قریب 90 درصد فعالیت‌های قرآنی، تكراری است/ انتقاد از سخت‌گیری برخی از اساتید
کد خبر: 3843576
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

قریب 90 درصد فعالیت‌های قرآنی، تكراری است/ انتقاد از سخت‌گیری برخی از اساتید

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ داور مسابقات بین‌المللی قرآن كریم معتقد است كه شاید 80 یا 90 درصد فعالیت‌های قرآنی انجام شده، تكراری و محدود به چند رشته خاص است و بسیاری از فعالیت‌های قرآنی مغفول مانده است.

علی‌اكبر حنیفی، داور بین‌المللی قرآن كریم شیراز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه چرا با وجود رونق فعالیت‌های قرآنی در كشور، هنوز سبك زندگی قرآنی رواج نیافته است، گفت: اینكه میزان فعالیت‌های قرآنی قبل و بعد از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیستند، اما به این معنا هم نیست كه خیلی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهیم؛ درست است تعداد مؤسسات و فعالان قرآنی در این كشور زیاد است ولی شاید 80 یا 90 درصد فعالیت‌های قرآنی انجام شده، تكراری است و محدود به چند رشته خاص است و بسیاری از فعالیت‌های قرآنی یا مغفول است یا كسی سراغ آن نمی‌رود.

وی با بیان اینكه تأثیر فعالیت‌ها بر سبك زندگی مردم، یك دغدغه درست است، افزود: برخی از مردم به خصوص جوانان امروزی ممكن است از فعالیت‌های قرآنی فاصله بگیرند زیرا الگوی برجسته و خوب دینی در میان اقشار مذهبی ندیدند یا اگر دیدند كم بوده است و یا آنقدر چشم‌گیر نبوده است كه موجب تحریك و تشویق دیگران به این مسئله باشد در حالی كه قرآن كتابی برای فطرت انسان است و برای هدایت مردم و گزینش راه زندگی آمده است.

 سبك زندگی قرآنی همان هدایت است

حنیفی با ذكر این نكته كه هدایت یعنی سبك زندگی كه سبك زندگی كلمه جدیدی است چون یك چیز جدیدی است، گفت: هدایت یعنی عمل به احكام اسلامی در رفتارها و مرتبط با مسائل انسانی و منطبق بر احكام اسلامی كه نام آن را سبك زندگی گذاشته‌اند.

این مدرس قرآن كریم معتقد است كه كلمه هدایت گویاتر است چرا كه در قرآن كریم اثری از كلمه سبك زندگی نیست اما كلمه هدایت بارها در آیات مختلف قرآن به چشم می‌خورد چنانچه می‌خوانیم « ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ؛ این است كتابى كه در [حقانیت] آن هیچ تردیدى نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است» (آیه 2 سوره بقره) و این قرآن مایه هدایت متقیان است اما كسی كه متقی نباشد، قرآن جز بر اضلال و افساد آن‌ها نخواهد افزود یعنی قرآن برای مؤمنان شفاست و برای غیرمؤمنان چنین چیزی نیست.

برای ترویج سبك زندگی قرآنی، باید ابتدا ایمان مردم را افزایش دهیم

وی ادامه داد: قرآن برای مؤمنان هدایت است و در سبك زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد اما برای غیر مؤمنین و غیرمتقین اثر نمی‌گذارد و ممكن است اثر معكوس بگذارد لذا نمی‌توانیم سبك زندگی كسانی كه به قرآن و اهل بیت(ع) اعتقادی ندارند، منطبق با اسلام كنیم گرچه ما خیلی فعالیت كنیم، پس باید در گام نخست ابتدا ایمان مردم را به خدا زیاد كنیم و در جهت تقویت ایمان آنان بكوشیم.

حنیفی اظهار كرد: اگرچه فعالیت‌های خیلی خوبی اجرا می‌شود و افراد زیادی در این زمینه زحمت می‌كشند و انصافاً هم خیلی كار شده است اما در رشته‌هایی كه فعالیت می‌كنیم باید جنبه عملیاتی و كاربردی آن را هم بها داده و پیاده كنیم به عنوان مثال ما تلاش می‌كنیم تا حافظان قرآن را تربیت كنیم و باید جنبه كاربردی آیاتی كه حفظ هم می‌كنند، فرا بگیرند.

وی گفت: البته باید فكری هم برای كسانی كنیم كه جذب فعالیت‌های قرآنی نمی‌شوند، كنیم ممكن است از یك هزار نفر، تنها 100 نفر جذب قرآن شود و 900 نفر باقی بماند لذا باید در برنامه‌های خود توده مردم را هدف قرار دهیم و كاری كنیم كه قرآن برای آن‌ها آسان شود.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن كریم یادآور شد: امروز مسائل فقهی آنقدر تخصصی شده است كه باید برای كوچكترین مسئله‌ای به دفتر 10 مرجع تقلید تماس بگیریم در صورتی كه اسلام و قرآن آنقدر پیچیده نیست و قرآن می‌فرماید « ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ» یعنی قرآن خودش هدایت می‌كند و مبین و آشكار است.

انتقاد از سخت‌گیری برخی از اساتید برای آموزش قرآن

حنیفی همچنین از سخت‌گیری‌های برخی از اساتید برای آموزش قرآن انتقاد كرد و گفت: اگر طوری شده است كه اگر كسی بخواهد صوت و لحن و ترتیل یاد بگیرد، برخی از اساتید به آن می‌گویند باید بروید لیسانس موسیقی بگیرید و كلاس سولفژ بروید؛ این كارها زشت است و اسلام را ساقط كردن است. یا اینكه می‌گویند كلاس عربی بروید تا مفهوم قرآن را بدانید در صورتی كه این كارها مال توده مردم نیست و مربوط به كسانی است كه بخواهند تخصصی كار كنند.

وی با تأكید بر اینكه باید كلاس‌های آموزش قرآن را بر اساس سهولت برپا كنیم اما آنقدر آن را پیچیده می‌كنیم كه حتی روخوانی قرآن هم می‌خواهیم یاد دهیم، طرف پشیمان می‌شود، گفت: نمی‌توان كار آموزش قرآن را اینقدر پیچیده كرد.


لزوم آموزش حفظ موضوعی قرآن برای عامه مردم

این مدرس قرآن كریم همچنین خواستار توجه به حفظ و آموزش موضوعی آیات قرآن به عامه مردم شد و گفت: صدها هزار جمله از آیات قرآن كریم داریم كه می‌توانیم آن را لیست كنیم و در اختیار مردم قرار دهیم به عنوان مثال آیات مرتبط با سبك زندگی را در اختیار مردم قرار دهیم لذا نیست كه توده مردم كل قرآن را حفظ كنند، همین آیات كاربردی را حفظ كنند، كافی است.

وی گفت: از میان 80 میلیون نفر جمعیت ایران، ما یك میلیون حافظ و یا حتی 100 هزار حافظ قرآن كه در آزمون تخصصی پذیرفته شوند، هم نداریم و برخی اوقات می‌خواهیم خودمان را با آمار فریب دهیم و دچار كارهای دست پایین می‌شویم در صورتی كه باید به دنبال مسائل كاربردی در تمام رشته‌های قرآنی برویم و بالاترین و مهم‌ترین مسئولان این كار هم دولت است.

حنیفی تأكید كرد: نباید فریب آمارها را بخوریم و در بخش فعالیت‌های قرآنی توقعات بالایی از جمهوری اسلامی است و كسانی كه مسئول كارهای قرآنی هستدن باید بیشتر فكر كنند تا وظیفه خود را درست انجام دهند و اگر كم كاری كنند مسئولند چون برای این كار حقوق دریافت می‌كنند و حتی اگر هم حقوق دریافت نمی‌كردند باز مسئول بودند و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.

انتهای پیام

captcha