زمزمه‌ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» بر بالین بیماران
کد خبر: 3868014
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
گفت‌وگو با پرستار حافظ کل قرآن/

زمزمه‌ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» بر بالین بیماران

گروه چهره‌ها ــ پرستار از نزدیک شاهد درد کشیدن‌ها و ناله‌های بیماران است که اندوه را بر دل می‌نشاند؛ اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید با هر سختی گشایشی است، بارها برای خود و بیمارم زمرمه می‌کنم تا هم او و هم من به آرامش برسیم.

روز پرستار///  زمزمه «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» بربالین بیماران/ پرستاری را مدیون حضرت زینب هستمسال‌هاست كه در كشور ما همزمان با پنجم جمادی‌الاول، روز میلاد دختری از خاندان امامت و رسالت، یادگار فاطمه(س) و یادآور علی (ع)، زینب كبری(س) به نام روز پرستار نامیده شده و گرامی داشته می‌شود. در این راستا گفت‌وگویی با مهتاب حربی، حافظ کل قرآن و پرستار بیمارستان شهدای هفتم تیر شهر ری داشتیم. وی متولد 1371 و از حافظان دارالقرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است و از 11 سالگی وارد کلاس‌های حفظ و در 17سالگی موفق به حفظ کل قرآن شد.

ایکنا ـ از علاقه‌ خود به حفظ قرآن کریم بگویید.

در خانواده‌ای مذهبی متولد شدم و پدر و مادری که مشتاق قرآن کریم هستند. سه فرزند هستیم که همواره در راه قرآن قدم برداشته‌ایم. خواهر کوچکترم از سه‌سالگی وارد دوره‌های حفظ دارالقرآن آستان عبدالعظیم(ع) شد و اکنون حافظ کل قرآن و در دانشگاه امام صادق(ع) مشغول به تحصیل است. علاقه‌مندی به حفظ قرآن از زمانی آغاز شد که برادرم در مدرسه‌ای تحصیل می‌کرد که زیر نظر آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) بود و آموزش حفظ قرآن داشتند و هر بار که در منزل به مرور مشغول بود، نوای قرآن در فضای منزل می‌پیچید و قلبم بیشتر از همیشه برای یاد خدا می‌تپید و این مسئله مرا به سمت حفظ تشویق کرد و در دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) فراگیری دوره‌های آموزش حفظ قرآن را آغاز کردم.

ایکنا ـ از شیوه و روند حفظ در دارالقرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بگویید.

دارالقرآن آستان عبدالعظیم(ع) از اساتید و مربیان بسیار توانمندی برخوردار است. مربی من خانم مشوق بود که در آموزش حفظ بسیار مسلط‌ند. آیه به آیه سوره‌ها با صوت قاریان قرآن برای ما پخش می‌شد، به حدی که پس از مدتی، کلمات عربی با معنی برایمان قابل فهم بود و در منزل تکرار داشتم.

ایکنا ـ چه شد که به رشته پرستاری علاقه‌مند شدید؟

علاقه شدیدی به رشته‌ پزشکی داشتم. در سال 91 با دریافت رتبه پنج هزار، موفق به ورود به رشته پرستاری دانشگاه سراسری شاهرود شدم. البته همزمان در  شهر تهران در رشته دیگری به غیر از پزشکی نیز قبول شدم. اوایل تحصیل مسافت طولانی تا شهر شاهرود، تردید برایم ایجاد کرده بود و قصد انصراف داشتم. پس از مشورت با یکی از اساتید، که در جواب بنده گفتند شغل پرستاری مقدس است و شما را حضرت زینب(س) انتخاب کرده است، تصمیم گرفتم که این انتخاب را از ته دل قبول کنم و این راه را ادامه دهم. انتخاب این شغل را مدیون حضرت زینب(س) هستم.

ایکنا ـ آیا در مسابقات قرآن شرکت کرده و موفق به کسب رتبه‌ای شده‌اید؟

در دوره دانشجویی چندین بار در مسابقات حفظ دانشجویی شرکت کردم و موفق به کسب رتبه‌های ممتاز شدم. این مسئله خود تشویقی بود، اما در حال حاضر به دلیل مشغله کاری موفق نشدم در مسابقات قرآن شرکت کنم.

ایکنا ـ آیا حفظ قرآن در شغل شما تأثیرگذار بوده است؟

بدون شک در هر حرفه‌‌ای که باشید، قرآن کریم تأثیرگذار است. در شغل شریف پرستاری که با بیماران سروکار داریم، آیات قرآن همواره به ذهنم خطور می‌کند و بیشتر در مواجهه با بیماران برای آرامش آنان این آیه شریفه قرآن را می‌خوانم که می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ به یقین با (هر) سختی گشایشی است». همچنین به بیماران همواره این را گوش‌زد می‌کنم که این درد و سختی به مدد خداوند می‌گذرد و وعده خدا را به آنان یادآوری می‌کنم.

برداشت من این است که اگر با قرآن مأنوس باشید، همواره در هر سختی پشتکار دارید و مسئولیت‌پذیری بیشتری هم خواهید داشت. این موضوع در زمان امتحانات دوره دانشجویی واضح بود که در نیمروزی موفق به یادگیری دروس و کسب نمره عالی در آزمون‌ها می‌شدم که این را مدیون قرآن کریم هستم. حفظ قرآن کریم باعث می‌شود که ذهن برای یادگیری‌های جدیدتر آماده باشد.

ایکنا ـ با توجه به اینکه حافظ قرآن هستید، الگویی برای تشویق همکاران به سمت قرآن شده‌اید؟

سعی می‌کنم، با رفتارم حافظ قرآن بودنم را نشان دهم. وجدان کاری داشته باشم و گاه در زمان شیفت‌ها و زمانی که خللی در کارم ایجاد نشود، مشغول به تثبیت و تکرار آیات می‌شوم؛ چرا که حفظ قرآن زمان مناسبی باید باشد و همواره اقتضای شغلی‌مان فرصت را برای این مسئله ایجاد نمی‌کند. البته در فضای مجازی گروهی با حضور همکاران تشکیل داده‌ایم که به جزء‌خوانی قرآن می‌پردازیم و مشوق ادامه فعالیت این گروه هستم.

ایکنا ـ آیا در این حرفه از رشادت‌های حضرت زینب(س) نیز الگوبرداری کرده‌اید؟

زینب کبری(س) از همان دوره طفولیت به پرستاری از بیمار، مصدوم و مجروح پرداختند. پرستاری از امام حسن مجتبی(ع) در بستر بیماری را داشتند، بهترین یاور و خدمتگزار آن بزرگوار بودند و بالاخره در صحنه دردناک کربلا، زینب کبری، وظیفه پرستاری خود را به اوج رساندند. بنابر این پرستاری شغلی است که صبوری و تحمل می‌خواهد و باید هر سختی را که در این شغل می‌کشید و هر دردی را که بیماران می‌کشند، صبوری کنید و شبیه حضرت زینب(ع) رشادت‌های خالصانه داشته باشید.

روزی یکی از دوستان را که به دلیل مشکلات بسیاری که در زندگی خود داشت و با قرص اقدام به خودکشی کرده بود، روی تخت بیمارستان دیدم. پس از معرفی خودم از آیات قرآن برای هدایت و راهنمایی‌اش استفاده کردم که خداوند این کار را گناه می‌داند. بیان این آیات او را پشیمان کرد و با توکل به خدا زندگی را ادامه داد.

ایکنا ـ در پایان برای آینده شغلی و فعالیت بیشتر در عرصه قرآنی چه تصمیمی دارید؟

تصمیم دارم در آینده تحصیلاتم را ادامه دهم و مدرس دانشجویان رشته پرستاری شوم. همچنین در راه قرآن قدم بردارم و به عنوان مشوق قرآن در حرفه‌ام باشم.

انتهای پیام
captcha