گویی کربلا از این نقطه آغاز می‌شود
کد خبر: 3850742
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲

گویی کربلا از این نقطه آغاز می‌شود

گروه شهرستان‌ها ــ یک زائر تبعه افغانستان پس از ورود به مرز دوغارون گفت: زمانی که از مرز گذشتم و پرچم‌های سیاه را در این منطقه دیدم و صدای نوحه و مداحی به گوشم رسید، احساس کردم کربلا اینجاست.

گویی کربلا از این نقطه آغاز می‌شود/ مرز دوغارون میزبان زائران افغانستانی است

غلام سخی فیضی یک زائر تبعه افغانستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مردم ایران باید قدر این امنیت را بدانند، آن‌ها با این نعمت الهی که در اختیار دارند به راحتی می‌توانند عزاداری کنند، چیزی که مردم ما در افغانستان از آن محروم هستند.

چمن علی جعفری، زائر دیگری که در سالن گذرنامه منتظر تایید بود، بیان کرد: زن و فرزندان ما در افغانستان امنیت ندارند، ناموس ما به راحتی قادر نیست بیرون از منزل باشد، ما اینجا شاهد بودیم زنانی که در نقطه صفر مرزی به راحتی از زائران استقبال می‌کردند، بدون داشتن دغدغه امنیت، کربلا اینجاست ما اینجا آرامش گرفتیم.

سردارو خوشحال، زائر زن افغانستانی از دیگر زائران افغانی که راهی کربلاست، مطرح کرد: خواهران و برادران تایبادی به خوبی از زائران استقبال کردند، آن‌ها بدون خستگی زائران حسینی را راهنمایی کردند، خدمات خیلی خوبی به زائران ارائه شد و این مسائل انگیزه زائر برای ادامه راه را بیشتر می‌کند.

وی افزود: امروز که وارد مرز دوغارون شدم، شاهد بودم زنان و مردانی که از تشیع و اهل‌سنت کنار یکدیگر به زائران اباعبدالله(ع) خدمات ارائه می‌کنند، وحدت و انسجام در میان مسلمانان این شهرستان باعث شده، امنیت در شهرشان صددرصد برقرار باشد و درست چیزی که ما نقطه مقابلش یعنی نفاق و از هم دور بودن را در افغانستان شاهد هستیم، شاید روزی مردم کشور من هم این اتحاد را داشته باشند.

در ادامه سراغ مسئولینی رفته که برای بازدید و خوش‌آمدگویی به زائران در نقطه صفر مرزی حضور داشتند، در ابتدا سردار حسن رجب‎زاده، فرمانده لشکر عملیاتی مردم پایه پنج نصر خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: امروز اینجا آمدیم تا از نزدیک خدمات‌رسانی به زوار افغانستانی را شاهد باشیم. نیروهای مسلح در مرز دوغارون در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌کردند و این اتحاد بسیار ستودنی است.

برقراری امنیت کامل زوار در مرز دوغارون

سردار ماشاالله جان‌نثار، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی نیز از برقراری امنیت کامل زوار در مرز دوغارون خبر داد و افزود: با استفاده از تجارب سال‌های گذشته امسال تلاش شده نواقص برطرف گردد تا زائران در فضایی امن و بدون دغدغه برای سفر به سرزمین عتبات عالیات اعزام شوند.

وی مطرح کرد: وظیفه اصلی نیروهای مرزبانی تامین امنیت زائران است و این مهم حاصل شده و امروز در نقطه صفر مرزی شاهد آن هستیم.

محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد نیز گفت: در مرز دوغارون با همت مردم و بکارگیری از تمام ظرفیت‌های موجود در شهرستان تلاش شده فضا و بستر مناسبی برای اسکان موقت زائران افغانستانی فراهم شود تا مدتی کوتاه خستگی راه را در این نقطه برطرف کنند.

ایوب سیدالحسینی، شهردار تایباد تصریح کرد: نیروهای شهرداری از ابتدای استقرار موکب در مرز دوغارون در خدمت ستاد اربعین بوده و به صورت شبانه‌روزی برای ارائه خدمات به زائران آماده هستند.

وی افزود: شهرداری تایباد امسال این افتخار را داشت تا در کنار برادران آستان قدس رضوی در راه‌اندازی موکب سهم داشته باشد، همچنین خدماتی شامل طبخ غذا در آشپزخانه موکب، جمع‌آوری و انتقال زباله‌های اطراف و داخل موکب، ترابری و انتقال امکانات و وسایل مورد نیاز برای موکب از تایباد را بر عهده داشته است.

در ادامه سرهنگ 2 پاسدار حسین سهیل طرقبه، مدیریت سازمان راهیان نور و گردشگری سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: اعزام کاروان‌های زیارتی برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بزرگترین اردوکشی در سطح کشور است. دشمنان و مستکبران از تصویر کشیدن این واقعه بزرگ تاریخی هراس دارند و نقش اصحاب رسانه در این صحنه بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا رامیار، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی مرزبانی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مرزبانی این استان در کنار تامین امنیت خدمات رسانی به زائران افغانستانی بوده که از طریق اولین مرز زمینی در دوغارون وارد کشور می‌شوند.

وی با یادکردن از 244 شهید مرزبانی خراسان رضوی تصریح کرد: از 15 مهرماه تاکنون که موکب شهدای ناجا در نقطه صفر مرزی راه‌اندازی شده، 5000 بسته فرهنگی به زائران تحویل داده شده و علاوه بر آن توسط روحانیون مستقر در موکب نماز جماعت برگزار و به سوالات شرعی زائران پاسخگویی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلال ناجی، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان تایباد نیز بیان کرد: ارائه خدمات به زائران، پلیس را در تراز انقلاب اسلامی قرار می‌دهد، پلیسی که منش و اخلاق آن نشات گرفته از فرامین رهبری و درس آزادگی در انقلاب باشد، خدمت بی‌منت، رفتار حکیمانه و برخورد دینی در برابر زائران حسینی درس عاشورا را تداعی می‌کند.

سرهنگ علی اکبر قربانی، فرمانده انتظامی شهرستان تایباد گفت: از 15 تا 25 مهرماه جاری 32 هزار و 880 زائر افغانستانی برای شرکت در مراسم پایانی دهه صفر از طریق مرز دوغارون وارد خاک جمهوری اسلامی ایران و پس از اسکان موقت در موکب امام رضا(ع) و پذیرایی توسط خادمیاران رضوی به مشهد اعزام شدند.

انتهای پیام

 

انتهای پیام
captcha