جهاددانشگاهی به عنوان نهادی تسهیل‌گر و توسعه‌ای در کشور فعالیت می‌کند
کد خبر: 3849735
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

جهاددانشگاهی به عنوان نهادی تسهیل‌گر و توسعه‌ای در کشور فعالیت می‌کند

گروه اجتماعی- معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان گفت: جهاددانشگاهی، نخستین نهادی است که در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حوزه مشاغل خانگی ورود کرده است.

جهاددانشگاهی به عنوان نهادی تسهیل‌گر و توسعه‌ای در کشور فعالیت می‌کندبه گزارش ایکنا از اردبیل، محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان، روز گذشته، ۲۱ مهرماه در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی تسهیل‌گر و توسعه‌ای در کشور فعالیت می‌کند.
وی بیان کرد: با توجه به تجربیات و سبقه این نهاد در اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی و مهارت افزا در کشور، اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به جهاددانشگاهی واگذار شده است که در حال حاضر در ۳۱ استان در حال اجرا است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با اشاره به اینکه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال است، خاطرنشان کرد: طرح مذکور با جمعیت هدف بیست هزار نفر در سه استان شرقی و ۶ استان غربی کشور با همکاری ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت پایلوت به خوبی اجرا و از الگوی‌های موفق کشور شناخته شد.
بیجندی ادامه داد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی سهم استان اردبیل دو هزار نفر با اعتبارات ملی است که در مجموع این طرح و طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» آموزش و ساماندهی اشتغال دو هزار و یکصد و دو نفر را به دنبال خواهند داشت.
وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شبکه محور، بازار محور و هدفمند است، یادآور شد: این طرح با هدف اتصال به بازار و نیاز پیشران‌ها، مراحل استعدادسنجی، مشاوره، هدایت و آموزش متقاضیان انجام می‌گیرد که این امر از اهداف متفاوت این طرح محسوب می‌شود.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر توسعه محصول، توسعه بازار را نیز به دنبال دارد، اضافه کرد: جهاددانشگاهی به عنوان نهادی توسعه‌ای، نقش اجرای سیاست‌های مصوب کشور را دارد و با شناسایی مناسب ظرفیت‌ها و شناخت نقاط ضعف، برای رفع موانع توسعه گام برمی‌دارد.
توسعه مشاغل خانگی به توسعه اشتغال کمک می‌کند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل نیز با بیان اینکه بایستی برای افرادی که در طرح توسعه مشاغل خانگی توانمند می‌شوند، تسهیلاتی برای ایجاد انگیزه بیشتر اختصاص داده شود، یادآور شد: با ارائه آموزش‌های مفید و ارتقاء سطح توانمندی افراد در این طرح و همچنین اتصال آن‌ها به پیشران‌ها و بازار‌های هدف می‌توان اشتغال استان را توسعه بخشید.
قاسم رحیمی با بیان اینکه جهاددانشگاهی اردبیل با مشارکت دستگاه‌های متولی اشتغال، توانسته پیشران‌های موفق و بومی را برای اجرای این طرح به خوبی شناسایی کند، اضافه کرد: در نظر داریم تا زمینه لازم برای ایجاد ارتباط بین پیشران‌ها و جامعه هدف برقرار شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر توسط جهاددانشگاهی اردبیل ۹ اولویت شغلی با توجه به مزیت و ظرفیت‌های استانی شناسایی و معرفی شده است تا یکصد و دو نفر از افرادی که سهمیه استان هستند در رشته‌های مذکور هدایت شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: از جامعه هدف ۵۴ هزار و ۳۰۰ جامعه هدف طرح توسعه مشاغل خانگی سهم استان اردبیل ۲ هزار نفر است که این تعداد قابل توجه است و می‌تواند به توسعه اشتغال کمک کند.
سهمیه استان در طرح ملی «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» افزایش یابد
در این دیدار رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه این دیدار‌ها می‌تواند زمینه همکاری مناسب و ارتقاء فعالیت‌ها در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را فراهم کند، افزود: جهاددانشگاهی به عنوان مجری این طرح با بررسی و برنامه‌ریزی مناسب و توجه به ظرفیت‌های استانی، ۹ رشته اولویت‌دار را در استان شناسایی کرده است.
مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه در سالجاری بیست جلسه برای هماهنگی اجرای طرح ملی «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» در استان برگزار شده است، اظهار کرد: جامعه هدف اجرای این طرح شناسایی و تاکنون دویست و سه پیشران با توجه به رشته‌های شغلی و با همکاری دستگاه‌های متولی اشتغال استان معرفی شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان اردبیل چهار هزار و ۶۰۰ نفر زن سرپرست خانوار وجود دارد لازم است سهمیه استان اردبیل در طرح ملی "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی افزایش یابد.
رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی بتوانیم اهداف مهم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را محقق کنیم.

انتهای پیام
captcha