رسانه‌ها و اخبار کم‌فروغ صفحات معارفی امروز
کد خبر: 3851183
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

رسانه‌ها و اخبار کم‌فروغ صفحات معارفی امروز

گروه اندیشه ــ صفحات معارفی رسانه‌ها در حالی امروز را پشت سر گذاشتند که یا خبری منتشر نکرده بودند یا نهایتاً به انتشار یک خبر اکتفا کرده بودند تا بدین ترتیب روز کم‌فروغی را در انتشار اخبار در این بخش شاهد باشیم.

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز 28 مهرماه خبرهای کمی را روی خروجی خود بردند که در ادامه مروری بر آنها داشته‌ایم؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد دو خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «اربعین جهانی جدیدترین ویدئوی خانه طراحان انقلاب اسلامی+فیلم» و «سردرگمی غرب در ارتباط با جهان از نگاه مارتین هَیْدِگِر+ فیلم» هستند.

در بخش‌هایی از خبر نخست آمده است: خانه طراحان انقلاب اسلامی تازه‌ترین تولید خود را با الهام از سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره جهانی شدن اربعین حسینی منتشر کرد. این ویدیو که بخشی از محتوای کمپین «الحسین یجمعنا» به شمار می‌آید، با الهام از سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره جهانی و جهانی‌تر شدن اربعین حسینی طراحی و تولید شده است.

همچنین در بخش‌هایی از خبر «سردرگمی غرب در ارتباط با جهان از نگاه مارتین هَیْدِگِر+ فیلم» می‌خوانیم: فیلم گفت‌وگوی فیلسوف بزرگ و شهیر معاصر مارتین هَیْدِگِر با راهب بودایی تایلندی که در اواخر عمر هیدگر توسط شبکه آلمانی swr صورت گرفته است با ترجمه فارسی منتشر شده است. در بخشی از این گفت‌وگو، هیدگر می‌گوید: «ارتباط غرب با کل جهان نه تنها مشخص نیست، بلکه سردرگم است. بخشی از این سردرگمی به‌خاطر تسطیح (برابر کردن) ایمان و کلیسا از طریق فلسفه و همچنین علم است، حقیقت عجیبی که امروز در دنیای مدرن وجود دارد، این است که علم جایگزین چیزی شده که بعضاً دین شناخته می‌شود.»

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز تنها یک صفحه ترتیل قرآن با صدای عبدالباسط منتشر کرده که مربوط به صفحه 185 قرآن کریم است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ امروز خبری را خروجی خود نبرده است.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «نماز و سفرهای جاده‌ای» است.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری نیز تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر با عنوان «شیعیان از دیدگاه امام حسین (ع) چه ویژگی‌هایی دارند؟» کرده است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت خبری را منتشر نکرده است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حسین واثقی در عصر کتاب»، «تجلیل از ۷ نویسنده برجسته عاشورایی در آیین «چله عشق»» و «تفاوت بسیاری میان فرهنگ عاشورایی ایران و عراق است» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «تجلیل از ۷ نویسنده برجسته عاشورایی در آیین «چله عشق»» می‌خوانیم: آیین «چله عشق» با هدف تجلیل از اسناد چهره‌های موثر فرهنگی و هنری که طی یک قرن اخیر در حوزه واقعه عاشورا آثار ماندگاری خلق کرده‌اند، تدارک دیده شده است. در این مراسم از هفت نویسنده مطرح چون مرحوم سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی مولف کتاب «موسوعه الامامه فی نصوص اهل السنه»، مرحوم شیخ‌عباس قمی به دلیل ترجمه اثر ماندگار«نفس المهموم ابن طاووس»، مرحوم محمدابراهیم آیتی مولف کتاب «تاریخ تحلیلی عاشورا»، مرحوم علی شریعتی به دلیل تألیف کتاب «حسین وارث آدم»، مرحوم سیدجعفر شهیدی برای کتاب «قیام حسین(ع)» تجلیل خواهد شد.

همچنین در آیین «چله عشق» از حجت‌الاسلام رسول جعفریان به دلیل خلق اثر ماندگار «تأملی در نهضت عاشورا» و محمد اسفندیاری، نویسنده کتاب ماندگار «کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)» تجلیل خواهد شد. در این مراسم از خالقان ۴۰ اثر برجسته‌ای که در گونه‌های مختلف فرهنگی و هنری مرتبط با واقعه عاشورا از جمله تألیف و پژوهش، هنرهای تجسمی و ترسیمی، هنرهای دراماتیک، موسیقی و ادبیات تولید شده، تجلیل می‌شود.

خبر «تفاوت بسیاری میان فرهنگ عاشورایی ایران و عراق است» نیز مربوط به مصاحبه ایبنا با حسن محدثی است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: با توجه به اینکه حوزه مطالعاتی‌ام جامعه‌شناسی دین است، علاقه‌مندم درباره فرهنگ و مناسک دینی مردم مطالعه کنم. به همین دلیل در سال 1396 در پیاده‌روی اربعین شرکت کردم و پنج روز پیاده‌روی انجام دادم. طی مسیر توانستم این پدیده را از نزدیک ببینم و با سی نفر از زائران مصاحبه و بخشی از مطالعات را از طریق مصاحبه کسب کنم. روش کار هم در مسیر مردم‌نگاری بود و سعی کردم از مجاری مختلف اطلاعات را کسب کنم؛ یکی از این فنون مصاحبه بود. فنون دیگر هم مانند فیلمبرداری و مشاهده بود که همه این‌ها از مجرای مشارکت در پیاده‌روی حاصل می‌شد. بعد از گردآوری اطلاعات، داده‌هایی که از مجاری مختلف حاصل شده بود را در کنار هم قرار دادیم. ما گروهی دو نفره بودیم و برای انجام مصاحبه‌ها هر دو با افرادی که باید مصاحبه می‌شدند، گفت‌وگو می‌کردیم. گاهی حتی مصاحبه‌ها دو ساعت طول می‌کشید.

وی در پاسخ به این پرسش که جامعه هدف انتخاب شده بود؟ بیان کرد: خیر. به شکل کاملاً تصادفی انتخاب می‌کردیم که ببینیم در میدان چه خبر است و مصاحبه‌شونده‌ها چه خاستگاه اجتماعی دارند. آیا از سازمان‌های دولتی هستند یا فرد عادی. مسیر، علائق و درگیری‌های آن‌ها چیست؟ مأموریتی دارند یا به عنوان یک فرد غیرسازمانی شرکت کرده‌اند؟ در این مصاحبه‌ها افراد مختلف و متنوعی مصاحبه شونده‌ شرکت کردند و ما توانستیم اطلاعات زیادی از آنها به دست بیاوریم. در این میدان از هر فرصتی که برای مصاحبه داشتیم استفاده کردیم. نکته‌ جالب این بود که در اغلب موارد این مصاحبه‌ها مکمل هم بودند و داده‌ها نشان می‌داد که اطلاعات درستی کسب کرده‌ایم. برای مثال به لحاظ رسمی متوجه ‌شدیم که حکومت ایران چه برنامه‌ای اجرا می‌کند یا اینکه همه‌ مردمی که می‌آیند با چه نیت‌هایی آمده‌اند. برای انجام مناسک دینی آمده‌اند و یا نگاه گردشگرانه دارند.

میزان

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز تا ساعت 14 خبری را منتشر نکرده است. 

انتهای پیام
captcha