ارائه مشاوره حقوقی رایگان در 15 هزار مسجد و بقعه متبرکه
کد خبر: 3866004
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

ارائه مشاوره حقوقی رایگان در 15 هزار مسجد و بقعه متبرکه

گروه جامعه ــ دبیر شورای علمی راهبری طرح «هر مسجد یک حقوقدان» از تشکیل دفاتر ارائه مشاوره حقوقی رایگان در 15 هزار مسجد و بقعه متبرکه کشور خبر داد و گفت: مردم قبل از تشکیل پرونده‌های قضائی به این دفاتر مراجعه و بهترین توصیه‌های حقوقی را دریافت کنند.

سیدمحمدرضا خوشرو، دبیر شورای علمی راهبری طرح «هر مسجد یک حقوقدان»، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از تعیین 15 هزار مسجد و بقعه متبرکه برای راه‌اندازی طرح «هر مسجد یک حقوقدان» خبر داد و گفت: با دستور رئیس قوه قضائیه دستورالعمل اجرای این طرح با محوریت عملیاتی سازمان بسیج حقوقدان‌های کشور ارسال شده است و طی آن دفاتر ارائه مشاوره حقوقی رایگان در مساجد و بقاع متبرکه احداث می‌شود.

وی از همکاری نهادهای مختلف کشور از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی و حقوقی سازمان اوقاف و ... در اجرای این طرح سخن گفت و افزود: این طرح در مساجد و بقاع متبرکه منتخب اجرا خواهد شد.

دبیر شورای علمی راهبری طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در خصوص زمانبندی اجرای این طرح ابراز کرد: اجرای این طرح در بسیاری از استان‌های کشور به شکل پایلوت آغاز شده است. البته در گذشته نیز به صورت موردی این طرح در مساجد و امامزاده‌ها انجام می‌شد اما بعد از دستور رئیس قوه قضائیه به صورت ساماندهی شده این طرح در حال اجرا است.  

وی در خصوص حقوقدان‌هایی که در این طرح به مردم مشاوره رایگان ارائه می‌کنند، اظهار کرد: وکلای دادگستری، قضات بازنشسته که صلاحیت لازم را برای ارائه مشاوره حقوقی دارند و استاد دانشگاه حقوقدان‌ که عمدتاً عضو بسیج حقوقدا‌ن‌ها هستند در این طرح مشارکت دارند.

خوشرو تصریح کرد: هیچ حق‌الزحمه‌ای به این حقوقدان‌ها پرداخت نمی‌شود؛ آنها به صورت داوطلب با مسئولان مساجد هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و در هفته یک یا دو روز در ساعت مشخصی با اعلام قبلی به مردم محل مشاوره حقوقی قضایی رایگان ارائه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه زمینه‌های سوء استفاده یا جلب مشتری توسط حقوقدان‌ها گرفته می‌شود؟ بیان کرد: این چالش وجود دارد و بحث‌های مختلفی نیز در خصوص آن انجام شده است. مهم‌ترین نقطه قوتی که در این طرح در نظر گرفته شده داوطلب و بسیجی بودن حقوقدان‌هاست و آنان در بسیج نیز کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهند.

خوشرو تصریح کرد: البته بسیج بر عملکرد اعضای خود نظارت‌ جدی خواهد‌ داشت. علاوه بر این در دادگستری‌های سرتاسر کشور نیز شوراهای راهبری استانی در این طرح تعبیه شده که نحوه نظارت بر کار مشاوران در این شوراها مشخص شده است. همچنین فرم‌های نظرسنجی در مساجد تعبیه می‌شود تا نظرات و میزان رضایت مردم مشخص شود.

وی در خصوص خدماتی که در دفاتر مشاوره رایگان به مردم ارائه خواهد شد، گفت: در این دفاتر وکالت حقوقی انجام نمی‌شود بلکه مشاوره‌های حقوقی ارائه می‌شود مثلاً چگونه معامله‌ای را انجام دهیم، یا اختلاف‌های حقوقی را چگونه برطرف و به مباحث حقوقی، مباحث کیفری و مسائل حقوقی خانوادگی ورود کنیم.

دبیر شورای علمی راهبری طرح «هر مسجد یک حقوقدان» با تأکید بر اینکه در این مراکز تلاش می‌شود بین افرادی که با هم اختلاف دارند، صلح و سازش برقرار شود، اظهار کرد: مردم به جای اینکه هزینه‌های سنگین گرفتن وکیل، شکایت و ... را بپردازند می‌توانند به مساجد محل خود مراجعه و با دریافت مشاوره حقوقی مشکل و اختلاف خود را رفع کنند و حتی نیازی به تشکیل پرونده قضایی نداشته باشند.

خوشرو به افرادی که می‌خواهند اقداماتی حقوقی یا قضایی انجام دهند یا مشکل خانوادگی دارند که آنها را با مسائل حقوقی درگیر می‌کند، پیشنهاد کرد حتماً به دفاتر مشاوره حقوقی رایگان مساجد مراجعه کرده و مشورت بگیرند و تصریح کرد: مردم پیش از تشکیل پرونده‌های قضایی، با دریافت مشاوره‌های رایگان می‌توانند بهترین پیشنهادهای ممکن را دریافت کنند.

 

انتهای پیام
captcha