نگاهی به اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان
کد خبر: 3849558
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

نگاهی به اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور اولین دوره مسابقات قرآن افغانستان گفت: بیستمین دوره مسابقات دارالقرآن عالی صادقیه در شهر هرات که تا پیش از این به‌صورت محدود برگزار می‌شد، برای اولین بار با حضور برترین‌های قرآنی از ۱۱ ولایت افغانستان به‌صورت سراسری و با حضور داوران ایرانی به اجرا رسید.

نگاهی بر اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان/ رقابتی قرآنی برگرفته از ایرانکبیر قلندرزاده، مدیرعامل جامعه قاریان قرآن افغانستان مقیم مشهد و داور اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: مسئولان اجرایی مسابقات با دعوت از قاریان مهاجر افغانی در شهرهای مشهد، یزد و نجف سطح برگزاری مسابقات را بالا آورده بودند، استاد برکت‌الله سلیم که معین اوقاف و استادالاساتید قرآنیان افغانستان است نیز این نوع مسابقات سراسری در افغانستان را منحصر به فرد و با کیفیت بالا عنوان کرده بود.

رقابت در سه رشته قرآنی انجام شد

قلندرزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه مسابقات در یک دارالقرآن شیعه برگزار می‌شد، اما متسابقان از فرق مختلف اسلامی به این دوره از مسابقات دعوت شده بودند و در سه رشته قرائت تحقیق بالای ۱۶ سال، قرائت تحقیق زیر ۱۶ سال و حفظ کل قرآن کریم به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه مسئولیت اصلی آموزش عمومی قرآن در افغانستان با دارالقرآن‌های این کشور است، عنوان کرد: در افغانستان از چند سال گذشته با اعزام قاریان و حافظان به مسابقاتی مانند مسابقات ایران و سایر کشورها و نیز دعوت از اساتید بزرگ ایران برای اجرای کارگاه‌های آموزشی انگیزه قرآنی بالا رفته و یک جهش قرآنی به‌ویژه در شهر هرات به عنوان قطب قرآنی افغانستان انجام شده است.

۴۵ نفر متسابق در گام اول مسابقات افغانستان

قلندرزاده با بیان اینکه ۴۵ نفر در اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان به رقابت پرداختند، افزود: تقریباً نیمی از این تعداد را قاریان و نیم دیگر را حافظان متسابق تشکیل می‌دادند که در هر بخش مسابقات به‌صورت دو مرحله‌ای و با عنوان‌های مقدماتی و نهایی پیگیری شد.

مدیرعامل جامعه قاریان افغانستان مقیم مشهد عنوان کرد: یک عامل دیگر برای افزایش انگیزه فعالیت‌های قرآنی در کشور افغانستان سفرهایی است که طی چند سال اخیر اساتید و قاریان مصری به این کشور داشته‌اند و تلاوت‌های قوی ارائه کرده‌اند؛ این انگیزه سبب شده تا مسئولان اوقاف درصدد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن افغانستان در شهر کابل باشند که شنیده‌ها از احتمال راه‌اندازی این مسابقات در سال آینده حکایت می‌کند.

قلندرزاده با اشاره به نحوه برگزاری اولین دوره مسابقات سراسری قرآن افغانستان بیان کرد: آیین‌نامه برگزاری و داوری مسابقات شبیه به مسابقات ایران بود و در واقع برگرفته شده از مسابقات قرآن ایران به اجرا رسید، این مسابقات با دعوت متمرکز و فراهم شدن امکانات رفاهی برای قرآنیان در یک مرکز قرآنی با کیفیت مطلوبی به اجرا رسید.

وی گفت: در افغانستان دارالقرآن‌ها و دارالحفاظ‌ها مراکز زیادی در سطح شهر را به خود اختصاص داده است و این مراکز به تربیت قاری و حافظ می پردازند، اهل‌سنت بیشتر در حوزه حفظ قرآن فعال هستند و نکته جالبی هم که در این مسابقات نظر حاضران آمد حضور یک حافظ قرآن هشت ساله بود که در مدت هشت ماه کل قرآن را حفظ کرده بود.

چالش امنیت و هزینه؛ موانع مسابقات بین‌المللی افغانستان

مدیرعامل جامعه قاریان قرآن افغانستانی مقیم مشهد ادامه داد: امنیت شکننده و هزینه بالا اصلی‌ترین موانع بر سر برگزاری مسابقات بین‌المللی افغانستان است، همین عوامل شاید موجب شود تا اولین دوره مسابقات بین‌المللی افغانستان به‌صورت محدود با دعوت از چند کشور خاص برگزار شود.

وی عنوان کرد: به‌طور معمول هر ساله قاریان و حافظانی از دارالقرآن عالی صادقیه در افغانستان به مسابقات قراآن در ایران اعزام می‌شدند و این امکان نیز فراهم است که ممتازان اولین دوره مسابقات سراسری افغانستان که در دارالقرآن صادقیه برگزار شد، به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اعزام شوند.

قلندرزاده با بیان اینکه زمان اصلی مسابقات سراسری قرآن افغانستان شهریور‌ماه بوده است، افزود: این مسابقات به جهت همزمان شدن با مسابقات قرآن در ایران به تعویق افتاد تا اساتید قرآنی در ایران همچنین قاریان مهاجر امکان حضور در مسابقات قرآن افغانستان را داشته باشند.

وی با اشاره به حضور داوران ایرانی در این دوره از مسابقات قرآن افغانستان گفت: اساتیدی همچون محسن موسوی بلده، مهدی دغاغله و همچنین علیرضا رضایی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، داوری این مسابقات را برعهده داشتند و از کیفیت برگزاری و اجرای متسابقان ابراز رضایت کردند.

انتهای پیام
captcha