بایدها و نبایدهای سفر اربعین
کد خبر: 3847553
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

بایدها و نبایدهای سفر اربعین

گروه فرهنگی ــ با نزدیک شدن ایام اربعین زائران زیادی راهی سفر کربلا می‌شوند، عده‌ای اولین‌بار است که به این سفر می‌روند و از آن اطلاعات چندانی ندارند. در این گزارش سعی شده است اطلاعاتی در مورد سفر و ضروریات سفر اربعین نوشته شود.

بایدها و نبایدهای سفر اربعین

به گزارش ایکنا از قزوین، برای سفر اربعین همواره ملزوماتی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان بهره بهتری از حال و هوای اربعین حسینی در طول مسیر برد؛ در زیر نکاتی در این خصوص آمده است.

از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید

با توجه به این‌که در اربعین امسال ماشین‌های سواری و شخصی کاپیتاژ نمی‌شود و مجوز خروج ندارند، حتماً به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.

ویژگی‌های کوله‌پشتی مناسب اربعین

اولین قدم برای راهی شدن به پیاده‌روی اربعین انتخاب کوله‌پشتی مناسب است، باید توجه داشته باشید که با توجه به مسافت و پیاده‌روی، کوله‌پشتی را انتخاب کنید که سنگین نباشد درعین‌حال توانایی جای‌گیری موارد موردنیاز شما را داشته باشد.

کوله‌پشتی باید به‌خوبی بر روی دوش شما قرار گیرد، به‌گونه‌ای که باعث خستگی و ایجاد فشار بر روی کتف و شانه‌هایتان نشود. برای اطمینان از راحتیِ کوله، وسایل خود را درون آن بگذارید و کمی با آن قدم بزنید. یادتان باشد که حتی کوچک‌ترین فشار را نادیده نگیرید و در صورت آزردگی به فکر کوله‌ای بهتر باشید.

بندهای کوله‌پشتی باید با ضخامت مناسب باشد و علاوه بر قابل تنظیم بودن، ستون فقرات شمارا در طول مسیر اذیت نکند. بندهای یک کوله‌پشتی مناسب باید تقریباً بین دو تا چهار سانتی‌متر عرض داشته باشد سعی کنید وسایل کم‌وزنی را با خود حمل کنید.

کفش مناسب پیاده‌روی

اگر کفش شما مناسب نباشد، در همان ابتدای پیاده‌روی دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل حتماً لازم است که از دمپایی و کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه برای پیاده‌روی اربعین کفش نو تهیه نکنید یا آن را از یک ماه قبل بپوشید.

کفشی را انتخاب کنید که کفی مناسب داشته باشد و عرق نکند. در غیر این ‌صورت ممکن است کوفتگیِ عضلانی و تاول پاهای شما را اذیت کند. کفش‌های نو و بندی نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد انتخاب کنید، چون در طول مسیر دائماً برای استراحت در موکب‌ها، ناچار به درآوردن کفش از پاهایتان هستید. برای انتخاب کفش مناسب به این موارد دقت کنید: پنجه کفش باید پهن باشد، پاشنه باید پهن و با ارتفاع دو تا چهار سانتی‌متر باشد؛ جنس پاشنه و کف کفش باید سبک، انعطاف‌پذیر و با استحکام نسبی باشد. کفی کفش (جایی که انگشت‌های پا قرار می‌گیرد) باید نیم تا یک سانت ارتفاع داشته باشد، برای جلوگیری از پیچ‌خوردگیِ مچ پا بهتر است کفش‌های ساق‌دار (تا بالای قوزک پا) انتخاب کنید، قسمت رویی کفش باید از جنس خوب و ضد آب باشد تا امکان تنفس را به‌پای فرد بدهد و باعث تجمع رطوبت زیاد در کفش نشود؛ اگر از صافیِ کف پا رنج می‌برید و قوس کف پای کمتری دارید، بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی، کفیِ طبی مناسب تهیه کند.
یادتان باشد که یک کفش بدون بند و سبک و راحت انتخاب کنید.

چه چیزهایی با خود به اربعین ببریم

پیاده‌روی اربعین، با سفرهای دیگر تفاوت زیادی نمی‌کند، اما برای سه روز پیاده‌روی وسایلی نیاز است که باید همراه داشته باشید؛ بهتر است که لباس، لباس گرم، رول دستمال‌کاغذی، مسواک، حوله شخصی، لیوان، کلاه آفتاب‌گیر، مقداری دارو مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای رفع گرفتگی‌های عضلات پا، باند کشی برای بستن پا برای دو یا سه روز پیاده‌روی، پاسپورت، شارژر موبایل، خمیردندان کوچک سفری، صابون کوچک، ژل ضدعفونی و چند شامپوی کوچک هتلی، مهر و جانماز کوچک به همراه داشته باشید، همچنین همراه داشتن داروهای مصرفی که پزشک توصیه کرده ضروری است.

داشتن کلاه خیلی برای در امان بودن از آفتاب و نور شدید به شما کمک می‌کند، پیشنهاد می‌شود کلاهی انتخاب کنید که گوش‌هایتان را هم بپوشاند و اگر لبه‌دار هم باشد که بهتر؛ همراه داشتن ماسک فیلتر دار برای وقتی‌که هوا براثر جمعیت زیاد غبارآلود می‌شود.

در بسیاری از موارد، همراه نداشتن تعداد زیادی از تصاویر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(مدظله) به‌خصوص در مواردی که زائران کشورهای دیگر از شما درخواست می‌کنند، خیلی موجب حسرت شما می‌شود.

چه غذاهایی با خود ببریم

با توجه به موکب‌های راه‌اندازی شده در مسیر نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست، چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است، درعین‌حال با توجه به مسافت‌های طی شده بهتر است که یک بطری آب و مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو به همراه داشته باشید.

از بین خوراکی‌های همراه، آجیل و نان‌های خشک سبوس‌دار به سیستم گوارشی خیلی کمک می‌کنند. توصیه می‌شود که کشمش، میوه‌های خشک، نخودچی و شکلات به همراه داشته باشید. شکلات شیرین باعث ایجاد تشنگی می‌شود، اما شکلات تلخ انتخاب خوبی برای یک پیاده‌روی طولانی است. درواقع شکلات تلخ برای تأمین انرژی بسیار مفید است.

در طول مسیر راهپیمایی، از مصرف غذاهای خیلی چرب، خیلی سرخ‌شده و نوشیدن آب‌های خیلی سرد خودداری کنید.

موارد بهداشتی موردنیاز

در طول سفر سعی کنید که بهداشت فردی خود را رعایت کنید، کرم مناسب برای تاول و عرق‌سوز به همراه داشته باشید؛ سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همین‌طور تعدادی از موکب‌ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند. ازآنجاکه آب برای شستن دست‌ها، بعد از دستشویی، سرد است و مایع و آب برای شستن دست‌ها کم است، همراه خود تعدادی دستکش یک‌بارمصرف داشته باشید تا برای توالت رفتن استفاده کنید.

عرق‌سوز شدن به‌خصوص در ناحیه کشاله ران در این مسیر طولانی راه رفتن، طبیعی است. مالیدن روغن‌زیتون به‌تنهایی یا مخلوطش با یک سری از گیاه‌هایی که شمالی‌ها استفاده می‌کنند بهترین درمان برای عرق‌سوز است. توصیه می‌شود قبل از راهپیمایی و در طول مسیر به‌صورت منظم با روغن‌زیتون، نواحی موردنظر را چرب کنید.

این توصیه به کسانی که کمی چاق‌ترند بیشتر تأکید می‌شود. در این زمینه پودر بچه و کرم کالاندولا و ویتامین AD هم توصیه می‌شود.

چند چسب زخم و وازلین یا پماد مخصوص ترک‌خوردگی نیز همراهتان باشد بد نیست؛ هرچند اکیپ‌های امدادی عراقی اکثراً به این کار می‌پردازند.

چه مواردی ضروری نیست

بردن و حمل برخی از موارد ضروری نیست اما با توجه به شرایط خودتان می‌توانید این وسایل را نیز همراه داشته باشید؛ همراه داشتن یک عدد کیسه‌خواب در صورت تمایل، برای استراحت درامان ماندن از خاک و سرما لازم است اما اگر می‌توانید خود را به شرایط وفق دهید و از موکب‌ها و پتوهای موجود استفاده کنید نیازی به حمل کیسه‌خواب ندارید.

برخی آوردن یک چتر کوچک یا عصای کوهنوردی را هم توصیه می‌کنند اما دقت داشته باشید که بارتان را خیلی سنگین نکنید و جوری نشود که مثلاً همین عصا در کربلا دست‌وپا گیرتان شود؛ به‌خصوص اگر محل اسکان نداشته باشید، اگر به گرما و سرما حساس هستید بهتر است چتری سبک به همراه داشته باشید.

به‌هیچ‌وجه با خودتان چمدان‌ها و ساک‌های بزرگ و حجیم نیاورید (به‌خصوص خانم‌ها به این نکته توجه داشته باشند!)، در صورت امکان، از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ‌تاپ، تبلت و هرگونه اشیای قیمتی، پرهیز کنید، در غیر این صورت، به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات دردسر زیادی برای زائر ایجاد می‌شود.

قاشق، چنگال، یک چاقوی کوچک و استکان یا لیوان کوچک دسته‌دار نیز در طی مسیر موجود است اما اگر خودتان دارای وسواس و حساسیت هستید حتماً این وسایل را با خودتان ببرید.

در کدام ستون قرار بگذارید

همراه داشتن یک همراه برای افراد مسن ضروری است، با توجه به شلوغی جمعیت امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد؛ بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایل در بعضی نقاط، همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره ستون‌ها را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند اما دقت کنید که شماره ستون انتخابی رند نباشد چراکه اغلب افراد ستون‌های با شماره رند را برای قرار گذاشتن انتخاب می‌کنند، شلوغ‌ترین جاها عمود ۵۰۰ و ۱۰۰۰ و این‌هاست و پیدا کردن همدیگر در اینجاها کار بسیار مشکلی است.

نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هرجایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن ندارید، می‌توانید از ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند، برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

پول عراقی به همراه داشته باشید

همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی‌ها، غذاها و حتی ماساژ به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست؛ اما لازم است که مقداری پول عراقی به‌اندازه نیاز خودتان به همراه داشته باشید، توجه کنید که در کشور عراق کارت‌خوان ایرانی به‌ندرت پیدا می‌شود.

شماره‌های مهم

اورژانس: ۱۰۴
افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

وسایل ممنوع یا غیرضروری

قیچی و چاقوی بزرگ
دستگاه یا گوشی بی‌سیم
هر نوع ارز بیش‌ازحد متعارف
هر نوع مواد غذایی فاسدشدنی
هر نوع مدارک غیرضروری، اسناد و اوراق بهادار
خریداری و حمل تلفن بی‌سیم با برد بلند
هر نوع مواد مخدر یا داروهای روان‌گردان
طلا، جواهر و هر نوع اشیاء زینتی گران‌بها
کتاب غیر ادعیه، نشریه، پوستر و اوراق تبلیغاتی
شناسنامه،‌ گواهی‌نامه رانندگی، دفترچه بیمه و یا هر نوع کارت
هر نوع لوازم و اشیاء به‌قصد فروش و به تعداد بیش‌ازحد مصرف.

انتهای پیام
captcha