«هر مسجد یک حقوقدان» دوباره افتتاح شد
کد خبر: 3864972
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
طرحی که 10 سال پیش اجرا نشد؛

«هر مسجد یک حقوقدان» دوباره افتتاح شد

گروه جامعه ــ «هر مسجد؛ یک حقوقدان» طرحی برای ارتقای آگاهی مردم و راهکاری برای کاهش پرونده‌های قضائی است. همین طرح 10 سال پیش نیز در کشور مطرح و اجرای آن آغاز شد، اما تداوم نیافت.

طرحی که 10 سال پیش اجرا نشد اکنون افتتاح می‌شود

به گزارش ایکنا؛ دستورالعمل اجرایی طرح «هر مسجد یک حقوقدان» مصوب مهر ماه 98 معاونت فرهنگی قوه قضائیه در حال اجرا شدن در استان‌های مختلف کشور است. این طرح در حالی رونمایی و آغاز به کار کرد که براساس آن مقرر شده با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر نهادهای مربوطه، در مساجد دفتری به وکلای دادگستری اختصاص داده شود تا به صورت رایگان به ارائه مشاوره حقوقی بپردازند و مشکلات حقوقی مردم را مرتفع کنند.

اجرای این طرح و آشنا کردن مردم با مباحث حقوقی اقدامی پیشگیرانه برای کاهش پرونده‌های قضایی موجود در دادگاه‌ها است. پیشنهاد این طرح توسط حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه ارائه شده است. وی با تأکید بر لزوم ایجاد نهضت دانش‌افزایی حقوقی مردم، پیشنهاد اجرای طرح هر مسجد؛ یک حقوقدان را برای ارتقای سواد حقوقی جامعه و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی ارائه کرده است.

پس از این پیشنهاد هر روز شاهد انتشار اخباری مبنی بر آغاز آن در مساجد استان‌ها و شهرهای مختلف کشور هستیم، در اینکه این طرح ایده‌‌ای بسیار خوب و مرتفع کننده یکی از نیازهای مهم مردم کشور است، شکی نیست اما باید گفت حدود 10 سال پیش چنین طرحی از سوی حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، رئیس اسبق مرکز رسیدگی به امور مساجد مطرح و اجرای آن در کشور آغاز شد، اما عملیاتی شدن آن به دلیل عدم همراهی قوه قضائیه و تأمین نشدن وکلا و حقوقدانان مورد نیاز، متوقف شد.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، رئیس اسبق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه طرح هر مسجد یک وکیل حدود 10 سال پیش در مسجد «مسجدالاقصی تهران» در منطقه تهرانپارس افتتاح شد، گفت: این طرح در مسجدالاقصی آغاز شد و اتاقی نیز به وکلای دعاوی اختصاص داده شد اما به یک‌باره این طرح متوقف شد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود قوه قضائیه حقوقدان‌های مشارکت‌کننده در این طرح را تأمین کند، اظهار کرد: متأسفانه اجرای این طرح در چند مسجد انجام شد اما تداوم نیافت. معتقدم چون قوه قضائیه نیرو نداشت، نتوانست این طرح را ادامه دهد. اما یکی از طرح‌های خیلی خوب مرکز رسیدگی به امور مساجد بود که می‌توانست مردم را به خوبی راهنمایی کند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با اشاره به اینکه شوراهای حل اختلاف نیز ابتدا در مساجد بود اما کم‌کم از مساجد خارج و تبدیل به اداره شد، گفت: اگر این شوراها همچنان در مساجد باقی می‌ماند هم مساجد رونق می‌گرفت و هم نیازی به هزینه‌های مربوط به ایجاد دفاتر و ... وجود نداشت. در مساجد زمینه حضور شوراها فراهم بود، مساجد خادم دارند، ساختمان و دفتر دارند و ... و نیازی به صرف هزینه اضافی نبود.

وی افزود: معاونت امور زنان نیز در مساجد فعال بودند که عملکرد موفقی داشتند. این معاونت برای بانوان کلاس برگزار و مسائل اجتماعی و خانوادگی را به بانوان آموزش می‌داد که کارایی زیادی داشت اما این معاونت نیز حذف شد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با انتقاد از اینکه هیچ‌گاه مسئولان و دولت‌ها آجر بر روی آجر طرح‌های قبل نگذاشته‌اند و هر کس مسئول می‌شود سلیقه خاصی دارد و همه چیز را تغییر می دهد، گفت: حتی کتاب‌هایی مانند فروغ مساجد که در آن زمان فعالیت‌های دقیق تحقیقاتی بر روی آنها انجام و منتشر شده بود نیز بعدها با تغییر جلد دوباره منتشر و رونمایی شد.

ارتقای آگاهی حقوقی مردم بسیار مهم بوده و حال که قوه قضائیه در دوران مدیریت جدید درصدد ارائه چنین آگاهی‌هایی به مردم برآمده، بهتر است نحوه اجرای این طرح در گذشته و دلایل عدم تداوم آن نیز بررسی شود تا اجرای این طرح نیز به سرنوشت طرح 10 سال پیش دچار نشود.

و در پایان یک سؤال؛ اگر طرح هر مسجد یک حقوقدان 10 سال پیش اجرا و تداوم می‌یافت، اکنون تعداد پرونده‌های قضائی کشور چه قدر بود؟ اگر طرح‌های خوب دیگر پس از تغییر مسئولان همچنان اجرا می‌شد آیا مشکلات مرتفع نمی‌شد و حل مسئله جای خود را به بحران ‌زایی نمی‌داد؟

انتهای پیام
captcha