ضرورت استعدادیابی در حوزه قرائت قرآن/ تمرین کافی نیست
کد خبر: 3850303
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴

ضرورت استعدادیابی در حوزه قرائت قرآن/ تمرین کافی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز استان مرکزی لزوم استعدادیابی در حوزه قرائت را ضروری برشمرد و افزود: برای ورود تخصصی به حوزه قرائت تمرین کافی نیست، دانش و استعداد باید به کمک تمرین بیاید تا شاهد خروجی مناسب باشیم.

مجید جدیدی، قاری ملی و استاد هنر خوش‌نویسی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، بر لزوم تلفیق هنر و قرآن تأکید کرد و گفت: در کشور دانمارک با طراحی کاریکاتوری به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) اهانت کردند ما نیز با استفاده از آیات و مفهوم شگرفی که در معانی آیات وجود دارد می‌توانیم در معرفی شخصیت‌های خاندان نبوی(ص) وارد عمل شده و قوی‌تر از آنان عمل کنیم.

وی ادامه داد: با عمل این کاریکاتوریست دانمارکی بسیار مصمم شدن اقدامی انجام دهم، روزی با استاد ابوالقاسمی هم‌کلام شدن و ایشان به این آیه 95 سوره «حجر» که می‌فرماید: «إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ، ما شرّ استهزاکنندگان را از تو دفع خواهيم کرد» اشاره کرد، من نیز آیه را با خطی خوش خوشنویسی کردم تا پاسخی به اهانت فرد دانمارکی باشد.

جدیدی تصریح کرد: گاهی تأثیر یک اثر هنری که با آیات قرآن یا احادیث و روایات تلفیق شده باشد بسیار بیشتر از سخنرانی است، می‌توان بسیاری از مفاهیم و شاخصه‌های دینی همچون راست‌گویی، غیبت‌نکردن، پرهیز از دشنام و ... را در قالب هنر و ارائه طرح‌های زیبا برای کودکان و نوجوانان تشریح کرد. مهم اینجاست که ابزار را به درستی انتخاب کنیم تا اثر آن در جامعه چندین برابر باشد، بی‌شک با استفاده از این ابزار می‌توان کمبودها و خلأها را در جامعه جبران کرد.

اقبال به جلسات قرآن کمرنگ شده است

وی در ادامه به تعطیلی کلاس قرآنی که بیش از 20 سال قدمت داشت نیز اشاره کرد و افزود: اقبال به جلسات قرآن نیست یا کمرنگ شده است، شاید بخشی از آن به خود من باز می‌گردد، بنده اعتقاد دارم اگر کسی در جلسه آموزشی شرکت می‌کند باید به درستی بیاموزد اگر برای ثواب بردن می‌آید می‌تواند در مسجد هم قرآن بخواند، اما اگر وقت گذاشت و در کلاسی شرکت کرد باید خروجی داشته باشد، قرآن‌آموزان باید با هدف در جلسات حضور داشته باشند و وقت خود را تلف نکنند، خیلی با خودم جنگیدم اما در پایان ناچار به تعطیلی کلاس شدم اما اگر فرد علاقه‌مندی باشد حتماً به او کمک می‌کنم.

جدیدی در بخشی از سخنان خود لزوم استعدادیابی در حوزه قرائت را ضروری برشمرد و اضافه کرد: برای ورود تخصصی به حوزه قرائت تمرین تنها کافی نیست، دانش و استعداد باید به کمک تمرین بیاید تا شاهد خروجی مناسب باشیم، فضای حال فضای مطلوب نیست برای داشتن فضای مناسب باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: ایجاد موج قرآنی تنها برعهده عده‌ای خاص نیست، باید نهضتی تشکیل شده و این نهضت با فکر و برنامه‌ریزی پیش برود. برای شروع باید ایجاد انگیزه کرد، نقش مهم و تأثیرگذار آموزش و پرورش در ایجاد موج قرآنی را نباید نادیده گرفت، به کارگیری فعالان قرآنی متخصص به شرط استفاده در جایگاه مناسب در آموزش و پرورش بسیار ضروری است.

بهترین دوران کشف استعدادهای درخشان قرآنی

جدیدی گفت: متولیان امر ورزش در حوزه استعدادیابی فوتبال بسیار سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چراکه به نتایج و خروجی آن اطمینان دارند، ما هم برای استعدادیابی باید سرمایه‌گذاری کنیم، می‌توان با تعطیل کردن هزینه‌های اضافی در این امر ورود جدی داشت، دوران دانش‌آموزی بهترین دورانی است که می‌توان استعدادهای درخشان قرآنی را کشف کرد، در استان افراد توانایی هستند که می‌توانند وظیفه تربیت و آموزش استعدادها را از نوجوانی تا رسیدن به مراحل بین‌المللی برعهده بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه صحبت از ایجاد انگیزه و اهدای جوایز نقدی و معنوی به معنای پولکی بودن جامعه قرآنی نیست، اظهار کرد: برای حصول به نتیجه مطلوب باید هزینه کرد، رهبر معظم انقلاب هم فرمودند؛ نمی‌توانیم از مردم درخواست کنیم که زاهدانه تلاش کنند.

جدیدی افزود: اگر اعتقاد داریم که قرآن می‌تواند به وضعیت فرهنگی کمک کند که قطعاً می‌تواند باید هزینه کنیم، می‌توان با مدیریت درست و پرهیز از ساخت‌های اضافی همچون ساختمان‌های اداری، سالن، فرهنگسرا و ... روی استعدادیابی سرمایه‌گذاری کرد. مجلل‌ترین ساختمان‌های شهر به ساختمان‌های اداری تعلق دارد، باید دانست که کجا هزینه کرد و منابع را هدر نداد.

فعالیت‌های قرآنی مدیریت واحد ندارند

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد 19 ارگان بصورت هم‌عرض فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، بیشتر اقدامات هم‌عرض یکدیگر وجود دارد، مشکل اینجاست که فعالیت‌های قرآنی متمرکز برگزار نشده و مدیریت واحد ندارد، در حد بسیار پایینی در برگزاری امور قرآنی ادارات از افراد متخصص استفاده می‌شود، اگر ارگان و نهادی متولی امر قرآن است باید در انتخاب مدیرش بسیار دقت شود، باید فعالیت‌های قرآنی را به متخصصان این حوزه سپرد.

این قاری ملی در پایان اظهار کرد: تحقق بخشیدن به فرمایش رهبری در خصوص بیانیه گام دوم وظیفه ملی است، همه باید دست به دست هم دهیم تا منویات معظم‌له اجرا شود. همه ما همچون دانه‌های تسبیح هستیم که به واسطه رشته نخی به هم پیوسته می‌شویم، ما فعالان قرآنی هر یک در حوزه‌‌ای فعالیت داریم که می‌توانیم با کنار هم قرار گرفتن و صرف فعل «ما می‌توانیم» به تمامی مطالبات ایشان جامه عمل بپوشانیم، جامعه قرآنی نیز در کنار دیگر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند به سهم خود در این راستا ایفای نقش کرده و بستر تحقق بیانیه گام دوم را فراهم سازد.

انتهای پیام
captcha