بررسی علل نبود برنامه‌های قرآنی در سبد فرهنگی خانوار
کد خبر: 3853827
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲

بررسی علل نبود برنامه‌های قرآنی در سبد فرهنگی خانوار

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عوامل مختلفی ممکن است باعث گنجانده نشدن برنامه‌های دینی و قرآنی در سبد فرهنگی خانوار باشد اما یکی از مهم‌ترین علل آن مأنوس نبودن خانواده با این دست برنامه‌هاست.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، عدم توجه به برنامه‌های قرآنی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های فرهنگی در کشور مطرح است، برای همین تلاش کردیم تا در این گزارش به‌دنبال چرایی این موضوع باشیم و اولین نکته‌‌ای که در این راستا توجه ما را به خود جلب کرد «مأنوس نبودن خانواده با قرآن» است که شاید یکی از هزاران دلیل گنجانده نشدن برنامه‌های قرآنی در سبد فرهنگی خانوار باشد؛ چراکه اگر خانواده نسبت به نیازهای اعضا به‌‌ویژه در بحث برنامه‌های فرهنگی آنان خاصه فراگیری و آموزش برنامه‌های قرآنی بی‌تفاوت باشد خروجی آن چیزی است که امروز در جامعه به عینه می‌بینیم و آن پرورش فرزندانی بی‌تفاوت نسبت به برنامه‌ و فعالیت‌های دینی و قرآنی است فرزندانی که بعضاً علاقه‌ای به فراگیری قرآن ندارند.

بررسی علل نبود برنامه‌های قرآنی در سبد فرهنگی خانوار
در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع خانواده در بحث انس با قرآن تلاش کردیم تا این امر را با کارشناسان به بحث و گفت‌وگو بگذاریم.

در این خصوص احسان کریمی، مددکار انجمن حمایت از زندانیان استان کرمانشاه با بیان اینکه قرآن سبب نورانیت و عامل حل بسیاری از مشکلات است، گفت: پای صحبت هر یک از زندانیان که بنشینید جای خالی چیزی را به‌صورت ملموس در زندگی آنان حس می‌کنید و آن جدایی این افراد از لایه‌های دین است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نواقص موجود در جامعه هم به سبب مأنوس نبودن با قرآن و مسائل دینی است، بیان کرد: اگر به‌صورت کلی به برخی از معضلات نگاه کنیم بسیاری از نواقص به دلیل جدایی افراد از دین و آموزه‌های قرآنی است.

مددکار انجمن حمایت از زندانیان کرمانشاه با تأکید بر اینکه دین اسلام دین جاودان و قرآن کتابی برای هدایت است و برنامه جامعی برای رسیدن به مسیر خوشبختی برای ما دارد، گفت: تفکر احساس نیاز به قرآن باید در خانواده نهادینه شود و در این صورت تا حد بسیار زیادی مشکلات جامعه رفع خواهد شد؛ چرا که خانواده فرزندان را به مسیری هدایت می‌کنند که خود با آن مأنوس هستند. حال سؤال اینجاست اگر خانواده با قرآن عجین و همراه باشد آیا برخی از معضلات جامعه حل و فصل می‌شود.

درادامه با فاطمه گرکانی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه درخصوص بررسی علل خالی بودن سبد فرهنگی خانواده از برنامه‌های قرآنی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی با بیان اینکه عوامل بسیاری دراین موضوع دخیل هستند، گفت: مأنوس نبودن خانواده شاید یکی از دلایل این مسئله باشد اما قطعاً مهم‌ترین آن است. بهترین و ساده‌‌ترین راهی که خداوند برای سعادت زندگی بشر قرار داده قرآن است اما این را بدانیم که تنها گفتن کافی نیست عامل بودن به قرآن در مسیر گسترش فرهنگ قرآنی جامعه نیز مبحثی است که خانواده باید در مسیر آن گام بردارد.

گرکانی بیان کرد: زمانی که خانواده نسبت به ترویج قرآن اهتمام نداشته باشد آموزه‌های قرآنی نیز در لایه‌های مختلف زندگی آنان تجلی و تبلور نخواهد یافت پس ما چگونه از این خانواده انتظار گنجاندن برنامه‎های قرآنی در سبد فرهنگی خانوار را داشته باشیم خانواده‌ای که مدیران آن خود از قرآن غافل هستند.

خانواده؛ مهم‌ترین نهاد توسعه فرهنگ قرآنی

این مدرس دانشگاه آزاد تأکید کرد: نخستین گام برای انس فرزندان با قرآن، در خانواده برداشته می‌شود و اگر سبد فرهنگی خانوار خالی از این دست برنامه‌ها باشد بسیاری از افعال خوب را در زندگی کمرنگ و محو کرده‎ایم.

وی فرهنگ و باور هر یک از اعضای خانواده را برگرفته از اعتقادات همان خانواده دانست و گفت: اگر خانواده‌ خود عامل به قرآن و مأنوس با برنامه‌های دینی و قرآنی باشد پس اعضای آن خانوده نیز با این امر ناآشنا نیستند.

گرکانی با بیان اینکه هر یک از اعضای جایگاه تأثیرگذاری در نهادینه شدن فرهنگ قرآن در خانواده و اجتماع خواهند داشت، عنوان کرد: با الگوبرداری از پدر و مادر فرزندان با نماز و قرآن و حجاب انس می‌گیرند و اگر خانواده پایبند و مقید به این اصول باشد فرزندان نیز پایبند به آن خواهند بود.

وی افزود: هرچه اعتقادات خانواده نسبت به برنامه‌های دینی و قرآنی محکم‌تر باشد افراد آن خانواده در تمامی کارها محتاط‌تر و پسندیده‌تر رفتار می‌کنند و به اصول اخلاقی پایبندتر هستند.

مدرس دانشگاه آزاد تصریح کرد: امروز اگر سراغ برنامه‌های قرآنی را در سبد خانوار می‌گیریم می‌بینیم اینقدر خانواده وقت فرزندان را با برنامه‌های دیگر پر کرده که جایی برای پرداختن به امور دینی و قرآنی نیست پس به طور قطع یکی از دلایل نپرداختن به برنامه‌های قرآنی را باید در خانواده سراغ بگیریم.

جلیل اسدی، کارشناس اداره امور قرآنی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه خانواده مهم‌ترین مکان توسعه فرهنگ قرآنی است، گفت: اگر خانواده به برنامه‌های قرآنی اهتمام داشته باشد مطمئناً فرزندان قرآنی تربیت می‌شوند.

وی با ابراز تأسف از اینکه امروز فرهنگ قرآنی بین خانواده‌ها کمرنگ شده، تصریح کرد: والدین باید در این خصوص احساس وظیفه کنند؛ چراکه سهم ارتقای معرفت دینی و تربیت قرآنی و معرفت‌افزایی فرزندان برعهده آنان است امری که متأسفانه امروز برای آن هیچ برنامه‌ای نیست.

اسدی افزود: والدین بدانند که فرزندان و در مجموع خانواده آنان نیازمند برنامه‌های قرآنی هستند و تربیت برگرفته از آموزه‌های قرآنی جامع و کامل است؛ چراکه در مورد هر موضوع تربیتی در قرآن بحث شده و اگر رفتارمان قرآنی باشد گرایش به برنامه‌های قرآنی خودبه‎خود و خودجوش به وجود می‌آید پس هر امری از خانواده نشئت می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، خانواده نهادی برای انس فرزندان با قرآن است تا جایی که امام حسن عسگری(ع) می‌فرمایند: «خداوند به پدر و مادر پاداش بزرگی عنایت فرماید، آنان می‌گویند پروردگارا این همه فضل در حق ما از کجاست. اعمال ما شایسته پاداش نیست در جواب گفته می‌شود این همه عنایت و پاداش شماست که به فرزند خود کتاب خدا را آموختید و او را در آیین اسلام بینا کردید».

انتهای پیام
captcha