تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر
کد خبر: 3851295
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳

تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفر

گروه اجتماعی ــ معاون خدمات شهری شهردار مشهد به تشریح برنامه‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی ماه صفر پرداخت.

تمهیدات شهرداری مشهد برای دهه پایانی ماه صفربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهردار مشهد، روز گذشته، 28 مهرماه در نشست خبری «اعلام برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر شهرداری مشهد» که در سالن جلسات شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مناسبت‌های شهرداری چند سال است که به ریاست شهردار و قائم‌مقامی معاونت خدمات شهری شکل گرفته است، هدف از ایجاد این ستاد، این است که مجموعه‌های شهرداری دخیل در برگزاری مراسم، هم‌افزایی بیش‌تری داشته باشند و از موازی‌کاری پرهیز شود، استنباط من این است که این هم‌افزایی باعث می‌شود بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها، به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری در دهه آخر صفر برنامه‌های متنوعی را خواهد داشت، افزود: یکی از مباحث مهم در دهه پایانی صفر، پاک‌سازی شهر است و تمام ادارات خدمات شهری، نیروهای ستادی ما و ۵۶۰۰ نیروی پاکبان در حال آماده‌باش خواهند بود. در این ایام، ۷۰ دستگاه خودرو مکانیزه رفت‌وروب و بیش از ۲۶۰ دستگاه خودروی حمل و جمع‌آوری زباله به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند کرد و اگر ضرورت داشته باشد که خودرو اضافه کنیم، این کار انجام خواهد شد چرا که تمیزی شهر از مسائل مورد تأکید ماست.

یعقوبی افزود: علاوه‌ بر این، محورهای ورودی شهر نیز اهمیت بسیاری دارد و در هفت محور نیشابور، فریمان، سرخس، میامی، کلات و دو محور جاده جدید و قدیم نیشابور، ارائه خدمات خواهیم داشت. ۲۳۰ نفر از نیروهای پاکبان ما در محورهای ورودی شهر، تا ۱۰ کیلومتری خارج از محدوده، خدمات شهری را پوشش خواهند داد و مسیر زائران پیاده را نیز پاک‌سازی کرده و جمع‌آوری ضایعات انجام خواهد شد. ۱٨۰ باکس و مخزن پاک‌سازی نیز ایجاد خواهیم کرد و خودروهای پاک‌سازی و تخلیه سطل‌‎های زباله نیز در دستورکار قرار دارد.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد بیان کرد: ۱۶ تانکر آب و ۶ یا ۷ دستگاه تریلی تانکری پیش‌بینی شده که سرویس‌های بهداشتی و ایستگاه‌های خدمات‌رسانی به زائران را پشتیبانی می‌کند، در این مسیرها ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی موجود بوده که جانمایی و مستقر شده است و حدود ۵۰ دوش حمام را نیز در مکان‌های ضروری مستقر کرده‌ایم و در حال نصب سیستم گرمایشی آن‌ها هستیم، برای جمع‌آوری خاک و نخاله، ۳ دستگاه لودر و ۹ دستگاه کامیون در این مسیر فعال خواهند بود.

پای کار آمدن مردم و هیئت‌ها

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با اشاره به اینکه ۲۳ ایستگاه استقبال از زائران به صورت حمایتی و مشارکتی مستقر خواهد شد، تصریح کرد: تفاوت زائرسراها با سال گذشته این است که مردم و هیئت‌ها پای کار آمده‌اند، ما وظیفه پشتیبانی داریم. علاوه‌بر محل‌های اسکان زائر، شهرداری ۱۳ مرکز اسکان با ظرفیت بیش از 5000 نفر برای اسکان اضطراری آماده کرده است. ایمنی محل‌های اسکان و ایستگاه‌های صلواتی امسال بسیار مورد تاکید قرار گرفته‌اند و امسال برای اولین‌بار، سرگروه‌ها مباحث آموزشی ایمنی، بهداشت و مباحث فرهنگی را خواهند آموخت و همچنین ۱۰۰ هزار مکان برای پذیرایی نیز پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: تمام ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی آماده‌باش خواهند بود و علاوه‌بر این، براساس نیاز، چیدمان خودروها را نیز خواهیم داشت. در ۶ محور، ۶ خودرو در خارج از ایستگاه‌ها مستقر خواهیم کرد و حدود ۲۵ دستگاه خودرو و موتور در محل حسینیه‌ها و هیئت‌ها مستقر خواهند شد. تلفن ۱۳۷ برای اطلاع‎رسانی به زائران به صورت ۲۴ ساعته فعال خواهد بود و زمان فعالیت مراکز راهنمای زائر و اطلاعات سفر نیز افزایش یافته و از ساعت ۷ تا ۲۲ است.

یعقوبی با بیان اینکه معاون گردشگری پیگیر کمپین و طرح «شهروند میهمان‌نواز حریم رضوی» است، عنوان کرد: این طرح در 33 عنوان خدمت تخصصی و عمومی ارائه می‌دهند که افراد بنا به درخواست خودشان و به صورت افتخاری اعلام آمادگی می‌کنند و بعد براساس تقسیم‌بندی، محل خدمت مشخص خواهد شد و ثبت‌نام از طریق ۶ درگاه از جمله سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۸۱، تلفن ۳۱۳۵، سایت مشهدی‌شو و ربات تلگرامی انجام خواهد شد. ۳۰ مهرماه آغاز فعالیت رسمی این کمپین خواهد بود، در این خصوص ۵۰۰ نفر از این افراد در ۵۰ غرفه عرصه میدان شهدا در ۵۰ غرفه و دو سوله خدمات درمانی و آموزشی مستقر خواهند شد.

نذر آموزشی در حاشیه شهر

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از مباحث مطروحه در این ۳۳ فعالیت شهروند میهمان‌نواز حریم رضوی، نذر آموزشی است که علاوه‌بر خدمت در این مدت، به صورت یک‌ساله محل‌هایی مشخص خواهد شد تا در حاشیه شهر خدمت کنند، همچنین بحث شهر گفت‌وگو را نیز داریم که کتابخانه‌های سیاری در محل‌های اسکان حضور خواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: طرح پاکیاران حریم رضوی را در دهه اول محرم به انجام رسید و امسال علاوه‌بر خیابان‌های حرم مطهر در سه محور شهر نیشابور، قوچان و سرخس طرح پاکیاران حریم رضوی اجرا خواهد شد. در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک محدودیت‌های ترافیکی را خواهیم داشت که با پلیس راهور هماهنگی شده و از شب رحلت پیامبر(ص) تا روز شهادت امام رضا(ع) ممنوعیت خودروهای شخصی را به محورهای منتهی به حرم خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ۱۰۰ دستگاه تاکسی به صورت صلواتی زائران پیاده را از محل اسکان تا حرم جابه‌جا می‌‎کنند. ۶۰ دستگاه تاکسی نیز به صورت خودجوش اعلام کرده‌اند که در محور اندرزگو خدمت خواهند کرد، ۱۶۰ دستگاه ون برای محورهای حرم برای سرویس‌دهی پیش‌بینی شده است، همچنین ۱۸۰۰ دستگاه نیز برای خدمت آماده‌باش هستند و ۱۰۰ بازرس و ۱۶ دستگاه خودروی بازرسی نیز برای رسیدگی به عملکرد رانندگان فعال خواهند بود.

یعقوبی افزود: در پایانه‌ها نیز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان درون‌شهری بخش خصوصی و ۱۰۰ دستگاه ون درون‌شهری برای سرویس‌دهی هماهنگ شده‌‎اند، در پایانه ۴۰۰ تخت برای اسکان در شرایط اضطرار پیش‌بینی شده است و 200 دستگاه اتوبوس در محورهای ورودی برای انتقال زائران پیاده ارائه خدمت می‌‎کنند.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به فضاآرایی شهری در این مدت، تصریح کرد: بنرهایی طراحی، چاپ و نصب خواهد شد، همچنین سازمان فرهنگی و اجتماعی نیز ۳۲۰۰ آویز ستونی قرمز و مشکی تدارک دیده که نصب شده است، در این میان همچنین باید اشاره کرد که هزار بیرق نصب و ۷۶ المان در سطح شهر جانمایی شده است و بر روی ۳۵۰ پایه‌پرچم، پرچم سیاه نصب شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از درخواست‌های هیئت‌ها برای اطلاع‌رسانی مراسم و در خصوص محل نصب پرده‌ها بود که در شرایط معمول ۱۰۰ جایگاه بود، اما اکنون به ۲۵۰ جایگاه نصب رسیده است، اگر نیاز باشد این تعداد را افزایش خواهیم داد، هچنین امسال تلاش کردیم تا از ظرفیت هیئت‌های مذهبی بیشتر استفاده ‌کنیم، در این خصوص هماهنگی بیشتر شده و نه تنها مسیرهای هیئت‌ها، بلکه حتی در حاشیه شهر نیز نصب پرده را داریم.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات بحث جانمایی ایستگاه‌های صلواتی بود که مشکلاتی ایجاد می‌کرد، عنوان کرد: ۶۰۰ جایگاه برای استقرار ایستگاه صلواتی پیشنهاد داده شد که ۵۰۰ مورد برای فرمانداری مشهد ارسال شده است.

یعقوبی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر برنامه‌هایی که برای این ایام پیش‌بینی کرده‌ایم برگزاری نمایش آیینی در عرصه میدان شهدا است که هیئت‌هایی از استان‌های مختلف از ۲ تا ۸ آبان این نمایش‌ها را اجرا خواهند کرد، تئاتر «دعبل خزایی» نیز به مدت ۷ تا ۹ شب به روی صحنه خواهد رفت، بیش از 5000 جلد کتابچه نیز چاپ شده و در اختیار ایستگاه‌های استقبال قرار خواهد گرفت تا زائران را راهنمایی کنند.

قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در خصوص اعتبارات دهه پایانی صفر، گفت: اعتبار متمرکز و خاصی برای این ایام نداریم، برای موارد آماده‌باش، ۳ تا ۴ میلیون در نظر گرفته شده اما برای مواردی که در تقویم وجود دارد، اعتبارات جاری پیمان‌های خدمات شهری در نظر گرفته شده است، در حوزه حمل‌ونقل و فرهنگی نیز اعتباراتی وجود دارد، اما در خدمات شهری مورد شاخصی نیست.

تشرف 260 هزار نفر از خراسان رضوی به اربعین حسینی

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص کمک شهرداری برای اربعین، عنوان کرد: کمک ما دو مورد بوده است، مورد اول اینکه ۶۰۰ پاکبان برای ایام اربعین حسینی به کربلای معلی اعزام شد و دوم ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بود که تا شهر نجف را سرویس‌دهی کردند، شهرداری در بحث اسکان متولی نبوده است، همچنین باید گفت بیش از ۲۶۰ هزار نفر از خراسان در مراسم اربعین حضور یافتند و در واقع خدمت ما، خدمت به همشهریان خود ما بوده است.

سرویس‌دهی رایگان قطارشهری در روز شهادت امام رضا(ع)

در ادامه علی‌اصغر نیشابوری مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ساعت سرویس‌دهی قطارشهری در ایام شهادت امام رضا(ع) به مدت دو ساعت افزایش می‌یابد و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز سرویس‌دهی رایگان انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: ۲۹ مهرماه پایان ماموریت سرویس‌دهی اتوبوس‌های تعیین شده برای خدمت به زائران اربعین است و این اتوبوس‌ها به سمت مشهد عازم خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر ساله در سه روز پایانی ماه صفر شاهد انباشت ترافیکی هستیم، عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا به ویژه در زمان خروج زائران، هیات‌ها و دسته‌جات بعد اتمام مراسم، گره‌های ترافیکی نداشته باشیم. برای این منظور ۱۰۰ نفر در شرکت ترافیک هوشمند الیت و پارک‌بان‌ها به عنوان همیار پلیس برای طرح انضباط ترافیکی همکاری می‌کنند، به‌علاوه ساعت سرویس‌دهی قطارشهری به مدت دو ساعت افزایش می‌یابد و در روز شهادت امام رضا(ع) نیز سرویس‌دهی رایگان انجام می‌شود.

نیشابوری بیان کرد: در سازمان پایانه مسافربری، وظیفه جابه‌جایی مسافر در خارج از محدوه شهر به عهده راهداری است که امسال بنا شد شهرداری به کمک ما بیاید و در دهه پایانی صفر، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت‌های حمل‌و‌نقل درون‌شهری و اتوبوس‌هایی که مالکیت آن‌ها با افراد حقیقی است، برای جابه‌جایی زائران به شهرهای داخل استان سرویس‌دهی کنند.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: روزانه ۱۴۰ هزار لیتر نفت گاز برای سوخت پایانه‌ها توزیع می‌شود، هماهنگی با بانک‌هایی که دستگاه آن‌ها در پایانه قرار دارد، انجام شده تا دچار کمبود نشویم، اقدامات تاکسیرانی برای نظارت بیشتر بر عملکرد رانندگان، لغو مرخصی‌ها و استقرار ایستگاه‌ها در پایانه و اطراف حرم نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha