گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه
کد خبر: 3849830
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف هرمزگان با بیان اینکه برای واقف بودن نیاز نیست از سطح درآمدی بالایی برخوردار بود، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم وقف مشارکتی، گسترش فرهنگ وقف به تمامی سطوح درآمدی جامعه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: وقف یکی از عمده‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی جهان اسلام و از ارزش‌های مطرح‌شده در جهان‌بینی دینی به‌شمار می‌آید و یکی از راه‌های ادامه نیکوکاری و کمک به همنوعان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر اجرای دقیق نیت واقفان تأکید بسیار زیادی دارند، افزود: چنانچه وقف به‌طور کامل در مسیر خود قرار بگیرد، هیچ مشکلی در کشور در هیچ حوزه‌ای وجود نخواهد داشت؛ ازاین‌رو ما موظف هستیم در مورد موقوفاتی که به‌عنوان امانت در اختیار داریم طبق نیات واقفان نیک‌اندیش عمل کنیم.

مهدیان، وقف را سنت حسنه و صدقه جاریه خواند و اضافه کرد: نیت واقفان باید ملموس باشد و در جامعه انعکاس یابد؛ ازاین‌رو اعتمادسازی اداره اوقاف و امور خیریه میان مردم برای احیای فرهنگ وقف بسیار مهم است.

مدیرکل اوقاف هرمزگان عنوان کرد: ارائه الگو‌های مناسب در زمینهٔ وقف، نقش مهمی در ترویج این سنت حسنه نبوی دارد، به همین دلیل افرادی که علاقه‌مند به این سنت حسنه وقف هستند می‌توانند با مشاوره گرفتن از سازمان و کارشناسان با توجه به مشکلات و نیاز‌های جامعه در ابعاد مختلف از قبیل فرهنگی و اجتماعی مانند اشتغال و ازدواج و ... به ایجاد وقف‌های جدید بپردازند.

این مقام مسئول اظهار کرد: با شناخت وقف و پی بردن به آثار و فضایل آن، بسیاری از مردم مشتاق وقف کردن می‌شوند، اما توان مالی چندانی ندارند تا به خیل واقفان بپیوندند، ازاین‌رو وقف جمعی و مشارکتی روش مناسبی است تا همه بتواند واقف باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای واقف بودن نیاز نیست از سطح درآمدی بالای برخوردار بود، زیرا یکی از ویژگی‌های مهم وقف مشارکتی، گسترش فرهنگ وقف به‌ تمامی سطوح درآمدی جامعه است و افراد با هر سطح درآمدی می‌توانند در کار نیک مشارکت داشته باشند و صرفاً منابع مالی زیاد، ملاکی برای کمک‌رسانی نیست.

مهدیان به فعالیت موکب شهدای مدافع حرم در مرز شلمچه اشاره کرد و ادامه داد: روزانه بیش از ۱۵ هزار زائر امام حسین(ع) در موکب شهدای مدافع حرم خدمت‌رسانی می‌شوند. خدمات موکب شامل پذیرایی صبحانه، نهار، شام، آب‌معدنی، چای و ... است که به‌صورت ۲۴ ساعته به زائران امام حسین(ع) ارائه می‌شود.

مدیرکل اوقاف هرمزگان در پایان با تأکید بر اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های انجام‌شده از عواید موقوفات مرتبط با عزاداری سیدالشهدا(ع) است، گفت: ما فقط به‌عنوان خادم و مسئول رسیدگی به اجرای نیات آنان هستیم به همین دلیل این خادمان و واقفان هستند که به زوار امام حسین(ع) خدمت می‌کنند و امیدواریم که دعای خیر آنان چراغی فرا روی ما نیز شود و بتوانیم باهمتی بیشتر و عزمی راسخ‌تر در این راستا گام برداریم.

یادآور می‌شود، موکب شهدای مدافع حرم با مشارکت ادارات کل اوقاف هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد و بوشهر در موکب شهدای مدافع حرم مرز شلمچه برپاست.

انتهای پیام
captcha