای نمی‌شود و جایگاه خاصی برای تلاوت آنها نیست، گمان می کنیم اندک هستند. برای ما در دارالقرآن این فضا وجود دارد که برای بانوان کرسی تلاوت تخصصی برگزار شود و سعی می‌کنیم آن را پیگیری کنیم. یکی از درخواست‌های مدیرکل سازمان هم این بود که یکی از کارشناسان قرآنی ما خانم باشد تا بتوانیم پاسخگوی این جمعیت تأثیرگذار باشیم.

این فعال قرآنی خاطرنشان کرد: در حوزه نخبگان قرآنی کارهای زیادی می‌شود انجام داد که این مستلزم ورود نخبگان است؛ اما ما به عنوان مطالبه‌گر وارد میدان شده و آن را مطرح می‌کنیم.

فدیعمی با بیان اینکه آموزش قرآن همگانی هم از جمله برنامه‌هایی است که مدنظرمان است، گفت: این کار در فضای مساجد و با امکانات مختصری قابل اجرا است، یک روز در هفته آیه‌ای انتخاب شده و آموزش روخوانی آن آیه، مفردات، شأن نزول و تفسیر می‌توان به طور مختصر سخن گفت. روحانیون مساجد براساس درسنامه‌ای می‌توانند این آموزش را در مساجد ارائه دهند.

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان اظهار کرد: بحمدلله تا کنون از حمایت‌های بسیار خوب حجت الاسلام نبی زاده مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی برخودار بوده‌ایم و ایشان توجه خاصی به امور قرآنی دارند و یکی از دغدغه‌های فکری ایشان فعالیت در خور شأن دارالقرآن است که جا دارد در این مجال از حمایت‌ها و مساعدت‌های ایشان و اعتمادی که کردند تشکر کنم.

انتهای پیام

 

captcha