توصیه‌‌های بهداشتی به زائران اربعین
کد خبر: 3849530
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶

توصیه‌‌های بهداشتی به زائران اربعین

گروه اجتماعی ــ مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: زمانی که افراد در اجتماعات گروهی حرکت می‌کنند، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و... به افراد منتقل می‌شود، در چنین محیط‌های عمومی همیشه شست‌وشوی دست‌ها اهمیت دارد.

توصیه‌ها و نکات بهداشتس در پیاده‌روی اربعینعلی حسنی، مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه کفش و پوشش از فاکتورهای اصلی در پیاده‌روی اربعین است، اظهار کرد: در پیاده‌روی اربعین شرایط آب و هوایی منطقه اهمیت دارد، اما مسئله مهم‌تر توانایی فرد است که برروی سلامت او اثرگذار است، پیاده‌روی زیاد و طولانی بر سلامت افراد اثر دارد.

وی در خصوص بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: زمانی که افراد در اجتماعات گروهی حرکت می‌کنند، آلودگی، سرماخوردگی، ویروس و... به افراد منتقل می‌شود، در چنین محیط‌های عمومی همیشه شستشو دست‌ها اهمیت دارد.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 40 درصد علت سرما‌خوردگی و بیماری‌ها عدم شستشو دست‌هاست، افزود: آلودگی از طریق دست‌زدن به اتوبوس، ماشین، وسایل و... منتقل می‌شود.

حسنی بیان کرد: موکب‌های مختلفی در پیاده‌روی اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند و چون این کار به صورت عاشقانه، داوطلبانه و براساس اعتقادات قلبی انجام می‌شود و نحوه کار آن‌ها بر روی سلامت مردم اثرگذار است، یک سهل‌انگاری کوچک، می‌تواند گروه‌ها و افراد زیادی که در پیاده‌روی هستند را دچار بیماری کند.

وی بیان کرد: مسافران اربعین که قصد استراحت در راه پیاده‌روی را دارند، وسایل شخصی با خود به همراه ببرند، در راه پیاده‌روی گاهی اوقات رعایت نکات بهداشتی سخت می‌شود و ممکن است بیماری و آلودگی به افراد منتقل شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زائران موادغذایی مورد نیاز خود را، از مکان‌هایی تهیه کنند که شرایط بهداشتی مناسب را داشته باشند.

حسنی ادامه داد: موکب‌های ایرانی بسیار خوبی در راه پیاده‌روی حضور دارند که هموطنان ما می‌توانند موادغذایی مورد نیاز خود را از این مکان‌ها تهیه کنند. نیروهای خدماتی، درمانی و بهداشتی نیز در این موکب‌ها حضور دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گفته است، مراسم امسال از سال گذشته باشکوه‌تر و بدون مشکل برگزار شود.

وی اظهار کرد: در راه پیاده‌روی مراکز و پایگاه‌های بهداشتی و درمانی مستقر هستند که هموطنان ما در صورت علائم بیماری می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیشگیری از بیماری‌ها مهم‌ترین مسئله قبل از درمان بیماری است. شستن دست‌ها، رعایت بهداشت فردی، استفاده از غذاهای مناسب از راه‌کارهای پیشگیری از بیماری‌هاست و گاهی افراط و درهم‌خوری نیز در افراد ایجاد بیماری، مسمویت و ناراحتی گوارشی می‌کند.

حسنی بیان کرد: اگر ریزگردها در راه پیاده‌روی باشد، می‌تواند آلودگی را منتقل کند که در این خصوص استفاده از ماسک‌ها کمک شایانی به زائران می‌کند.

وی با بیان اینکه ماسک پزشکی تنها زمانی مؤثر است که انتقال آلودگی از دهان باشد، تأکید کرد: توصیه ما برای جلوگیری از ریزگردها، استفاده از ماسک‌های p1 و p2 است که در مقابل آلودگی کارآرایی دارد، این ماسک‌ها برای کسانی که مشکلات تنفسی دارند، توصیه می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آب‌های بهداشتی سلامت زائران را تضمین می‌کند، بیان کرد: برخی مواقع موکب‌ها از یخ‌ها غیربهداشتی استفاده می‌کنند که اضافه کردن آن‌ها به منابع آبی به راحتی می‌تواند، آلودگی را به مصرف‌کنندگان منتقل کند، ما توصیه می‌کنیم که زائران از آب‌های آشامیدنی پلمپ شده استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha