عواقب اخلال در آموزش پیشگیری از ایدز/ لزوم انگ‌زدایی اجتماعی
کد خبر: 3850978
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
رئیس شبکه سمن‎های حوزه ایدز تبیین کرد؛

عواقب اخلال در آموزش پیشگیری از ایدز/ لزوم انگ‌زدایی اجتماعی

گروه سلامت ــ رئیس شبکه ملی سمن‎های حوزه ایدز با تأکید بر لزوم آموزش پیشگیری از ایدز و اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری، مقاومت در برابر این آموزش‌ها را منجر به زیرزمینی شدن بیماری ایدز و عدم کنترل آن دانست.

اخلال در آموزش پیشگیری از ایدز زیر زمینی‌شدن بیماری و عدم کنترل را به دنبال داردابراهیم ترکی، رئیس شبکه ملی سمن‎های حوزه ایدز، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر لزوم انگ‌زدایی از بیماران مبتلا به ایدز و آموزش پیشگیری از این بیماری در کشور، اظهار کرد: متأسفانه انگ و برچسب خوردن ناشی از بیماری ایدز در جامعه وجود دارد. این انگ اجتماعی محصول ناآگاهی است و برخی افراد هم با سوءنیت می‎خواهند از این ناآگاهی سوءاستفاده و جامعه را ملتهب کنند.
 
وی بیان کرد: ناآگاهی در رابطه با ایدز نشان می‎دهد که هنوز نتوانسته‎ایم اطلاع‎رسانی و آموزش درستی را درباره ماهیت بیماری و حتی راه‌های انتقال آن به جامعه ارائه کنیم.
 
مدیرعامل انجمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد: در جامعه‎ای که انگ و استیگما وجود داشته باشد، افراد به‌ راحتی برای مشاوره، آزمایش و گرفتن خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه نمی‎کنند و این انگ اجتماعی موجب زیرزمینی شدن بیماری و عدم کنترل آن می‌شود.
 
ترکی با بیان اینکه بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی درباره بیماری ایدز، علاوه بر کنترل بیماری باعث می‎شود انگ هم کاهش پیدا کند، گفت: مردم باید بدانند ایدز یک بیماری عفونی ساده با راه‌های انتقال مشخص است؛ اگر این راه‌های انتقال را بشناسیم و از خود مراقبت کنیم، به‌ راحتی می‎توانیم سلامت خود و جامعه را حفظ کنیم و مشکلی به وجود نیاید. اما تا وقتی آموزش صحیح و شفاف درباره ماهیت بیماری به جامعه ارائه نشود، همچنان انگ و متعاقب آن تبعیض در برابر افراد وجود دارد.
 
رئیس شبکه سمن‌های حوزه ایدز در کشور با بیان اینکه متأسفانه همچنان مقاومت و مخالفت در برابر آگاهی و اطلاع‌رسانی در حوزه ایدز وجود دارد، تصریح کرد: برخی وجود ایدز را انکار می‎کنند و برخی دیگر آموزش عمومی را به مصلحت نمی‎دانند. با این رویکردها، گره از کار فروبسته شیوع بیماری ایدز در کشور گشوده نمی‎شود. تا وقتی که آموزش پیشگیری از ایدز با اخلال مواجه باشد باید منتظر حوادثی شبیه آنچه در روستای چنار محمودی رخ داد، باشیم.
 
وی یادآور شد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جمعیت عمومی کشور به ویژه نوجوانان و جوانان هم در کنترل بیماری مؤثر است و هم می‎تواند انگ اجتماعی را کاهش دهد، اما تا وقتی رسانه‎های جمعی از نام بردن وسایل پیشگیری از ایدز امتناع می‌کنند، نمی‎توانیم در پیشگیری و کنترل ایدز منتظر معجزه باشیم. تبلیغات فصلی و موسمی آن هم فقط در ایام روز جهانی ایدز مشکلی را از جامعه دوا نمی‎کند. آموزش یک فرآیند چند وجهی است که اگر مستمر باشد می‎تواند جامعه را مصون نگه دارد. متأسفانه از آموزش در کشور غفلت کرده‎ایم.

برخی وجود ایدز را انکار می‎کنند و برخی دیگر آموزش عمومی را به مصلحت نمی‎دانند. با این رویکردها، گره از کار فروبسته شیوع بیماری ایدز در کشور گشوده نمی‎شود
ترکی با بیان اینکه وزارت بهداشت در شناسایی افراد مبتلا و همچنین درمان بیماری و ارائه خدمات بهداشتی تاکنون موفق عمل کرده است، اما متأسفانه در اطلاع‌رسانی و آموزش موفق نبوده‎ است، اظهار کرد: البته باید گفت بخشی از کار آموزش متوجه وزارت بهداشت است؛ صدا و سیما و رسانه‎های جمعی و آموزش و پرورش، نهاد‌های فرهنگی مانند وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و حتی گروه‌های مرجع و تأثیرگذار در جامعه و همچنین ما به‌عنوان سازمان‎های مردم‌نهاد مقصر هستیم. همه ما در زمینه کم‌کاری آموزش ایدز مقصر هستیم.
 
وی با اشاره به اتفاقات پیش آمده در روستای چنار محمودی، گفت: ماجرای روستای چنار محمودی می‎تواند نقطه عطفی در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در کشور باشد. نخست این ماجرا به ما ثابت کرد حتی دور افتاده‎ترین روستا هم نمی‎تواند از شیوع بیماری ایدز در امان باشد و اگر مراقب نباشیم می‎تواند همه کشور را متأثر کند. دوم ثابت کرد که ما هنوز ادبیات مناسب برای گفت‌وگو با مردم را نیاموخته‌ایم و در این زمینه دچار لکنت هستیم و این موضوع به جامعه آسیب می‎زند.

ترکی یادآور شد: وزارت بهداشت در ماجرای روستای چنارمحمودی در بخش خدمات بهداشتی و مراقبتی ایدز عملکرد خوبی داشت، اما سوءمدیریت و اطلاع‌رسانی نامطلوب بر اقدامات بهداشتی و درمانی سایه انداخت.

وی با تأکید بر لزوم حمایت روانی از افراد مبتلا شده در روستای چنارمحمودی بیان کرد: در حال حاضر بهترین متخصصان درمان اچ آی وی در روستای چنارمحمودی مستقر و در حال ارائه خدمات به مردم هستند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. آزمایش، مشاوره و همچنین ارائه خدمات درمانی به افراد مبتلا و خانواده آن‌ها در این روستا به خوبی در حال انجام است. سمن‎های عضو شبکه ملی ایدز هم به زودی به برخی از مناطق عزیمت می‎کنند تا به ارائه خدمات اجتماعی و آموزش اقدام کنند.
انتهای پیام
captcha