هیچ جای عالم به اندازه مردم کشمیر، شیفته ایران و انقلاب نیستند/ برخورد دیپلماتیک با هند
کد خبر: 3839512
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کارشناس مسایل شبه قاره هند:

هیچ جای عالم به اندازه مردم کشمیر، شیفته ایران و انقلاب نیستند/ برخورد دیپلماتیک با هند

گروه سیاست و اقتصاد ــ کارشناس مسایل شبه‌قاره هند، با اشاره به علاقه وافر مردم کشمیر نسبت به ایران و انقلاب اسلامی بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر به مشکلات امروز این مردم تأکید کرد و گفت: اگر هند ببیند که ایران در این منطقه حضور جدی دارد، قطعاً در روابطش با ایران شرایط خاصی را لحاظ می‌کند.

هیچ جای عالم به اندازه مردم کشمیر، شیفته ایران و انقلاب نیستند/ برخورد دیپلماتیک با هندبه گزارش ایکنا از قم، ابوالفضل زارعی، کارشناس مسایل شبه‌قاره امروز 11 شهریورماه در نشست تخصصی بررسی مسایل جامو و کشمیر در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه کشور در قم گفت: کشمیر در منتهی‌الیه شبه‌قاره و در مجاورت هند و چین و پاکستان و افغانستان است.

وی افزود: این سرزمین در بین کوه‎های صعب‌العبور محاصره شده است و به قول اقبال، این فردوس زمینی جایی جز کشمیر نیست؛ این منطقه به همین خاطر به تاج هند ملقب شده است؛ این سرزمین رگ حیاتی کشاورزی پنجاپ پاکستان است، به شکلی که از 5 رود بزرگ شبه‌قاره، سه رود بزرگ از این منطقه سرچشمه می‌گیرد.

دیپلمات سابق کشورمان یادآورشد: درباره اهمیت این منطقه همین بس که این منطقه را ایران صغیر می‎دانند؛ زیرا این مردم خود را از ایرانی‎ها می‎دانند و مطرح است که جد امام در این منطقه حضور داشته است؛ بنده پس از 30 سال فعالیت در عرصه دیپلماتیک شهادت می‎دهم که در زمینه علاقه نسبت به ایران و انقلاب، اعم از شیعه و اهل سنت، هیچ جایی را مثل مردم منطقه ندیده‌ام.

وی با ذکر این مطلب که فتنه کشمیر از 1846 از سوی انگلیس آغاز شد، گفت: انگلیس این منطقه را به گلاب سینگ از رهبران قوم دوگراها فروخت و اقلیت هندی را بر اکثریت هندی حاکم کرد و این جریان تا 1947 ادامه یافت و بر اساس اصول تجزیه این منطقه باید به پاکستان ملحق می‌شد، زیرا اکثریت این منطقه، مسلمانان بودند، ولی حاکم این ایالت و کنگره ملی هند اجازه چنین کاری را ندادند و به همین دلیل پاکستان عشایری را برای تصرف هند اعزام کرد و پس از فرار حاکم به هند، نامه الحاق به هند را امضا کرد.

وی اظهارکرد: پس از شکایت از پاکستان، دو قطع‎نامه 1947 و 1949 صادر شد و چکیده آن دو قطعنامه آن بود که با توجه به وضعیت کشمیر تا زمانی که فراندومی برگزار نشود، این منطقه نه از آن هندوستان است و نه از آن پاکستان؛ در آن زمان به هندوستان مأموریت داده شد که نیروهای محدودی برای فراندوم داشته باشد، ولی تا امروز چنین رفراندومی برگزار نشده است.

کارشناس مسایل شبه قاره یادآورشد: تاکنون 4 جنگ رسمی بین هندو پاکستان رخ داده است؛ در 1947 ماده 370 به قانون هند اضافه شد و بند 35a این قانون باعث شد که تا امروز وضعیت کشمیر با ثبات شود، ولی این بند را بعدها لغو کردند.

وی با ذکر این مطلب که کشمیر بخشی از جهان اسلام است، یادآورشد: این منطقه دارای یک موقعیت سوق الجیشی است؛ مردم کشمیر بیشترین دلدادگی را نسبت به انقلاب ما داشته‌اند؛ هر اتفاق مثبت و منفی که در ایران روی داده است از سوی این مردم با واکنش مواجه شده است.

این فعال عرصه دیپلماسی گفت: مردم این منطقه در زمان جنگ خدمات شایانی انجام دادند؛ کشمیر جایی است که در سفر دور اول آیت‌الله هاشمی به عنوان رئیس جمهور در کارگیل، 14 کیلومتر مردم استقبال غیابی را ازرئیس جمهور اسلامی برگزارکردند؛ پیش از ایران عزاداری‌های ویژه آیت‌الله هاشمی شاهرودی در کشمیر برگزار شد.

وی اظهارکرد: در سیل اخیر هیچ کشوری در جهان به اندازه منطقه کشمیر نسبت به این واقعه حساسیت به خرج نداد؛ سال‌ها است که مردم این منطقه به رغم همه فشارها دست از انقلاب نکشیدند؛ نباید در هر امری منتظر امر رهبری باشیم تا نسبت به مسایلی چون کشمیر حساسیت به خرج دهیم؛ رهبری معظم نسبت به مسئله کشمیر به دولت سفارشاتی مطرح کردند.

زارعی اظهارکرد: اگر ایران ام‌القرای جهان اسلام هم نباشد، در زمینه روابط بین کشورها، این امر پذیرفته شده است که کشورها باید از اهرم‌های خود در روابط خود استفاده کنند. کدام اهرم و کشوری مثل کشمیر در کنار ایران ایستاده است؟

برخورد دیپلماتیک با هند

وی در ادامه گفت: اگر هند ببینند که ایران در این منطقه حضور جدی دارد، قطعاً در روابطش با ایران شرایط خاصی را لحاظ می‌کند؛ مگر طرف مقابل ما ملاحظه ما را کرده است که رابطه استراتژیکی با اسراییل ایجاد کرده است یا دو ماه است از ما نفت نمی‌خرد؟ اگر واقع‌بین باشیم، باید مسئله کشمیر با نگاهی جدید در نظر بگیریم.

این دیپلمات سابق کشورمان بیان کرد: اگر کشمیر هویت خود را حفظ کرده، به واسطه همین قانون 370 است که این قانون توسط هندوها نقض شده است؛ آنها از تجزیه کشمیر سخن می‌گویند که کلاً پارلمان و دولت ایالتی و... را ملغی کنند؛ برداشتن این ماده قانونی به منزله به اقلیت رساندن مسلمانان و خفه کردن کشمیر است.

وی با ذکر این مطلب که این مسئله نیز صرف کشمیر نیست، یادآورشد: متأسفانه مسلمانان هند نسبت به مسئله کشمیر بی‌تفاوت بوده‌اند؛ ولی توجه ندارند که این مسئله در آینده گریبان مسلمانان هند را هم خواهد گرفت.

وی گفت: متاسفانه در این زمینه به نقش صهیونیست‎ها کمتر اشاره می‎شود. یکی از تحلیل‎ها آن است که تحرکات جدید با مشورت صهیونیست‎ها انجام می‎شود؛ اگر این قصه با این روند پیش برود، در آینده معبد رام ساخته خواهد شد، زیرا امروز تندترین کابینه در هندوستان حاکم است و شرایط برای این کار فراهم است.

زارعی اظهارکرد: ماجرای کشمیر بسیار حساس است؛ در این زمینه باید حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر را در نظر بگیریم؛ باید با هند مشورت کنیم و به بگوییم که این مسیر به نفع هند نیست؛ نباید در این زمینه در زمین هند یا پاکستان بازی کنیم و باید با تلاش صحیح، آلام این مردم را کم کنیم.

انتهای پیام

captcha