سالمند در اسلام محترم و رعایت حالش واجب است
کد خبر: 3846560
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹

سالمند در اسلام محترم و رعایت حالش واجب است

گروه معارف- معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندران گفت: نگاه اسلام به گونه‌ای نیست که سالمندان جامعه را خارج از دایره کار و تلاش بداند، بلکه اسلام فرد سالمند را انسانی محترم می‌داند و شخصیت او را مورد احترام قرار می‌دهد و سالمند را به عنوان فردی معرفی می‌کند که باید حال او رعایت شود.

سالمند در اسلام محترم و رعایت حالش واجبسالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده‌اند و به عبارتی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی‌های بسیاری دارند که به تناسب سن می‌توانند از این توانایی هایشان بهره برداری کنند.
بسیاری از این افراد برای نسل جوان افرادی مهم و قابل اعتمادند که می‌توانند به تربیت جوانان پرداخته و مشکلات و مسائل آنان را حل کنند. سالمندان با عمرى تلاش و تجربه به مرحله‌اى رسیده‌اند که نیازمند احترام و محبت هستند و از نگاه آیات و روایات از جایگاه بالایی برخوردارند.
حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندران در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران در این باره، اظهار کرد: تدابیری که سالمندان برای زندگی در پیش می‌گیرند و تلاش‌هایی که در زندگی به کار می برند، بسیار مهم و ارزنده است. آنها مایه برکت هستند و اختلاف‌ها و درگیری‌هایی را که در محیط خانواده‌ها پدید می‌آید، کج روی‌ها و انحراف‌هایی که در جامعه انسانی رخ می‌نماید و روابط تیره و نابسامانی که در جوامع وجود دارد را با بیان و مراقبت خود از میان برده و به حل و رفع دشواری‌ها می‌پردازند و سبب تقویت نشاط و امید در خانواده می‌شوند.

وی افزود: سالمندان باتجربه ها و اندوخته‌هایی که دارند، قادرند اعضای خانواده و جامعه را در حل مشکلات یاری دهند و شادی و طراوت در زندگی به وجود آورند.
وی درباره حقوق سالمندان و چگونگی تکریم آنان در ادبیات دینی، افزود: امام علی(ع) درباره مقام سالمندان فرموده‌اند: «وقار پیری، نزد من دوست داشتنی‏‌تر از نشاط جوانی است.» همچنین پیامبراکرم(ص) نیز در احادیثی فرموده‌اند: احترام به سالمندان امت من احترام به من است.‌ و در جای دیگر نیز از پیامبر اکرم(ص) نقل شده وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی بر شماست»
معاون پژوهشی حوزه علمیه مازندران گفت: در رساله حقوق امام سجاد(ع) درباره حقوق سالمندان چنین آمده است: «حق سالخورده این است که حرمت پیریش را بدارى، اگر سوابق فضیلت در اسلام دارد؛ تجلیلش کنى، او را مقدم بدارى، در اختلافات( خصمانه) با او روبرو نشوى، در راه رفتن؛ بر او سبقت نگیرى، پیشاپیش او راه نروى، نادانش نشمارى، اگر رفتار جاهلانه‌اى کرد تحمل کنى، به مقتضاى سوابق مسلمانى و سالمندى احترامش کنى که حق سن و سال نیز چون حق اسلام است.

رعایت حال سالمند از نظر اسلام
وی افزود: نگاه اسلام به گونه‌ای نیست که سالمندان جامعه را خارج از دایره کار و تلاش بداند، بلکه اسلام فرد سالمند را انسانی محترم می‌داند و شخصیت او را مورد احترام قرار می‌دهد و سالمند را به عنوان فردی معرفی می‌کند که باید حال او رعایت شود چرا که از لحاظ قدرت و قوت ظاهری با بقیه متفاوت است ولی در عوض کوله باری از تجربه که در طول زندگی به دست آورده همراه اوست.
اسماعیل‌زاده با اشاره به روایتی از امیرالمومنین در برخورد با سالمندان، ادامه داد: نقل می کنند حضرت همراه عده‌ای از مسیری عبور می‌کردند، پیر مردی را دیدند که ابراز نیازمندی می کرد، حضرت فرمودند چرا این کار را انجام می‌دهد؟ پاسخ دادند در جوانی کار می‌کرده است، اما حال که از کارافتاده شده است، نیاز به کمک دیگران دارد و حضرت فرمودند وای به حال حکومتی که افراد تحت حاکمیت آن؛ تا زمانی که توانایی انجام کار دارند، کار کنند و در روزگار ناتوانی مجبور باشند در برابر دیگران اظهار نیاز کنند. دستور دادند از بیت المال سهمی برای او قرار دهند، اطرافیان گفتند که وی مسیحی است و از پیروان دینی شما نیست، حضرت فرمودند در جامعه اسلامی همه افراد تحت حاکمیت حتی اگر مسلمان نباشند بایستی مورد حمایت قرار گیرند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۸:۵۴
0
0
بسیار خوب
امیدواریم احترام بزرگترها حفظ بشه
captcha