زنان در عظمت پیاده‌روی اربعین و زمینه‌سازی ظهور سهیم هستند
کد خبر: 3850442
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
منطق پیاده‌روی اربعین/2

زنان در عظمت پیاده‌روی اربعین و زمینه‌سازی ظهور سهیم هستند

گروه اجتماعی - مدرس حوزه علمیه خواهران در چهارمحال‌وبختیاری با تشریح نقش زنان در پیاده‌روی اربعین، گفت: در مبحث انتظار، «تمام» انسان‌ها از جمله زنان منتظران ظهور هستند و از آنجا که پیاده‌روی اربعین به فرموده رهبری زمینه‌ساز ظهور است، زنان نیز در خلق این حرکت امام زمانی سهیم‌اند.

زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در همه مسئولیت‌ها و حرکت‌های اجتماعی مشارکت دارند. حضور زنان در  پیاده‌روی اربعین و بهره‌مندی آنان از این حرکت معنوی و نیز بهره‌رسانی معنوی که ذیل فعالیت‌ها و نذرها و کمک‌رسانی‌های آنان در ایام اربعین دیده می‌شود از جمله تأثیراتی که این پیاده‌روی بر روی سبک زندگی دارد و حائز اهمیت است. ضمن اینکه در مسائل عبادی و سیاسی، تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد بنابراین هر دو تأثیرگذاری دارند.

اربعین نماد بیان الگوی زینبی برای زنان است و زیبایی استقامت و صبر بی‌نظیر زینب(س) بهترین درس در طول مبارزات و مقاومت‌های زنان مسلمان در طول تاریخ بوده است. مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که حضرت زینب(س) خود این مسیر را انتخاب کردند و در حالی که بدن پاره پاره عزیزانشان را می‌دیدند، فرمودند: ما رأیت إلا جمیلا، یعنی به این درجه از صبر و استقامت و پایداری رسیدند.

زهرا حامدی، مدرس حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در‌‌‌‌ پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت و ضرورت حضور زنان در پیاده‌روی اربعین، اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش نخست باید ماهیت اربعین و حتی پیش از آن، ماهیت حرکت امام حسین(ع) به سوی کربلا مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در آستانه عزیمت امام حسین(ع) از مدینه به سوی عراق، صحابه و نزدیکان سعی کردند مانع ایشان شوند اما آن حضرت فرمودند این حرکت خواسته خداوند است که امر به عزیمت با اهل بیتم داده است.

حامدی با تأکید بر امر الهی مبنی بر حضور خاندان امام(ع) و خانواده اصحاب ایشان در این سفر، تأکید کرد: خداوند طراح این حرکت است و تقدیر فرموده که حسین(ع) را سربریده و زینب(ع) و اهل بیت را اسیر یزیدیان ‌ببیند، پیداست که این سفر نه یک حرکت و جدالِ صرفاً مردانه بلکه یک حرکت خانوادگی است که زن و کودک و پیر و جوان با آن همراه هستند.

مدرس حوزه علمیه در استان با اشاره به حوادث پس از واقعه کربلا، بیان کرد: صبح فردای عاشورا و در لحظه عزیمت کاروان اسرای کربلا به سوی کاخ یزیدیان، امام سجاد(ع) به قدری اندوهگین هستند گویی هر لحظه از شدت غم قالب تهی می‌کنند، و این نشان از عمق فاجعه دارد چرا که تنها امام معصوم قادر به درک معنای این فاجعه است.

پیاده‌روی اربعین؛ تفسیر اشارات زینب(س)

حامدی ادامه داد: در تاریخ داریم که وقتی حضرت زینب(س)، در مقام یک شیرزن حماسه‌ساز، امام سجاد(ع) را تا این حد اندوهگین دید، خطاب به ایشان گفت که چه سال‌ها و قرن‌ها که مردم به زیارت این مکان خواهند آمد، در کاخ یزید نیز قسم جلاله خورد و به یزید فرمود که تو نخواهی توانست یاد و نام و اندیشه ما را از بین ببری و امروز تفسیر این اشارات را در پیاده‌روی اربعین شاهد هستیم.

وی پیوند جریان اربعین به مباحث مهدویت و امام زمان(عج) را با استناد به سخن مقام معظم رهبری یادآور شد و گفت: رهبری جریان امروز پیاده‌روی اربعین را زمینه‌ساز حضور می‌دانند و باید گفت که یکی از مؤلفه‌های برجسته منجی‌گری و عصر ظهور، اعتقاد همه اقشار انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان و حتی بی‌دین، به یک مضمون واحد یعنی «عدالت» است و منجی عالم بشریت نیز با برقراری عدالت بر روی زمین اذن ظهور از جانب حق‌تعالی می‌گیرند.

حامدی در تشریح مفهوم عدالت، یادآوری کرد: مراد از این عدالت هم عدالت آفاقی و هم عدالت انفسی است، یعنی تمام انسان‌ها در نیت درون خود به سمت عدالت گرایش دارند، به گونه‌ای زندگی می‌کنند که فقط خود را نبینند و هر فردی به رسالت انسانی خود پایبند باشد، به عبارت دیگر هر کسی در جایگاه خودش قرار داشته باشد و این معنای عدالت است.

وی مصداق عملی عدالت را در پیاده‌روی اربعین مورد تأکید قرار داد و افزود: اتفاق عجیب این حرکت عظیم چند میلیونی این است که زنان و مردان در یک مسیر طی طریق می‌کنند اما هیچگاه خطا یا مزاحمت یا نگاه گناه‌آلود به نامحرم در این مسیر نورانی اتفاق نمی‌افتد و همگان به سمت یک هدف یعنی زیارت حرم مطهر امام(ع) رنج راه را متحمل می‌شوند.

اهمیت حضور زنان در پیاده‌روی اربعین 

حامدی تأکید کرد: این حرکت منتظرگونه تداعی‌گر انتظار بشریت برای ظهور امام عصر(عج) است و منتظران هدفی مشترک را در عصر انتظار دنبال می‌کنند و امام(ع) هدف مشترک همه آن‌هاست؛ بشر زمانی موفق خواهد شد که «امام» نقش اساسی و پررنگ در زندگی او پیدا کند.

وی با یادآوری این پرسش که اهمیت و ضرورت حضور زنان در پیاده‌روی اربعین چیست، تصریح کرد: نخست باید حرکت امام حسین(ع) به سمت کربلا و با خانواده را یادآور شد که حرکتی صرفاً مردانه نبود و حتی طفل شش ماهه نیز در خلق حماسه عظیم عاشورا سهم دارد، دوم اینکه در مبحث انتظار «تمام» انسان‌ها از جمله زنان منتظران ظهور هستند، یعنی در زمینه‌سازی ظهور نیز همگان نقش‌آفرین هستند.

این مدرس حوزه در پایان گفت: پیاده‌روی اربعین نیز که حرکتی امام زمانی است سفره عظیمی است که تمام بشریت از زن و مرد و با هر دین و مسلکی می‌توانند از فیض آن بهره‌مند باشند که خوشبختانه امروز شاهد این موضوع هستیم.

انتهای پیام
captcha