دفاعی مقدس که مانع تحصیل رزمندگان نشد
کد خبر: 3844489
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

دفاعی مقدس که مانع تحصیل رزمندگان نشد

گروه اجتماعی ـ رزمنده دفاع مقدس در چهارمحال و بختیاری گفت: باید توجه داشت که دانش‌آموزان و جوانان در زمان جنگ از درس و تحصیل فرار نکردند و یا برای رهایی از تحصیل به جبهه نیامدند بلکه در جبهه درس نیز می‌خواندند.

دوم مهرماه 1359 شمسی صدای مخوفی مردم اهواز را به وحشت انداخت. زمین می‌لرزید، گویی از هر طرف هیولای آهنین، ما را دنبال می‌کرد. پس از لحظه‌ای انفجار و سقفی از آتش، صحنه‌ای دلخراش از فریاد زنان و مردان و گریه کودکان پدیدار شد. چهارده روز پس از حمله عراق به اهواز، در شانزدهم مهر، شهر دزفول مورد حمله میگ‌های عراقی قرار گرفت و بسیاری از مردم بی‌دفاع کشته و زخمی شدند. علاوه بر این بسیاری از شهرهای ایران، از جمله قصر شیرین، ارومیه، باختران، خرم آباد، مهران، اندیمشک، بهبهان، خرمشهر، سنندج، تهران و قم مورد حملات هواپیماهای عراقی قرار گرفت.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تنها جنگ دو کشور نبود، بلکه جنگ ابرقدرت‌های دنیا با ایران بود و اگر همچنان از این جنگ به عنوان حماسه بزرگ و دفاع مقدس یاد می‌شود، از آن جهت است که فرزندان رشید ایران اسلامی با بضاعتی ناچیز به مصاف کسانی رفتند که از ماشین‌های جنگی برخوردار بودند. از این رو دفاع مقدس نماد استقامت و سمبل پیروزی از پیچیده‌ترین عرصه رقابت‌های جهانی به شمار می‌رود.

لذا ایکنا قصد دارد با چند تن از رزمندان غیور چهارمحال و بختیاری که با جان خود از کشورشان دفاع کردند و برای دفاع از خاک و ناموس خود و هم‌وطنانشان جنگیدند به گفت‌وگو بنشیند و گوشه‌‌ای از آن دوران را به نگارش درآورد.

ایوب زمانی، رزمنده هشت سال دفاع مقدس از چهارمحال و بختیاری در سن 20 سالگی وارد جبهه می‌شود و در عملیات رمضان در اثر اثابت خمپاره 60 به ریه و چشم سمت چپ جانباز می‌شوند.

ایوب زمانی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری،  حضور در جبهه را تکلیف دانست و ادامه داد: حمله‌ای بر کشور رخ داده بود که هر کس در حد توانش باید از کشور دفاع می‌کرد و هرکس که می‌توانست به جبهه برود و از این حرکت دور ماند کوتاهی بزرگی در حق مردم و انقلاب کرده است.

وی در رابطه با امدادهای غیبی در جبهه‌ها، گفت: منظور از امداد غیبی آمدن نیرو از آسمان و یا کارهای خارق‌العاده نیست یلکه هر کس درست به وظیفه‌اش عمل کند و به وعده‌های خداوند اعتقاد داشته باشد امدادهای غیبی نصیب او خواهد شد. همینکه با وجود کمترین امکانات در جبهه، رزمندگان ما احساس آرامش داشتند و دشمن با آن همه عظمت از آن‌ها می‌ترسید یعنی اینکه امداد غیبی به رزمندگان رسیده است.

زمانی اظهار کرد: امداد غیبی در طول تاریخ از دیرباز تا امروز در بین مومنان و کفار مشاهده می‌شود، وحشتی که امروز آمریکا از جوانان ایرانی دارد یک امداد غیبی است که اراده محکم جوانان سبب این اتفاق شده است.

امدادهای غیبی در صحنه نبرد

وی به مصداقی از امداد غیبی در جبهه جنگ اشاره و بیان کرد: بعد از عملیات بدر، رزمندگان در جزیره مجنون برای عملیات بعدی به شدت نیاز به اطلاعاتی از سپاه دشمن داشتند که در همان زمان یکی از نیروهای دشمن برای جاسوسی در بین رزمندها آمده بود و توسط دو تن از افراد دستگیر شد و اطلاعاتی که لازم بود را از او به دست‌آوردیم و این نمونه‌ای از کمک الهی در شرایط سخت بود.

جنگ مانع تحصیل رزمندگان نشد

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: باید توجه داشت که دانش‌آموزان و جوانان در زمان جنگ از درس و تحصیل فرار نکردند و یا برای رهایی از تحصیل به جبهه نیامدند، بلکه در جبهه درس نیز می‌خواندند، نوجوانان مقاطع راهنمایی و دبیرستان در جبهه زیاد بود که نگرانی فرماندهان خواب و یا جا ماندن این فرزندان در عملیات‌ها بود اما این بچه‌ها در گرمای تابستان با همه شب بیداری‌ها و عملیات‌ها از درس رها نشدند.

وی ادامه داد: بسیاری از این رزمندگان امروز پزشک و فوق تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله قلب هستند. برخی دیگر از رزمندگان حافظ قرآن و ادعیه شدند و حتی بزرگ‌ترها که دیپلم داشتند رشته دیگری را برای تحصیل انتخاب کردند و در کنار جنگ تحصیل را نیز ادامه می‌دادند، دانشجویان رتبه‌های تک رقمی در جبهه‌ها زیاد بودند که البته بسیاری از آن‌ها نیز شهید شدند.

این مدرس دانشگاه در رابطه با توکل و توسل رزمندگان در مناطق جنگی، ادامه داد: فضای جبهه‌ها فضایی عطراگین از دعا و توسل بود رزمندگان هم به قرآن و هم به ائمه اطهار متوسل می‌شدند و روش صحیح توسل، سبک زندگی و به تبع از آن آرامش را از علما و بزرگانی همچون آیت‌الله دست‌غیب، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله صدوقی و ... که در مناطق حاضر می‌شدند یاد می‌گرفتند.

دفاع یک تکلیف است و تکلیف ساقط نمی‌شود

زمانی در رابطه با انگیزه رزمندگان برای شرکت در مناطق جنگی با وجود اینکه می‌دانشتند ممکن است زنده برنگردند، افزود: اگر به دفاع از کشور به عنوان تکلیف نگاه کنیم مشخص است که تکلیف ساقط نمی‌شود و ممکن است توان کسی کمتر یا بیشتر باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های رزمندگان این بود که دنبال شهرت طلبی که آفت بزرگی برای انسان است نبودند، لذا از مسئولان، معلمان و .. تقاضا داریم عوامل موثر در پیروزی این هشت سال را تبیین و در جامعه استفاده کنند.

وی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: در بین عملیات کربلای چهار و کربلای پنج 9 نفر در سنگری بودیم که شب‌ها تا اذان صبح  در باتلاق‌های اطراف سنگر راه می‌رفتیم تا خود را برای عملیات بعدی که قرار بود در باتلاق رخ دهد آماده کنیم. بعد از نماز صبح لباس‌هایمان را عوض و کمی استراحت می‌کردیم تا بعد لباس‌هایمان را بشوریم.

زمانی افزود: اما بعد از اینکه از خواب بیدار می‌شدیم لباس‌های گلیمان را پیدا نمی‌کردیم اولین فکر که به سر آدمی در آن لحظه خطور می‌کند این است که« چه کسی لباس‌‌ها گلی را برده؟ به درد چه کسی می‌خورد؟ » اما بعد لباس‌ها را شسته و تا شده بالای سرمان می‌دیدیم. این اتفاق چند شبی تکرار شد تا اینکه کسی مآمور شد تا شخصی که این کار را می‌کند را پیدا کند.

این رزمنده بیان کرد: در نهایت دو جوان 18 و 19 ساله که هر دو شهید شدند دستگیر شدند که بعد از شناسایی کلی اصرار کردند تا رازشان فاش نشود که ارزش کارشان حفظ شود. حال در کدام دانشگاه، مدرسه و یا حوزه علمیه جوانانی با این روحیه انسانی ترببت می‌شود؟

این جانباز دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که آیا مردم قدر این رشادت‌های شما و خانواده‌های شهدا را می‌دانند یا خیر؟ گفت: خانواده‌های ایثارگران و شهدا فرزندانشان را فدا نکردند که روزی مورد احترام قرار گیرند. به‌طور مثال در دوران تحصیلم سه سال با جوانی هم اتاقی بودم و در پایان تحصیل از طریق یکی از دوستانشان متوجه شدم که برادر دو شهید است و چیزی به ما نگفته بود.

حفظ انقلاب، حفظ حرمت خانواده‌های شهدا است

مدرس گروه معارف دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه کسی برای احترام و دریافت مزایا به جبهه نرفته است، افزود: اما وظیفه ما مردم این است که برای بزرگواری آن‌ها ارزش قائل شویم و حقوق معنوی و نه مالی آن‌ها را پرداخت کنیم، حرمت پدران و مادران شهدا را در نظر بگیرم و آن‌ها را تکریم کنیم که با حفظ انقلاب و اسلام در ادارات، مدارس و در جامعه و مبارزه با فساد این حرمت‌ها حفظ می‌شود.

وی در پایان گفت: مردم مبارزه با فساد را از قوه قضائیه مطالبه کنند تا هم با فساد مبارزه شود و هم خط امام و آرمان‌های شهدا حفظ شود، نظام مقدس برگرفته از اسلام است که آرمان‌های اصلی آن مبارزه با فساد است که باید عالمانه و اخلاق‌مدارانه صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha