ضرورت اتخاذ تدابیر آسان در حوزه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار
کد خبر: 3851342
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

ضرورت اتخاذ تدابیر آسان در حوزه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور بانوان خانواده استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر در حوزه مشاغل خانگی تدابیر خوبی اندیشیده اما با توجه به محدودیت‌هایی در برخی ابعاد مسئله، اتخاذ تدابیر تسهیل‌کننده‌تری احساس می‌شود.

ضرورت اتخاذ تدابیر آسان در حوزه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار

نادیا صداقت، مدیرکل امور بانوان خانواده استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: نرخ اشتغال استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد در سال 1365 با روند سینوسی افزایش داشته است به طوری که در سال 1365 از کل جمعیت فعال زن در استان، 60.4 درصد شاغل بودند، شاخص یاد شده در سال 1385 به 56.4 درصد کاهش یافته و در سال‌های بعد با روند افزایشی به 75 درصد در سال 1395 رسیده است. در تمامی سال‌های بررسی شده، نرخ اشتغال زنان پایین‌تر از نرخ اشتغال مردان است.

وی افزود: در سال 1395 حدود 21 هزار خانوار زن سرپرست در استان وجود داشته است. مشاغل خانگی با توجه به خصوصیات آن از جمله نیاز به سرمایه محدود، امکان فعالیت در فضای محدود و محل سکونت، برگشت‌پذیری سرمایه در کمترین زمان ممکن و ... برای زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار بسیار مناسب است به شرط اینکه مواد اولیه مورد نیاز در دسترس و شرایط عرضه محصولات آنان در بازار فراهم شود.

صداقت بیان کرد: خوشبختانه دولت در سال‌های اخیر در حوزه مشاغل خانگی تدابیر خوبی اندیشیده است و تلاش‌های مؤثری نیز صورت گرفته اما با توجه به گستره این قشر از جمعیت و محدودیت‌هایی در برخی ابعاد مسئله ازجمله وثیقه‌های بانکی و ضامن که برای بسیاری از این زنان وجود دارد اتخاذ تدابیر تسهیل‌کننده‌تری احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: یک بازارچه صنایع دستی در یاسوج وجود دارد، در بهمئی نیز شرایط احداث آن فراهم شده است، ضمن اینکه نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های فصلی در همه شهرستان‌های استان، شرایط عرضه محصولات آنان را به‌صورت موقت فراهم می‌کند.

مدیرکل امور بانوان خانواده استانداری ابراز کرد: قطعاً حمایت‌های آموزشی، مادی، مشاوره‌ای و هر نوع حمایتی به‌خصوص در بحث قانون‌گذاری و...می‌تواند در توسعه مشاغل خانگی و اشتغال پایدار زنان اثرگذار باشد.

صداقت یادآور شد: این نوع مشاغل به شرط فراهم بودن سایر شرایط و زیرساخت‌ها و وجود زنجیره‌های مورد نیاز با توجه به شرایط جوامع امروزی می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند. همچنان که تاکنون مشکلات معیشتی بسیاری از زنان سرپرست خانوار که اولین و مهم‌ترین نیاز نوع بشر است، تا حد قابل قبولی مرتفع شده است و زنانی که گامی در این زمینه برداشته‌اند، توانسته‌اند به‌صورت توانمند و موفق ظاهر شوند.

یادآور می‌شود، طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاددانشگاهی استان، اداره‌کل کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور زنان و خانواده استانداری در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha