یکرنگی رنگ‌ها در سفر عشق + فیلم
کد خبر: 3850855
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
گزارش ایکنا از حال و هوای زائران غیرایرانی کربلا/

یکرنگی رنگ‌ها در سفر عشق + فیلم

گروه اجتماعی ــ دلدادگان سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) با هر نژاد و گویش و رنگ‌های مختلف رهسپار سفر عشق شدند، اینجا ایرانی و خارجی، عراقی و پاکستانی و.. هیچ تفاوتی ندارند.

بی رنگی رنگ‌ها در سفر عشق + فیلمبه گزارش ایکنا از قم، اربعین است و اندوه جهان پایان ندارد، امروز همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین به اوج شکوه و عظمت خود رسیده‌است و دلدادگان حضرت اباعبدالله حسین(ع)، خود را به دریای بیکران کربلای معلی رساندند و با زمزمه زیارت اربعین، به عزاداری می‌پردازند.

اینجا، شهر قم حال و هوای دیگری دارد، خیل عظیم عاشقان امام حسین(ع) از کشورهای پاکستان، آذربایجان، افغانستان، هند، ترکیه، روسیه، سوئد و همچنین زائران ایرانی از استان‌های دیگر در مسیر خود پیش از رسیدن به کربلا، از شهرهای مذهبی از جمله قم‌المقدسه عبور و برای ساعاتی توقف می‌کنند و لذا این امر سبب شده‌است، برنامه‌های فرهنگی و امکانات رفاهی جهت اسکان زائران در این شهر فراهم شود.

امسال با توجه به افزایش حدود 40 درصدی حضور زائران در پیاده‌روی اربعین، علاوه بر مصلی قدس که هر ساله میزبان زائران بوده‌، جمکران نیز برای میزبانی شایسته از زائران حسینی آماده شده‌است.

وقتی به مصلی می‌رسیم انبوهی از زائران پاکستانی را می‌بینیم که با گویش و پوشش متفاوت خودشان به اینجا رنگ دیگری بخشیده‌اند و گروه گروه در گوشه‌ گوشه مصلی در سوگ عزای اباعبدالله حسین(ع) نشستند.

زائر نوجوان اربعین از حلاوت سفر عاشقانه می‌گوید

در میان جمع زائران پاکستانی، دختری با جثه نحیف و لاغری توجهم را جلب کرد که به چهره‌اش نمی‌خورد بیشتر از 13 سال داشته‌باشد، سر صحبت را با او باز کردم تا علت حضور او در این سفر سخت و طولانی آن هم با این سن و سال کم و اندامی ظریف را جویا شوم.

این زائر پاکستانی که نامش سیده کائنات زهرا بود، گفت: از کودکی وقتی از اطرافیانم می‌شنیدم که مردم برای پیاده‌روی اربعین می‌آیند، و این مسیر سخت و دشوار را انتخاب می‌کنند، علاقه‌مند شدم که در پیاده روی اربعین شرکت و شور و عشقی را که مردم از این سفر می‌گویند، تجربه کنم.

وی در حالتی که دستانش را به آسمان بلند و خدا را شکر کرد که در این سن کم برای زیارت سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع)، طلبیده شده‌است، افزود: در کتبی که در مدارس کشور ما تدریس می‌شود، نامی از امام حسین(ع) و سیر و سلوک ایشان نیست اما خانواده‌ و فامیل‌هایم درباره زندگی امام حسین(ع) و مصیبت‌های او و اهل بیت(ع) ایشان برایم صحبت کردند.

وقتی از خستگی راه و مسافت طولانی که تا کربلای معلی در پیش دارد از او پرسیدم، گفت: با اراده‌ای قوی و محکم قدم در مسیر عاشقی گذاشتم و مشکلات و سختی‌ راه هیچ تاثیری در من ندارد.

حب‌الحسین یجمعنا

در گوشه‌ای از مصلی گروه دیگری از زائران پاکستانی در حال مدیحه سرایی بودند؛ بعد از پایان روضه و مداحی آنان، باب گفت‌وگو را با مداح جوان که نامش مهتاب است، آغاز کردم.

مهتاب که مدیر یک مدرسه در شهر دیره اسماعیل خان پاکستان است، گفت: پدر من شیعه بود اما مادرم اهل تسنن است، با این وجود از زمان کودکی عشق به امام حسین(ع) در من به وجود آمد، وقتی در آن زمان همراه خانواده‌ام به مدینه سفر کردم، آرزوی زیارت سید وسالار شهیدان را از جد او رسول‌الله خواستم، در همان حالت که آرزوی زیارت کربلا را در سر داشتم، به خواب رفتم و در خواب دیدم یک نفر سمت من آمد و گفت کسی که روی اسب سوار است، شما را صدا می‌کند. وقتی که من به محلی که اسب سوار بود رفتم، متوجه شدم امام من است.

وی افزود: بعد از پایان سفر مدینه به پاکستان بازگشتم، زمان طولانی نگذاشت که برای زیارت امام حسین(ع) طلبیده شدم؛ یک بار سوریه و دو بار کربلا رفتم و امسال سومین سفر خود را به کربلای معلی تجربه می‌کنم.

مهتاب درباره مخالفت مادر و برادرش با شیعه بودن او، گفت: وقتی که به تبعیت از پدرم نماز شیعه می‌خواندم، برادرم مرا کتک می‌زد اما هر کاری کردند نتوانستند مرا از هدف و مسیری که انتخاب کرده بودم، جداکنند، او را به خاطر عشق و علاقه‌ای که به امام حسین(ع) داشتم دعوا و سرزنش می‌کرد؛ انگار تنها جرم من عاشقی حسین(ع) بود.

وی افزود: پدرم پیش از اینکه فوت کند، وصیت کرده بود یک نفر ادامه دهنده مسیر او و شیعه باشد که در خانه نماز شیعه را بخواند، من نیز به وصیتش عمل کردم و با این کار حتی بردارم را که از کودکی با من مخالفت و بخاطر «شیعه بودن» سرزش می‌کرد، شیعه شده و یک شب بدون مداحی خوابش نمی‌برد و امسال همراه من در پیاده روی اربعین حسینی شرکت می‌کند.

تا چشم کار می‌کرد در هر گوشه مصلی خادمان زوار حسینی، برای زائران خارجی حلقه‌های معرفتی تشکیل دادند و در برخی از این حلقه‌های معرفتی، کارشناس مربوطه، زائران را از مسائل و احکام شرعی دین آگاه و آخرین توصیه‌های لازم برای ادامه مسیر به آنان یادآور می‌شدند.

وارد موکب حضرت رقیه(س) که برای درمان و چکاپ زائران در مصلی تدارک دیده شده‌است، شدم و به اتاقی که با قفسه‌های انواع و اقسام داروها به داروخانه مبدل شده بود، رفتم؛ با مسئول بسیج امور پزشکی سپاه قم به گفت‌وگو نشستیم.

ابوالفضل چهره‌نما گفت: موکب حضرت رقیه(س) برای چهارمین سال متوالی خدمات درمانی خود را به صورت شبانه روزی در اختیار زائرین قرار می‌دهد، پزشکان این موکب از 8 صبح تا 12 شب به صورت شیفت‌های دو الی چهارساعته، زائران را ویزیت می‌کنند.

وی افزود: روزانه حدود 5 پزشک و 30 پرستار آقا و خانم در این موکب در خدمت زائران هستند، و میانگین در طول این مدت حدود 800 نفر که اکثرا از کشور پاکستان بودند، به این موکب مراجعه کردند و از خدمات رایگان پزشکی و دارویی بهره‌مند شدند.

چهره‌نما بیان کرد: خیرین داروخانه‌های شبانه روزی استان، حدود 150 میلیون تومان برای تامین دارو در این موکب هزینه کردند و پیش بینی می‌کنیم تا آخرین روز فعالیت موکب حضرت رقیه(س) که 13 آبان ماه است، بیش از 500 میلیون تومان جهت تامین دارو صرف شود.

یادآور می‌شود، بر اساس آخرین آمارها 60 هزار و 259 زائر ایرانی و خارجی وارد شهر قم شدند که 230 هزار و 35 نفر آن‌ها ایرانی، 35 هزار و 635 نفر از کشور پاکستان، 810 نفر از آذربایجان، 402 نفر از افغانستان و مابقی از هند، ترکیه، روسیه، سوئد، اتریش و تایلند هستند.

انتهای پیام
captcha