پرداختن به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است
کد خبر: 3850139
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

پرداختن به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است

گروه هنر ــ محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در اولین نشست خبری خود گفت: سیاست‌ها و اولویت‌های مرکز گسترش در دوره جدید به صورت دقیق و مشخص نوشته شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این شیوه‌نامه توجه به موضوعات قرآنی از اولویت‌های ویژه این دوره است.

پرداخت به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین نشست رسانه‌ای محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امروز سه‌شنبه، 23 مهرماه، در محل این مرکز برگزار شد. در ابتدای این جلسه شهنام صفاجو، مدیر روابط عمومی مرکز گسترش، اظهار کرد: امروز صدمین روزی است که از ورود مدیر عامل جدید مرکز گسترش می‌گذرد. این امر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم دوره جدید شاهد اتفاقات خوبی در مرکز باشیم. در ضمن ورود مدیرعامل جدید همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت است و نکته جالب‌تر اینکه حمیدی سیزدهمین مدیرعامل این مرکز از بدو تأسیس آن تا به امروز است.

وی افزود: محور این نشست تبیین فعالیت‌های دوره جدید است دوره‌ای که مصمم است نگاهی جدید به سینمای مستند عرضه کند. البته سینمای مستند همیشه دغدغه مرکز گسترش بوده و باقی خواهد ماند ولی مطمئناً سیاست‌های جدید مرکز می‌تواند عامل اتفاقات بهتری باشد.

در تلاشیم تولید به صورت گسترده‌تر انجام شود

در ادامه این مراسم مدیرعامل جدید تأکید کرد: درباره اهمیت سینمای مستند مطالب فراوانی بیان شده، در شرایط فعلی نقش مرکز گسترش بسیار جدی‌تر از گذشته شده است و چون هزینه‌های تولید بسیار بالا رفته و تنها با مهندسی صحیح بودجه می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا تولید به صورت گسترده‌تری انجام شود. با وجود محدودیت‌های مالی، شرایط ساخت با توجه به دوربین‌های جدید بسیار راحت‌تر از گذشته شده است، همان گونه که به اشتراک گذاشتن آثار سخت‌تر شده است.

پنج محور فعالیت مرکز گسترش

حمیدی مقدم پنج محوری را که در مرکز گسترش اهمیت دارد چنین توصیف کرد: اول؛ سینمای مستند یکی از مراکز مهم تولید در کشور است. به همین جهت توجه به گوناگونی تولید از اولویت‌ نخست مرکز گسترش است. دوم؛ سینمای انیمیشن با توجه به اهمیتی که در هنر هفتم دارد یکی از جایگاه‌های اصلی را در برنامه‌های حمایتی مرکز گسترش به خود اختصاص داده است. با این توضیح حمایت‌های این مرکز از انیمیشن ادامه پیدا خواهد کرد. درباره اهمیت انیمیشن در سطح جهان باید گفت که ماهانه خبر موفقیت انیمیشن‌ها در اخبار شنیده می‌شود و در نظر داریم در این حوزه به تولیدات مشترک با دیگر کشورها روی بیاوریم.

پرداخت به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است

وی ادامه داد: توجه به فیلم‌های تک‌بعدی سومین زمینه فعالیت ماست، هر چند این توجه در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است اما همگام با توان این مرکز حمایت‌ها از فیلم‌های تجربی متغیر بوده است. فیلم‌های تجربی به عنوان نقطه عبور سینمای کوتاه به سینمای بلند شناخته می‌شود. پس اگر در این حوزه وقت و انرژی کافی صرف شود، اثرات مثبتی روی سینمای داستانی هم خواهد داشت. اولویت چهارم ما پرهیز از تمرکزگرایی است، زیرا این اقدام عامل نادیده انگاشتن استعدادهای جوانان شهرستانی است و با ایجاد خانه مستند در شهرستان‌ها تلاش کردیم به اشتیاق آن‌ها پاسخ مثبت دهیم. تاکنون پنج خانه مستند راه‌اندازی شده ولی با حمایت ارشاد استان‌ها تعداد این خانه‌ها بیشتر خواهد شد. راه‌اندازی خانه‌های مستند به منظور حمایت از تولیدات سایر استان‌ها انجام می‌شود. این خانه‌ها سبب می‌شوند از مهاجرت مستندسازان به خارج از کشور پیشگیری شود. این اتفاق سبب حمایت از آثار مستند در سراسر کشور می‌شود. 

وی ادامه داد: پنجمین اولویت ما به جشنواره سینما حقیقت بازمی‌گردد. این جشنواره مهمترین اتفاقی است که در سینمای مستند رخ می‌دهد، حتی اثرات این رویداد سینمای کشورهای منطقه را هم دربرمی‌گیرد. برای همین تلاش می‌کنیم تا ابعاد بین‌المللی این رویداد سینمایی را گسترش دهیم.

مدیرعامل جدید مرکز سینمای مستند و تجربی شفاف‌سازی را یکی دیگری از اقدامات دوره جدید ذکر کرد و گفت: در دوره جدید شیوه‌نامه‌ای طراحی شده که در آن تمام برنامه‌های حمایتی مرکز گسترش قابل رصد است. این اتفاق از طریق وبسایت مرکز گسترش و سازمان سینمایی قابل دستیابی است. البته برای عملکرد بهتر در این حوزه، از پیشنهادها و نگاه‌های جدید استقبال می‌کنیم.

پرداخت به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است

در ادامه این جلسه محمد حمیدی مقدم در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه در دوره جدید از آثار دینی و قرآنی تا چه حد حمایت خواهد شد چنین توضیح داد: اگر آئین‌نامه جدید مرکز گسترش را مطالعه کنید درمی‌یابید که اولویت‌های مرکز گسترش تبیین و تشریح شده است؛ یکی از این اولویت‌ها توجه به آموزه‌های قرآنی و اسلامی است، اما به شرط اینکه نگاهی هنری در آن مستتر باشد و در همین جلسه رسماً اعلام می‌کنم از ایده‌های قرآنی و دینی که قابلیت مستند شدن را دارند حمایت می‌کنیم.

فیلم‌برداری «لاله» پایان یافت

مدیرعامل مرکز گسترش سؤال دیگر ایکنا مبنی بر سرنوشت فیلم نیمه کاره «لاله» اظهار کرد: بحث فیلم لاله یک موضوع کاملاً تکراری در این مجموعه است ولی از سال 97 با تصویب هیئت امنای مرکز تصمیم بر این شد که تولید این اثر سینمایی از سر گرفته شود؛ زیرا سرمایه عظیم مرکز در این پروژه راکد مانده است. در همین راستا در سال 98 فیلم لاله به تهیه‌کنندگی تورج منصوری ادامه کار پیدا کرد و 4 روز پیش نیز فیلم‌برداری بخش‌های پایانی آن انجام شد و فعلاً در مرحله تدوین قرار دارد تا این فیلم در جشنواره فیلم فجر روی پرده رود.

حمیدی مقدم در توضیحات بیشتر درباره لاله اظهار کرد: کتمان نمی‌کنم که اختلافات مالی در این کار بسیار بوده چون اگر این گونه نبود تولید کار متوقف نمی‌شد اما حالا پس از سال‌ها فیلمبرداری آن پایان یافته است باید اختلافات را کنار گذاشت تا سرمایه بیت‌المال به هدر نرود. در این میان نقش شورای حکمیت نیز غیرقابل کتمان است. البته یک اثر سینمایی ممکن است مخالفان و موافقان گوناگونی داشته باشد و لاله هم از این قاعده مستثنی نیست.

پرداخت به موضوعات قرآنی از دغدغه اصلی مرکز گسترش است

درصدد برگزاری رویدادهای فاخریم

رئیس جدید مرکز در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر ادغام جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: سیاست‌های جدید به هیچ وجه روی ازدیاد جشنواره‌ها تأکید ندارد، چون معتقد است برگزاری یک اتفاق فاخر بهتر از برگزاری چند جشنواره ناقص است؛ در ضمن باید تأکید کنم که ادغام جایزه شهید آوینی در جشنواره سینماحقیقت به معنی به حاشیه راندن آن نیست و این بخش اهمیت ویژه‌ای برایمان دارد زیرا نمایش آثار جایزه شهید آوینی در مهم‌ترین اتفاق مستند منطقه سبب بهتر دیده شدن این تولیدات می‌شود.

تعیین روز ثابتی به عنوان «روز مستند»

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد: پس برگزاری جشنواره سینما حقیقت، «روز مستند» به صورت ثابت در هفته برگزار می‌شود. البته درباره اکران فیلم‌های مستند هم برنامه‌ریزی‌هایی شده است، برای مثال مذاکراتی با تلویزیون به عمل آورده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با پخش در رسانه ملی بتوانیم این آثار را برای مخاطبان بیشتری به نمایش دربیاوریم.

وی درباره حمایت‌های مرکز از تولیدات انیمیشن گفت: خوشبختانه در زمان حال بخش خصوصی بسیار فعال‌تر از گذشته شده است اما مرکز گسترش وظیفه خود را فراموش نکرده، به ویژه در حوزه انیمیشن حمایت‌ها کاملاً جدی است. سینما حقیقت یک رویداد کاملاً تخصصی است و هر اثر با کیفیتی می‌تواند در آن حضور یابد، به شرطی اینکه با معیارهای هیئت انتخاب همخوان باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش با بیان اینکه در سیاست‌های جاری تلاش کردیم از موازی‌کاری پرهیز کنیم، اظهار کرد: گروه هنر و تجربه چندین سال است به صورت مستقل بانی نمایش آثار مستند در سینمای ایران است؛ اما مرکز گسترش با توجه به تصمیمات گرفته شده از این به بعد واسطه‌ای بین سازمان سینمایی و گروه هنر تجربه در مباحث مالی خواهد بود. درباره موازی‌کاری نیز باید بگویم سینمای مستند به اندازه‌ای مهجور است که هر اندازه آن را در سینماها به تصویر درآوریم باز هم حق آن به خوبی ادا نشده است.

تلاش برای برگزاری هفته مستند در کشورهای منطقه

وی درباره دیپلماسی بین‌المللی مرکز گسترش گفت: یکی از اقدامات ویژه ما در دوره جدید ارتباط با دیگر کشورهای منطقه است و تلاش می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا هفته‌های فیلم مستند در کشورهای منطقه برگزار شود. این رویکرد اگر به صورت دلخواه اجرا شود، جدا از تأثیرات سینمایی، نحوه زندگی واقعی مردم ایران را به سایرین نشان می‌دهیم.

حمیدی مقدم با تأکید بر اینکه سلیقه مخاطبان بیش از جشنواره‌ها برایمان اهمیت دارد اظهار کرد: در دوره‌های قبل شاید جشنوار‌ها در اولویت توجه بودند اما در دوره فعلی بیشتر توجه‌مان معطوف به سلیقه مخاطبان است، زیرا اگر مردم از آثار استقبال نکنند جوایز  بین‌المللی ارزشی ندارند. سال‌هاست در جشنواره‌های خارجی جایزه کسب می‌کنیم اما فروشمان بسیار ناچیز است. این امر به هیچ وجه خوب نیست و یکی از عوامل نابودی اقتصاد سینماست.

وی با اعلام اینکه اولین برنامه سینما مستند بعد از جشنواره سینما حقیقت در تلویزیون پخش خواهد شد، گفت: با مذاکراتی که با مسئولان رسانه ملی انجام شده، بعد از جشنواره سینماحقیقت یک برنامه تلویزیونی با محوریت سینمای مستند از شبکه‌های اصلی روی آنتن خواهد رفت.

مدیرعامل مرکز گسترش با تأکید بر اینکه پردیس سینمایی چهارسو، بهترین محل برای برگزاری جشنواره مستند است بیان کرد: تجربه سه دوره گذشته نشان داده که بهترین محل برای جشنواره سینما حقیقت پردیس چهارسو است و سیزدهمین دوره نیز در همین مکان برگزار خواهد شد. در پایان باید به راه‌اندازی آرشیو سینما مستند اشاره کنم، زیرا قرار است به زودی آرشیوی از سینمای مستند ایجاد کنیم تا فیلمسازان و پژوهشگران بتوانند از آن استفاده کنند. 

انتهای پیام
captcha