قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه
کد خبر: 3850939
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در خصوص قیام امام حسین(ع) و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه گفت: جامعه در زمان امام حسین از صراط مستقیم منحرف و چون با امر به معروف و نهی از منکر تغییری حاصل نشد، ایشان دست به قیام زدند.

قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعهبه گزارش ایکنا از یزد، جلیل بهارستان، عضو هیات علمی دانشگاه یزد صبح امروز در سلسله نشست‌های اخلاق تعلیم و تربیت در خصوص قیام امام حسین و نقش آن در تعلیم و تربیت جامعه اظهار کرد: پاسخ به چرایی قیام امام حسین، تبیین کننده فلسفه این قیام است و اگر مصداق عینی این پرسش را نامه امام حسین (ع) به محمد حنفیه در نظر بگیریم به این نتیجه خواهیم رسید که ایشان برای اصلاح و بهسازی باورها، اعتقادات و ارزش‌ها و نه برای تکاثر قدرت و ثروت قیام کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اولین راه اصلاح انسان، اصلاح تفکر و رسیدن از تفکر نادرست به تفکر صحیح است تصریح کرد: جامعه در زمان امام حسین (ع) از صراط مستقیم منحرف شده بود و چون با امر به معروف ونهی از منکر تغییری حاصل نشد، ایشان دست به جهاد زدند.

بهارستان، امر به معروف و نهی از منکر را برنامه امام حسین و فلسفه قیام ایشان را اصلاح دین دانست و افزود: اگر امر به معروف در جامعه از بین برود، فساد در جامعه شکل می‌گیرد و موجب غلبه ظالم بر مظلوم می‌شود که در این شرایط ظالم برای ظلم خود، مظلوم برای ظلم پذیری و تضعیف کنندگان مظلوم به دلیل همراهی و سکوت مسئول هستند.

وی تصور رایج مبنی بر اینکه علم، نقطه مقابل جهل است را تصور اشتباهی برشمرد و ادامه داد: عقل نقطه مقابل جهل است و می‌توان جهل را کج فهمی یا ادراک غلط تعریف کرد.

بهارستان با بیان اینکه آنچه بر سر اسلام می‌آید، تقصیر مدعیان دانایی در دین است، وهابیون و داعشی‌ها را نمونه بارز کج فهمی و مدعیان دانایی در دین دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تعلیم و تربیت را جهل زدایی و ضلالت روبی به منظور جلوگیری از غفلت عنوان کرد و احیای فطرت پاک انسان و کنترل عوامل بازدارنده در مسیر خلق و در مدار خالق با روشی متعادل جهت رشد انسانی متعادل را از نتایج تعلیم و تربیت برشمرد.

بهارستان با ارائه تعاریفی از رفتار، سلوک و اخلاق بیان کرد: سلوک شامل رفتار و اعمال کاملا آزاد و اختیاری نیست و رابطه ضابطه مند با توجه به شرایط زمانی و مکانی و مطابق با عرف شرعی و قانونی معنا می‌شود اما اخلاق رفتار و اعمال اختیاری است و ریشه در طلب خیر دارد یعنی انتظار می‌رود اخلاق انسان به گونه‌ای باشد که کشکول رذائل سلبی به فضایل ایجابی تبدیل شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت و رسیدن به مدارج بالای علمی، حرکتی جوهری، تدریجی و تکمیلی است، شناسایی رفتار انسان را شاخصه روانشناسی علمی و شناسایی حالت وجودی انسان را از شاخصه‌های روانشناسی اسلامی نام برد.

بهارستان با تاکید برمقام والای معلم در جامعه اظهار کرد: معلم باید توانایی تاثیر بر فکر و قلب شاگردان را داشته باشد و جهاد اکبر در معلمی این است که فکر دانشجویان را از پیرامون گرفته و در کلاس متمرکز سازد و این امر جز با هنر و اخلاص میسر نیست.

وی صداقت، صمیمیت، صلابت، صبوری و صلاحیت را از ویژگی‌های معلم نمونه برشمرد و گفت: این خصوصیات موجب پرورش خصوصیاتی چون توانایی، تصمیم، تلاش، تداوم، توقع کم و توکل در دانشجویان خواهد شد.

بهارستان در خصوص صداقت معلمان بیان کرد: صداقت آنقدر اهمیت دارد که معصومان (س) معتقدند اگر تمام خوبی‌ها در محفظه‌ای جمع شوند راه یافتن به این محفظه صداقت و درستی است و اگر تمام بدی‌ها در محفظه‌ای جمع کنند، کلید ورودی آن دروغ و نادرستی است.

انتهای پیام
captcha