راه حل عادلانه یعنی پایان حضور نامشروع اسرائیل در فلسطین
کد خبر: 3876463
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کارشناس حقوق بشر اسلامی مطرح کرد:

راه حل عادلانه یعنی پایان حضور نامشروع اسرائیل در فلسطین

گروه بین‌الملل ــ «عزمی عبدالحمید»‌ با اشاره به اینکه باید به فلسطینی‌ها حق بازگشت و تعیین سرنوشت داده شود، تأکید کرد: راه حل عادلانه باید به وجود غیر قانونی اسرائیل در سرزمین فلسطین پایان دهد، زیرا این رژیم از طریق اشغالگری و تهاجم تشکیل شده و شکل‌گیری آن توطئه قدرت‌های امپریالیستی بوده است.

«محمد عزمی عبدالحمید»، معاون شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی(‌MAPIM) و یکی از فعالان دفاع از حقوق مردم فلسطین در این کشور است. وی سال گذشته، برنده پنجمین دوره جایزه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران شد. عبدالحمید در گفت‌وگو با ایکنا، معامله قرن را طرحی از پیش شکست‌خورده خواند و وعده حمایت مالی برخی سران کشورهای عربی از این طرح را برای تضمین برخورداری از حمایت آمریکا از تاج و تخت خود دانست.
مشروعیت‌بخشی به اشغالگری
عزمی عبدالحمید درباره هدف از طراحی معامله قرن گفت: این به اصطلاح معامله، بدین منظور طراحی شده که کنترل ترامپ و رژیم صهیونیستی را بر همه امور فلسطین مشروعیت ببخشد. وعده‌هایی مانند ایجاد یک میلیون شغل، تناسبی با مطالبه آزادی و برخورداری از حقوق انسانی مردم فلسطین ندارد. همچنین وعده سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری بین‌المللی، یک نمایش مضحک است زیرا با ناامنی، هیچ سرمایه‌گذاری نخواهد شد. بیش از 70 سال حمله به زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی فلسطین به‌راحتی از بین نخواهد رفت و این پول نمی‌تواند این خسارات را جبران کند.
وی افزود: این به اصطلاح طرح صلح، ربطی به آزادی و حقوق فلسطینیان ندارد و توطئه‌ای برای از بین بردن حقوق آن‌ها در بازپس‌گیری سرزمین‌های خود و برقراری مجدد حاکمیت و حفظ میراث  آنان است. 
نسخه به روز شده اشغالگری
این کارشناس حقوق بشر اسلامی تأکید کرد: فلسطینیان از پذیرش این طرح خودداری می‌کنند زیرا معامله قرن، نسخه تازه‌ای از اشغالگری است. پیشنهاد کمک اقتصادی، چیزی بیش از پیشنهاد معامله بر سر واگذاری حقوق فلسطینیان به سرکوبگران اشغالگر و دست کشیدن از تلاش برای برخورداری از حق تعیین سرنوشت خود نیست. این حقوق از جمله حق برخورداری از آزادی تعیین سرنوشت مردم فلسطین، بهای بسیار زیادی دارد که قابل مذاکره و معامله نیست.
طرحی برای زباله‌دان تاریخ
این کارشناس مالزیایی ادامه داد: من هیچ چشم‌انداز روشنی برای موفقیت این طرح نمی‌بینم. معامله قرن که نتانیاهو آن را پخته، کوشنر آن را بسته‌بندی و ترامپ آن را اعلام کرده است به زباله‌دان تاریخ خواهد رفت.
وی ادامه داد: رؤسای‌ جمهوری آمریکا پیش از ترامپ، هر چند به اندازه او بی‌رحم بودند، اما هیچ‌یک از آن‌ها جرئت نکردند اینگونه حقوق فلسطینی‌ها را نادیده بگیرند اما ترامپ همه خطوط قرمز را رد کرده است.
 
معامله قرن، نسخه‌ای تازه از اشغالگری / همدستی اعراب، خیانت به آرمان فلسطین

 
این فعال مالزیایی تأکید کرد: معامله ترامپ یک توطئه است؛ اسرائیل می‌خواهد تمام سرزمین‌های باقیمانده فلسطینی را بگیرد و به فلسطینی‌ها بدون برخورداری از حق تشکیل دولت مستقل، حداقل مناطقی که می‌تواند را بدهد و بیت‌المقدس و مسجد‌الاقصی را از آن‌ها بگیرد به همین دلیل فلسطینی‌ها آن را هرگز نمی‌پذیرند و به اسرائیل اجازه نخواهند داد در آرامش به بقای خود ادامه دهد؛ از همین رو، این معامله شکست خواهد خورد.
عزمی عبدالحمید تأکید کرد: معامله‌ای که به مسائل کلیدی، همچون وضعیت بیت‌المقدس، حق بازگشت فلسطینی‌ها، پایان دادن به شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و پایان محاصره غزه نپرداخته است، مشروعیت ندارد. همه این مسائل نه تنها مشکلات کنونی فلسطینی‌هاست که در آینده نیز اوضاع از این بدتر می‌شود.
راه‌ حل بحران فلسطین‌
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: راه حل عادلانه برای حل بحران فلسطین، بازگشت به مرزهای سال 1967 میلادی است. باید به فلسطینی‌ها حق بازگشت و تعیین سرنوشت داده شود. در واقع، باید تمام قطعنامه‌های سازمان ملل بدون تأخیر، اجرایی شود.
وی در ادامه بیان کرد: راه حل عادلانه باید به وجود غیر قانونی اسرائیل پایان دهد زیرا این رژیم از طریق اشغالگری و تهاجم تشکیل شده و شکل‌گیری آن توطئه قدرت‌های امپریالیستی بوده است.
حفظ قدرت، عامل حمایت اعراب
عبدالحمید درباره نقش برخی سران عربی در حمایت از این طرح گفت: دولت‌های نوکرمآب عربی در دام سلطه‌گری قدرت امپریالیستی آمریکا و اسرائیل افتاده‌اند. برخی رهبران عربی به حفظ قدرت خود بیش از سرنوشت مردم فلسطین علاقه‌مند هستند. آن‌ها خود را به برده ابرقدرت‌ها تبدیل کرده‌اند و هیچ توجهی به وضعیت فلسطینی‌ها ندارند. برای آن‌ها رنج‌های فلسطینیان اهمیتی ندارد و تنها چیزی که به آن علاقه دارند، برخورداری از حمایت کامل قدرت‌های غربی است.
وی افزود: آن‌ها حتی حاضرند میلیاردها دلار هزینه کنند تا از این طرح به اصطلاح «معامله» حمایت کنند زیرا در مقابل، به آن‌ها تضمین داده شده که در قدرت باقی خواهند ماند. کمک آن‌ها به این طرح، در واقع برای تقویت موقعیت آن‌هاست.
خیانت به آرمان فلسطین
عبدالحمید ادامه داد: آمریکا و رژیم اسرائیل، موفق شده‌اند برخی رهبران عرب را که آماده‌اند آبروی خود را در ازای تضمین قدرت خود بفروشند؛ به همدستی درآورند و در این طرح شریک خود سازند. کشورهای مرتجع عربی که از این طرح حمایت کرده‌اند، اعلام می‌کنند که فلسطینی‌ها باید از مطالبات خود دست بردارند و تنها این معامله را بپذیرند.
 
مصاحبه//معامله قرن، نسخه‌ای تازه از اشغالگری / همدستی اعراب، خیانت به آرمان فلسطین 
این کارشناس حقوق بشر اسلامی در پایان گفت: آن‌ها به آرمان مسلمانان برای حفظ بیت‌المقدس خیانت کرده‌اند. آن‌ها خود را به صهیونیست‌ها فروخته‌اند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند. حمایت آن‌ها از این طرح، به معنای تأیید این خواسته صهیونیست‌هاست که بیت‌المقدس به سرزمین‌های اشغالی ضمیمه شود. حمایت مالی از این طرح، بدان معنی است که کشورهای مزدور در نهایت باید تمام تصمیمات آمریکا و رژیم اسرائیل را تأیید کنند.
گفت‌و‌گو از محسن حدادی
انتهای پیام
captcha