«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت
کد خبر: 3870577
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
با برپایی جشنواره تلاوت مجلسی در برج میلاد تهران/

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با برگزاری مرحله فینال فینالیست‌های چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان «فجر تلاوت»، سعید عبدی با آرای مردمی و نظر هیئت داوران به عنوان برترین قاری مجلسی‌خوان سال 98 کشور انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مرحله فینال فینالیست‌های چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی با عنوان جشنواره «فجر تلاوت» شامگاه جمعه، 20 دی‌ماه، با حضور جمعی از پیشکسوتان قرآنی کشور، پیروز حناچی، شهردار تهران، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی کشور، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا طالقانی، از پیشکسوتان کشتی کشور، حسن بیادی، عضو اسبق شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، نماینده مجلس شورای اسلامی، مجید مجیدی، کارگردان باسابقه سینمای کشور و دیگر مسئولان و قرآنیان کشور در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم رسمی این جشنواره، برنامه‌هایی همچون تلاوت محمدحسین موسوی‌درچه‌ای، نوجوان قرآنی، اجرای هم‌خوانی گروه نونهالان قرآنی از مشهد و اجرای برنامه امیرکهبد کاویانی، کم‌سن‌‌وسال‌ترین مذهبی‌خوان شبکه قرآن و معارف سیما، برگزار شد که اجرای این بخش از مراسم را محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران، برعهده داشت.

تلاوت پیشکسوت قرآنی در آغاز مراسم

در ادامه و با آغاز مراسم اصلی جشنواره فجر تلاوت که با اجرای حسین مولایی، از مجریان رسانه ملی، همراه بود و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با حضور هادی فروزان، پیشکسوت قرآنی کشور، پرچم سبزرنگ بارگاه حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(ع) وارد سالن شد که استقبال فراوان حضار را به همراه داشت و علاوه بر قرائت سلام خاصه امام رضا(ع)، سرود سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز از سوی کسری کاویانی، از خوانندگان آئینی و مذهبی صدا و سیما، اجرا شد.

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

در ادامه این برنامه، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی سخنانی اظهار کرد: شب ارزشمندی است که در محضر شما بزرگان حوزه تلاوت و معارف قرآنی هستم و این فعالیت را که رویکرد نوینی در انتخاب چهره‌های برجسته قرائت است به فال نیک می‌گیرم. شیوه برگزاری این جشنواره پیش از این در برخی از هنرها تجربه شده و تجربه جهانی نیز برای آن وجود دارد، برای مثال آکادمی یا مرکزی تشکیل می‌شود و برجستگان یک حوزه در آن عضو شده و همه آنان در مراحل داوری مشارکت و حضور دارند.

مسجدجامعی بیان کرد: کشور ما در طول چند دهه گذشته چهره‌های قرآنی بزرگی در حوزه تلاوت داشته که نشان‌های ملی و بین‌المللی داشته‌اند. در چنین شرایطی باید به شیوه‌های جدید اندیشید و مجموعه قاریان را در حوزه بررسی آثار و انتخاب بهترین‌ها مشارکت داد. این فکر و ایده که توسط دوستان ما و شما طراحی شده، چنین رویکردی دارد. امیدوارم در سال 1400 بتوانیم عرصه‌های نوینی را در این سطح به ویژه در شهر تهران داشته باشیم.

تهران؛ شهری با بنیان قرآنی

وی با بیان اینکه شاید شهر تهران تنها شهری باشد که بنیان آن براساس رویکرد قرآنی بنا شده است، گفت: در گذشته‌های دور تهران تنها یک قصبه بود. در دوره شاه طهماسب صفوی شکل شهر به خود می‌گیرد و به دستور شاه صفوی در گرداگرد تهران به تعداد سوره‌های قرآن برج و بارو بنا می‌کنند و در هرکدام از آنها یک سوره قرار می‌دهند. به عبارت دیگر تهران را در حصن حصینی قرار می‌دهند که برگرفته از قرآن است و در هیچ نوعی از شهرسازی وجود ندارد.

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: زمانی که مجموعه آثار قرآنی منتشر شده در تهران را بررسی می‌کردیم، بیشترین آثار قرآنی تولید شده در تهران بود که آمارهای مربوط به این قضیه را در دوره‌ای ارائه کردم. در علم قرائت نیز ایرانیان ید طولایی دارند. یحیی بن وصاف یکی از قاریانی است که در کنار فرزندان ابن عباس بود و در کنار آنان در حوزه قرائت تعلیم دید. خاندان وصاف، کاشانی هستند و ابن وصاف بعدها مکتب قرائت را در کوفه بنیان گذاشت که چندین اثر در این باره نگاشته شده است. ادامه‌دهنده سبک این قاری قرآن ایرانی در کوفه شخصی است که نسلش به شهر دماوند می‌رسد. امروزه  تحقیق راجع‌به نوآوری یحیی انجام می‌شود و این امر نشان‌ می‌دهد که در صدر اسلام و در کنار اصحاب پیامبر(ص) شخصیت‌های برجسته‌ای همچون ابن‌عباس به مدینه آمدند و  توانستند در زمینه علم قرائت گوی سبقت را همانند سایر رشته‌ها از دیگران بربایند.

مسجدجامعی افزود: امیدوارم که در هزار و چهارصدمین سال بتوانیم ظرفیت‌های نوینی را در این حوزه به نمایش بگذاریم و از این ظرفیت‌ها در برنامه‌ها و بررسی‌های قرآنی استفاده کنیم. یکی از این اقدامات نیز اجرای برنامه‌هایی همانند جشنواره فجر تلاوت است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای میهن اسلامی به ویژه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، گفت: زمانی که این واقعه تلخ و هجمه اهریمنی به این سردار بزرگ اتفاق افتاد، بنده یادداشتی نوشتم درباره اینکه سرزمین ما همیشه پهلوانانی داشته که از حیثیت و کیان و آئین این مرز و بوم دفاع می‌کردند و در ادامه آن پهلوانی‌ها، سردار قاسم سلیمانی است. چندی پیش نامه این شهید بزرگوار به همسرشان را دیدم و نوشته بود که بر روی سنگ قبر من بنویسید سرباز قاسم سلیمانی و هیچ کلمه دیگری در آن نیاورید. سرباز یعنی کسی که جان خود را در راه ایده و آرمان خود فدا می‌کند.

وی بیان کرد: این جملات نشان‌دهنده فهم عمیق سردار شهید سلیمانی از تاریخ این سرزمین و در عین حال تواضع عمیق ایشان است. شاید کمتر کسی می‌دانست که شهید سلیمانی بالاترین نشان نظامی ایران را دارد و این نشان از اعتلا و عظمت روحی شهید بزرگوار ما دارد.  البته این امر در سایه قرآن و مکتب و محضر اهل بیت(ع) اتفاق می‌افتد.

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

مسجدجامعی تصریح کرد: سردار شهید سلیمانی غیرت ایرانی خود را در دفاع از اهل بیت(ع) به تمام معنا نشان داد. اینکه می‌گوییم فرهنگ ایرانی جزء جدایی‌ناپذیر یاز قرآن و اهل بیت(ع) است، درست است؛ چرا که قرآن در محضر اهل بیت(ع) اوج و اعتلای ویژه‌ای پیدا می‌کند و سردار شهید سلیمانی این ویژگی‌ها را داشت. او امنیت ایران را منهای امنیت همسایگان متصور نبود و این اصلی بود که در سلوک ایشان دیده می‌شد.

در ادامه این مراسم به ترتیب مهدی سعادتی‌کیا، ابراهیم فلاح تبسم‌چهره و حسین بیات، سه نفر از پنج نفر راه‌یافته به مرحله فینال فینالیست‌های جشنواره تلاوت‌های مجلسی(جشنواره فجر تلاوت) در حضور هیئت داوران شامل قاریان بین‌المللی و ممتاز قرآن، امین پویا، سیدمحمدجواد حسینی، سیدکریم موسوی، وحید نظریان، قاسم مقدمی و حمید شاکرنژاد به اجرای تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداختند و در ادامه نیز مصطفی راغب، خواننده آئینی کشور، به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال فراوان حضار روبه‌رو شد.

سپس، پیروز حناچی، شهردار تهران، نیز طی سخنانی در این برنامه اظهار کرد: به جهت تقدیر از زحمات همکاران خود در اعتلای فرهنگ قرآنی و اینکه بتوانیم این فرهنگ را هرچه بیشتر و کیفی‌تر در جامعه بگسترانیم، خدمت شما عزیزان رسیده‌ام و این وظیفه همه ماست که قرآن را، که سند یکتای وحدانیت و یگانگی است، در جامعه اسلامی ترویج دهیم و شرایطی را برای آن فراهم کنیم که صوت، لحن و مفاهیم آن به ویژه برای جوانان عزیز میهن اسلامی قابل گسترش و درک باشد؛ چراکه براساس آیات الهی، قرآن کریم سند راه و هدایت برای مؤمنان است.

در ادامه این برنامه قرآنی و معنوی و پس از پخش کلیپی از فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) و با حضور پیروز حناچی، با اهدای یک جلد قرآن کریم و تندیس جشنواره فجر تلاوت، از مجید مجیدی، کارگردان باسابقه کشور و کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص)، تجلیل شد. او نیز در این برنامه طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، بیان کرد: بسیار خوشحالم که در چنین مجلس نورانی حضور دارم و از تلاوت‌های این مجلس قرآنی نیز استفاده فراوانی بردم. همچنین، سخنان آقای مسجدجامعی در مورد اینکه تهران وادی‌القرآن بوده است، برای بنده بسیار جذاب بود و ایده‌ای نیز در این مورد در ذهن من ایجاد شد.

مجیدی بیان کرد: امیدوارم که قرآن، این تجلی‌بخش بزرگ روح و معرفت آدمی، در زندگی ما جاری و ساری شود و تنها مختص محافل و نشست‌ها نباشد و عطر قرآن در زندگی همه بپیچد تا همگان از آن بهره ببریم.

در ادامه سعید عبدی و سیدجاسم موسوی، دیگر راه‌یافتگان به مرحله فینال فینالیست‌های چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، به ترتیب در جایگاه قراء حاضر شدند و در حضور داوران به اجرای تلاوت پرداختند.

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

سپس، پس از اجرای برنامه تواشیح گروه بین‌المللی معراج قم، بخش اول تجلیل از برگزیدگان جشنواره شامل تجلیل از معصومه آلبوغبیش، اولین بانوی برتر جشنواره تلاوت‌های مجلسی، نمایندگان پنج استان برتر برگزارکننده جشنواره(مازندران، فارس، همدان، زنجان و تهران)، نماینده شهرستان اسلامشهر به دلیل دارا بودن پرشورترین مخاطبان جشنواره و نیز نماینده شهرستان بیرجند به عنوان جوان‌ترین دبیر جشنواره در بین دبیران استان‌های مختلف کشور با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی کشور، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا طالقانی، از پیشکسوتان کشتی کشور، حسن بیادی، عضو اسبق شورای شهر تهران، سیدمحسن موسوی بلده و هادی فروزان، از پیشکسوتان قرآنی کشور برگزار شد.

در ادامه و پس از اجرای برنامه ابتهال‌خوانی توسط سیدکریم موسوی، قاری و مبتهل کشور، حمید نقاشیان، مدیر و حامی جشنواره تلاوت‌های مجلسی طی سخنانی اظهار کرد: از حضور یکایک شما خواهران و برادران ارجمند تشکر می‌کنم. رونق‌ بخشیدن به یک محفل بزرگ قرآنی در فضایی که ما به فجر پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، از آرزوهایی بود که چندین سال در ذهن بنده و دوستان همکارم در شورای عالی راهبردی جشنواره تلاوت‌های مجلسی می‌گذشت. البته این واقعه مهم نورانی جامه عمل پوشید و توانستیم با حضور یکایک شما قرآنیان این مجلس باشکوه را برگزار کنیم.

وی افزود: امیدواریم تا قرآن در فضایی آکنده از عشق ما به آیات الهی هدایت معنوی یکایک ما را به عهده بگیرد. دل دادن به قرآن یعنی دل دادن به خدا، رسول‌الله(ص)، ائمه اطهار(ع) و انقلاب اسلامی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که قرآن در این کشور و در کل منطقه احیا شد. قرآن قبل از انقلاب این وجاهت را، که همه جا و در همه محافل و با اتکا به ارزش و اعتبار خود ارائه شود، نداشت.

نقاشیان تصریح کرد: امروز خرسندیم که توانسته‌ایم در طول چهار ساله گذشته مراسم جشنواره تلاوت‌های مجلسی را برگزار کنیم. این جشنواره قدم اول ما برای رسیدن به تنوع قرائات و حفظ کل قرآن است. حضور و حمایت شما تجلی‌بخش فضای موفقیت برای این امر مهم است. اینکه در جشنواره تلاوت‌های مجلسی بتوانیم قراء بزرگی با بنیه علمی و معرفتی کلان داشته باشیم تا قابلیت عرضه به سراسر کشورهای اسلامی را داشته باشند آرزوی بزرگی است.

البته در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فضاهای بسیار معتبری برای ارائه بهترین قرائت‌ها را از سوی قراء بین‌المللی خود در ایران داشته‌ایم، اما جشنواره تلاوت‌های مجلسی زمینه‌ساز بسترسازی برای ارائه این نوع جشنواره‌ها در کشورهای اقماری به ویژه کشورهای عرب‌زبان است. ما از سوی جشنواره تلاوت‌های مجلسی قاری معتبری را به مسابقات کشور قطر معرفی کردیم که این قاری عزیز توانست در این مسابقات نفر دوم جهان شود. این امر نشان می‌دهد که بنیه بالقوه ارائه توانمندی‌های قرائت و سپس، حرکت به سوی دیگر علوم قرآنی و تنوع اجرای قرآن را خواهیم داشت.

بیانیه اختتامیه چهاردهمین جشنواره فجر تلاوت

نقاشیان در ادامه به قرائت بیانیه اختتامیه جشنواره فجر تلاوت پرداخت که در آن آمده است: «ما معتقدیم که قرآن کتابی برای همه است. إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ؛ قطعا اين قرآن به (آيينى) كه خود پايدارتر است راه مى‌نمايد».

شورای عالی جشنواره تلاوت‌های مجلسی براساس پیروی و تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای، به ترویج قرائت‌های متنوع قرآنی که فرمودند قرآن را ولو یک صفحه بخوانید. کسانی که مفاهیم قرآن را متوجه می‌شوند، بیشتر به آن بپردازند و کسانی که معنی آن را نمی‌دانند، یک قرآن مترجم را برای توجه به معانی قرار دهند، توجه جامع کنند و همواره همت خود را صرف گسترش اجتماعی قرائت‌های فردی و جمعی کنند.

این شورا فجر چهارم را در شرایطی برگزار می‌کند که داغ فقدان سردار ملی اسلام و ایران، شهید سرافراز سپهبد قاسم سلیمانی، سینه‌ ملت ما را به غمی جانکاه آغشته کرده است و ضمن محکوم کردن اقدام شنیع آمریکای جهان‌خوار، اقدام شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مرهمی بر درد و داغ ملت‌های منطقه دانسته و از همت و اقدام سپاه عزیز صمیمانه تقدیر می‌کند.

شورای عالی راهبردی برگزاری جشنواره‌ تلاوت‌های مجلسی افتخار دارد که در این شرایط حساس و در آستانه ورود به چهل و یکمین فجر پیروزی انقلاب اسلامی، در همایشی ملی و قرآنی، چهارمین دوره فجر تلاوت‌های مجلسی را، که متأثر از انتخاب‌های مردمی در ۲۸ استان کشور و به همت حضور بی‌نظیر مردم و نهادهای غیردولتی تحقق یافته، در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار ‌ کند.

این شورا اذعان می‌دارد که ذوق و اشتیاق زائدالوصف مشتاقان قرآن و دوست‌داران اهل بیت(ع) موجب فراهم آمدن زمینه‌های برگزاری چهاردهمین جشنواره از سال ۱۳۹۵ تاکنون شده است.

شورای عالی راهبردی جشنواره اطمینان دارد که هرچه بیشتر و با کیفیت‌ جذاب و انگیزه‌سازتر به گسترش امر قرآنی در کشور پرداخته شود، فضا را برای تربیت جوانان قرآن‌پژوه و متمسک به قرآن بیشتر فراهم می‌کند. همچنین، جشنواره بیش از توجه به نحوه برگزاری، تمرکز خود را به قرائت‌های صحیح و متکی به علوم قرائت و متکی به رعایت اصول علمی قرائت متمرکز دانسته و رجاء واثق دارد که آثار مترتب بر نظارت‌های علمی، سطوح کیفی قرائت را ارتقا خواهد داد.

«سعید عبدی» برترین قاری سال 98 کشور شد/ پایان چهارمین جشنواره فجر تلاوت

شورای عالی راهبردی جشنواره آرزومند است در برگزاری این جشنواره‌ها با حمایت ادارات کل آموزش و پرورش به برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی مبادرت کند. این شورا آرزومند اعتلای تلاوت‌های قرائت در جغرافیای جهان اسلام است و از همه علاقه‌مندان به حمایت و مساعدت در این زمینه دعوت به‌عمل می‌آورد با دبیرخانه شورا هماهنگی کنند.

شورای عالی برگزاری جشنواره‌های تلاوت مجلسی جهت هماهنگی برای برگزاری کلیه رشته‌های تلاوت اعم از ترتیل و تواشیح و قرائات و به ویژه حفظ قرآن و مفاهیم اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورد. این شورا لازم می‌داند از همه دست‌اندرکاران، که موجب اعتلا در برگزاری این جشنواره‌ها و فجر تلاوت‌های چهارگانه شده‌اند، تقدیر و‌ تشکر کند و از دارالقرآن شهرداری تهران و دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفان و مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی(عج) تهران و ادارات کل اوقاف به ویژه از حمایت‌های شهردار محترم تهران و وزیر محترم کشور و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در هماهنگی‌های کشوری قدر‌دانی کند. در خاتمه از خدای متعال استعانت می‌جوییم که ما را در این اقدام فرهنگ‌ساز اسلامی تأیید کند.

حسین بیات؛ بااخلاق‌ترین قاری جشنواره

در ادامه و پس از اجرای برنامه قرعه‌کشی جوایز یک میلیون تومانی حضار در مراسم، نتایج چهارمین جشنواره فجر تلاوت اعلام شد که در این باره حسین بیات به عنوان بااخلاق‌ترین قاری جشنواره معرفی شد.

همچنین، سعید عبدی نیز با 309100 رأی مردمی از مجموع یک میلیون و 346 هزار و 493 رأی، به عنوان نفر اول چهارمین جشنواره فجر تلاوت و برترین قاری مجلسی‌خوان سال 98 کشور انتخاب شد که علاوه بر آرای مردمی، توانست نظر هیئت داوران را نیز با اجرای تلاوت خود در جشنواره به دست آورد. همچنین، بنا بر اعلام مسئولان برگزارکننده جشنواره، چهار قاری دیگری که در این مرحله از جشنواره حضور داشته و تلاوت کردند، به عنوان نفرات دوم جشنواره شناخته شدند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم که با حضور دو خانواده شهدای مدافع حرم، شهید محمدتقی ارغوانی و شهید حسین رضایی برگزار شد، قرعه‌کشی برای اعطای 360 کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس از میان تمامی شرکت‌کنندگان در سامانه ویژه آرای مردمی جشنواره انجام شد که اسامی نفرات برگزیده در سایت جشنواره قرار خواهد گرفت.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha