هیئت‌های مذهبی و مجالس ختم جای تبلیغات انتخابات نیست
کد خبر: 3872628
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
هشدار دادستان کرمانشاه به کاندیداها؛

هیئت‌های مذهبی و مجالس ختم جای تبلیغات انتخابات نیست

گروه سیاست و اقتصاد ــ دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در زمینه تبلیغات زودهنگام به کاندیداهای انتخابات هشدار داد.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، به نقل از دادسرای استان، محمدحسین صادقی، دادستان عمومی و انقلاب استان، درباره فعالیت تبلیغات انتخاباتی زودهنگام قبل از شروع فرجه قانونی به نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هواداران آن‌ها هشدار داد.

وی با ممنوع اعلام کردن هرگونه تبلیغات زودهنگام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طبق ماده ۵۶ قانون انتخابات فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رأی‌گیری انتخابات ادامه خواهد داشت.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه بیان کرد: البته در ماه‌های منتهی به زمان رأی‌گیری جلسات و نشست‌هایی برای کاندیداها برگزار می‌شود، اما هر نوع فعالیت و تبلیغ علنی در سطح شهر باید در بازه زمانی مذکور و طبق ماده قانونی مزبور انجام گیرد، در غیر این صورت از مصادیق ماده ۵۶ قانون یاد شده خواهد بود و مشمول برخورد قانونی می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این ایام گاهی مشاهده می‌شود که خادمان بعضی از هیئت‌های دینی و محافل مذهبی برخی از کاندیداها را به‌عنوان سخنران، مداح یا مدعو دعوت و تحت این عنوان اقدام به نصب بنر، پلاکارد، پوستر، اطلاعیه و … در سطح شهر می‌کنند، هرچند ماده ۵۶ قانون انتخابات تصریحی در مورد این نوع تبلیغات ندارد، اما تبلیغات زودهنگام می‌تواند مصادیق بسیار زیادی داشته باشد که یکی از آن‌ها نیز تبلیغ در مجالس، محافل و هیئت‌های مذهبی است.

وی ادامه داد: در صورتی که در این مراسم تبلیغ انتخاباتی کاندیداها مشخص و محرز باشد، به تشخیص دستگاه قضایی می‌توان آن را از مصادیق ماده مذکور دانست یا لااقل نوعی نقض حقوق عامه به‌شمار آورد.

صادقی گفت: با توجه به درخواست سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی کرمانشاه و درخواست آن مراجع ذیصلاح از دادستانی مبنی بر جلوگیری از این امر و نیز نظرات برخی از شهروندان در این رابطه شاید بتوان نتیجه گرفت که در اذهان عمومی دعوت از کاندیدا به‌عنوان سخنران جلسات مذهبی و تبلیغات علنی و عمومی در این امر قبل از فرا رسیدن موعد قانونی تبلیغات از مصادیق تبلیغات زودهنگام و مشمول ماده ۵۶ قانون انتخابات است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان در این رابطه تصریح فرمودند عده‌ای با عجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کردند و این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این امر به ضرر مصالح کشور است.

وی ادامه داد: مردم ایران همواره اتحاد و بصیرت را در امور دینی و سیاسی توأمان نصب‌العین خود قرار داده‌اند که نمونه بارز آن را در روزهای گذشته در تشییع پیکر سید شهدای مقاومت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی دیدیم اما طبیعت انتخابات که در ایران ما شاخصه‌های آن کاملاً ملموس است مطرح نمودن سلایق مختلف و عقاید متفاوت و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی متعدد است؛ لذا ایجاد یا مطرح شدن اختلافات و نظریات در این مورد نه تنها نقیصه محسوب نمی‌شود بلکه باعث رشد فکری جامعه است.

دادستان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه کاندیداهای انتخاباتی باید از تخریب همدیگر پرهیز کنند، بیان کرد: در فعالیت‌های انتخاباتی گاهی کاندیداها به مطرح کردن نظرات، برنامه‌ها و ایده‌های خود و گاهی احیاناً انتقاد از دیگران می‌پردازند که ممکن است تا سر حد تخریب افراد نیز پیش برود، اما اولین درس محافل مذهبی خصوصاً مجالس عزای حضرت صدیقه کبری(س) پرهیز از هرگونه اختلاف تحت لوای ولایت است.

صادقی تصریح کرد: فعالیت‌های تبلیغات انتخاباتی حتی در زمان قانونی در محافل دینی و مذهبی و ولایی با شأن والای این مجالس همخوانی ندارد و حتی ممکن است اذهان عمومی را نسبت به نامزدهای انتخابات مشوش سازد که خدای نکرده قصد استفاده نابجا از عنوان اهل‌بیت(ع) و اینگونه محافل را دارند.

وی اضافه کرد: تبلیغات انتخاباتی نه تنها در محافل مذهبی حتی در مجالس ختم نیز امری ناشایست و دور شأن مجلس ترحیم، میت و بازماندگان است، خصوصاً اگر منتهی به نام بردن از افراد تحت عنوان تشکر از حضور و … باشد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در ادامه از اندیشیده شدن تدابیری برای جلوگیری از تبلیغات کاندیداها در هیئت‌های مذهبی خبر داد و گفت: مراجع مرتبط و ذیصلاح مانند سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی به سرپرستان هیئت‌هایی که مبادرت به فعالیت تبلیغاتی زودهنگام برخی از کاندیداها تحت عنوان سخنرانی مذهبی و … کرده‌اند - خواه این افراد قبل از این هم سابقه سخنرانی در محافل مذهبی داشته باشند، خواه نداشته باشند - اخطار کنند که ظرف ۲۴ ساعت به جمع‌آوری هر نوع تبلیغات در این راستا یعنی تبلیغاتی که حاوی نام، عنوان یا عکس نامزدهای انتخاباتی است اهتمام ورزند، در غیر این صورت شهرداری اقدام به جمع‌آوری آن‌ها خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به همه هیئت‌ها تذکر داده شود که از فعالیت‌های مشابه در خارج از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی به نام هیئت‌ها یا محفل مذهبی یا عزاداری جدا پرهیز کنند.

صادقی گفت: کسانی که اقدام به نصب داربست جهت این نوع تبلیغات خارج از مهلت قانونی می‌کنند در صورتی که شهرداری داربست‌ها را جمع‌آوری کند مسئولیتی در قبال جبران خسارت احتمالی وارد بر عهده آن سازمان و یا سازمان‌ها و یا ادارات دیگر نخواهد بود.

دادستان کرمانشاه بیان کرد: در مورد برپایی مجالس ختم نیز به صاحبان تالارها، متصدیان مساجد، قاریان قرآن و مداحان تذکر داده شود که از بردن نام افراد در تمام ایام سال خودداری کنند خصوصاً پیش از مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی (هشت روز قبل از روز اخذ رأی تا ۲۴ ساعت مانده به روز اخذ رأی) نام بردن از کاندیداها ممکن است نوعی تبلیغ خارج از مهلت قانونی تبلیغات تلقّی و شمول ماده ۵۶ قانون انتخابات را به‌دنبال داشته باشد.

انتهای پیام
captcha