ماندگاری؛ رکن واجب در برگزاری جلسات قرآن
کد خبر: 3849410
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱

ماندگاری؛ رکن واجب در برگزاری جلسات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری و مدرس ممتاز قرآن با بیان اینکه حضور افراد در جلسه به اندازه استمرار برگزاری جلسه قرآن اهمیت ندارد، تأکید کرد: ویژگی ماندگاری برای جلسه قرآن واجب است.

ماندگاری؛ رکن واجب در برگزاری جلسات قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید بیژنی، قاری و مدرس ممتاز قرآن، شامگاه گذشته، ۲۰ مهرماه در مراسم آغاز مجدد کارگاه تخصصی کلام وحی مشهد ضمن گرامیداشت یاد مرحوم استاد محمدزاده، بیان کرد: مرحوم استاد محمدزاده درّی بود که در عین برخورداری از عناوین مختلف بین‌المللی غرور و ادعایی نداشت.

حضور مرحوم محمدزاده در جلسه پررونق

وی ادامه داد: حسینیه خیاط‌ها یکی از پایگاه‌های قرآنی قدیمی شهر مشهد است، قدمت جلسات قرآن در این حسینیه به حدود ۱۰۰ سال می‌رسد، به برکت قرآن و حضور اساتیدی مانند مرحوم استاد محمدزاده جلسات قرآنی حسینیه رونق خود را حفظ کرد.

بیژنی افزود: اگر کسی جلسه قرآنی دارد باید به فکر پیامد در جلسه خود باشد، فضای جلسه را باید طوری اداره کرد که این ساختار قرآنی به طور مستمر به کار خود ادامه دهد، حضور افراد در جلسه به اندازه استمرار برگزاری جلسه قرآن اهمیت ندارد، افراد مدت زمانی هستند و بعد هم می‌روند و عده دیگری جایگزین می‌شوند، اما آنچه اهمیت دارد ماندگاری جلسه است، جلسات مرحوم استاد حسن‌زاده و مرحوم استاد معینی در مشهد نیز از این نوع جلسات قرآن ماندگار و این ویژگی ماندگاری برای جلسه قرآن واجب است.

غفلت قاریان از بحث مهم صوت

وی در توصیه‌ای به قاریان ضمن تأکید بر غفلت از مبحث صوت در فضای کنونی قرائت کشور گفت: یک مداح، یک قاری و کسی که با صدای خود کار می‌کند باید از صوت خوبی برخوردار باشد، اگر یک قاری صدای مناسبی داشته باشد، می‌تواند با حداقل ابزارها یک اجرای خوب داشته باشد.

وی افزود: اساتید بزرگی مانند عبدالفتاح و علی‌البنا از صداهای خوبی برخوردار بودند و این ویژگی برجسته تلاوت آنان بود، اما ارزیابی قاریان در مسابقات قرآن ما با اختصاص نمرات بالا به بخش‌هایی مانند لحن و تجوید انجام می‌شود و صوت از حد نصاب پایین‌تری برخوردار است، همین مسئله موجب شده تا قاریان به بخش‌های پرامتیاز توجه بیشتری داشته باشند.

بیژنی افزود: تا مسئله صوت در قرائت در اولویت قرار نگیرد، نمی‌توان به تمرین‌های صوتی توجه مناسبی داشت. در واقع امتیاز لحن در قرائت باید کاهش یابد و سنجش و ارزیابی لحن قاری براساس فهم معانی و اصطلاحاً پیاده‌سازی لحن بیانی انجام شود.

شرط کسب نتیجه در مسابقات مالزی

در بخشی از این کارگاه تخصصی قرآنی، علیرضا بیژنی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات آتی کشور مالزی به تلاوت آیاتی از سوره «اعراف» پرداخت، استاد این کارگاه تخصصی نیز در توصیه‌ای به بیژنی در رابطه با مسابقات قرآن مالزی گفت: چون قالب پذیرش تلاوت در مسابقات مالزی با ارزشیابی در مسابقات ایران متفاوت است؛ لذا مهم است که یک برنامه زمانبندی مشخص برای تمرین جهت آمادگی براساس آیین‌نامه مسابقات مالزی برای علیرضا بیژنی به اجرا برسد.

بنا بر این گزارش، جلسات قرآنی و کارگاه‌های تخصصی قرائت کلام وحی با آموزشهای قرآنی سعید بیژنی پس از سپری شدن تعلیقی چندماهه از این پس به صورت دو هفته یکبار با حضور قاریان خراسانی و سایر نقاط کشور در خیابان فدائیان اسلام ۲ مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha