تشریح سیره مادران شهدا به عنوان رویکردی تحول آفرین
کد خبر: 3876882
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
درهمایش «فصل رویش» مطرح شد؛

تشریح سیره مادران شهدا به عنوان رویکردی تحول آفرین

گروه جهاد و مقاومت ــ دومین همایش «فصل رویش» با هدف معرفی و تجلیل از بانوان جهادی و ایثارگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امروز، 16 بهمن‌ماه برگزار شد و در این مراسم بر تشریح سیره مادران شهدا را در اردوهای راهیان تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ دومین همایش «فصل رویش» با هدف معرفی و تجلیل از بانوان جهادی و ایثارگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس و با همکاری سازمان فرهنگی ـ هنری منطقه ۱۷شهرداری تهران، با حضور مریم مجتهدزاده، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، امیر سرتیپ دوم محمد فهمیده قاسم‌‌زاده، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع، محمد سعادت، مدیر فرهنگی ـ هنری شهرداری منطقه 17 شهر تهران و ۱۰ بانوی برگزیده و نیز جمع کثیری از بانوان انقلابی، امروز، ۱۶ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های فرهنگسرای سردار سلیمانی برگزار شد.
سپس سعادت، مدیر فرهنگی ـ هنری شهرداری منطقه 17 شهر تهران به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، هدف از برگزاری این همایش را پاسداشت ایثارگرانی معرفی کرد که با جانفشانی‌های خویش باعث تنومند شدن نهال انقلاب اسلامی شدند.
وی ادامه داد: شهادت حاج قاسم سلیمانی و تشییع باشکوهی که صورت گرفت، یکی از ایام الله‌ بود؛ این اتفاق باعث شد نام فرهنگسرای بهاران به نام سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی مزین شود و از این به بعد رسالت ما ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت باشیم.
در ادامه بانوان جوکار، نورانی، دهقان، اوروادو(بانوی مسلمان شده رومانیایی) و بهاره جنگروی از بانوانی که به عنوان رویش انقلابی برگزیده شده‌اند، در قالب پنلی زمینه‌‌های تخصصی فعالیت‌های خود را شرح دادند.
جوکار گفت: حضور در عرصه کار روایتگری سیره شهدا عنایت شهداست، مراسم ازدواجم در راهیان نور بود، زندگی را ساده شروع کردیم، با همسرم عهد بستیم که مانند شهدا زندگیمان ساده باشد، به گونه‌ای که هر ساله، سال نو را در کنار گلزار شهدا تحویل می‌کنیم و شرط اول زندگیم این بود که انقلابی باشیم و روایتگر سیره شهدا برای نسل جوان باشیم.
وی با تأکید بر اینکه به عنوان دختران و مادران وهمسران انقلابی باید در تمام عرصه حضور داشته باشیم، تأکید کرد: سیره مادران شهدا را در اردوهای راهیان نور برای جوانان مطرح می‌کنیم و موجب می‌شود مسیر خیلی‌ها متحول شود. به گونه‌ای که دختری که با تیپ پسرانه در شهر موتور سواری می‌کرد، تحت تأثیر سیره شهدا و سبک زندگی مادران شهدا چادری شد و اولین نماز صبح طول عمرش را در راهیان نور خواند و در علقمه چادری شد و انقلابی در وجود این خواهر عزیز ایجاد شد.
سپس نورانی از دیگر بانوانی که به عنوان رویش انقلابی معرفی شدند، گفت: جشن اهل‌بیت(ع) را برای خردسالان ۴ تا ۶ سال برگزار می‌کنم. سال ۸۶ کارهای سردفتری را انجام دادم تا اینکه تفأل به قرآن زدم و بر اساس آن از ادامه کار انصراف دادم، در مراسم جشنی شرکت کردم که در این جشن به من و فرزندم خیلی احساس خوبی دست داد، نیت کردم و سال بعد به مناسبت میلاد امام زمان(عج) جشنی برای بچه‌ها برگزار کنم. من این را مأموریت خودم می‌دانم و از کارم رضایت قلبی دارم، باید زبان کودکان را بدانیم و محتوایی که باعث عاقبت بخیری می‌شود، در اختیار آنها قرار دهیم؛ زبان بچه‌ها بازی است، چنانکه پیگیری کردم و دیدم امسال پیش از اربعین بازی کودکان اربعین ساخته شد.
در ادامه، دهقان از دیگر بانوان حاضر در این پنل به بیان نکاتی پرداخت و افزود: علاقه‌ای به کار بیرون از منزل نداشتم و مهارت‌هایی که علاقه داشتم در منزل آموختم. به این نتیجه رسیدم که در منزل و در کنار تربیت فرزندان، کارم را شروع کنم. سال ۹۰ با نرم افزار فلش با علم به اینکه بازی زبان آموزشی برای خردسالان است، آموزش حجاب را برای خردسالان و نوجوانان طراحی کردم و بازخوردهایی که گرفتم مورد پذیرش آنها بود.
وی گفت: سال ۹۴ اندروید آن منتشر شد ، ۷۰ هزار کاربر از این برنامه نرم‌افزاری که برای خردسالان ۳ تا ۱۰ سال طراحی شده، استفاده می‌کنند و آموزش می‌گیرند. بر مبنای این نرم‌افزار، خردسالان مهارت‌های مختلف را که برای زندگی لازم دارند، یاد می‌گیرند. عقیده دارم بچه‌ها باید همه‌جانبه تربیت شوند، چنانکه مجموعه جدید آموزش‌های رفتاری در قالب برنامه برای این گروه سنی در دست تدوین است.
یکی دیگر از بانوان حاضر در این پنل اوروادو، بانوی مسلمان شده رومانیایی بود. وی در سخنانی گفت: پیش از آمدن به ایران با مذهب شیعه آشنا شده بودم و آرزویم آمدن به ایران بود. چون نمراتم عالی بود با انتقالی‌ام به دانشگاه تهران موافقت شد. با توجه به رشته‌ای که دارم، تصمیم گرفتم در مناطق محروم خدمت کنم و به صورت رایگان خدمات ارائه دهم. محرومیت در مناطق زیادی وجود دارد، اما توانستم در لرستان، کرمان، خوزستان و عسلویه خدمت کنم. عضو کوچکی از گروه جهادی هستم، به گونه‌ای که در این تیم هشت دندانپزشک فعالیت دارد.
سپس بهاره جنگروی از دیگر بانوان حاضر در این پنل آموزشی به سخنرانی پرداخت و گفت: مسئول جهادی مؤسسه دختران انقلاب هستم و اساس کارمان دغدغه‌مند کردن دختران است. مدال افتخار مادری برایم بسیار ارزشمند است و در کنار آن توفیق انجام کار جهادی دارم و این روحیه انقلابی را مدیون عموها و دایی شهیدم هستم. امروز ظرفیت‌سازی مردمی از اهداف مؤسسه دختران انقلاب است که در این راستا موکب‌های حجاب را راه انداختیم. همانطور که سردار شهید سپهبد سلیمانی بارها مطرح کردند، «امروز ولایتمداری بهترین راه رسیدین به عاقبت بخیری است»، مسئله حجاب به اندازه‌ای اهمیت دارد که مقام معظم رهبری آن را در حد موشکی می‌داند.
وی با اشاره به خاطره‌ای از مراجعه دختری به شهید حاج قاسم سلیمانی و گفته ایشان درباره اینکه «شادی دل شهدا در گرو حجاب تو است»، بیان کرد: امروز دختران انقلاب به برکت شهدا برای رهبر و شهدایشان کار انجام می‌دهند. همانطور که شهید حاج قاسم سلیمانی گفت «باید شهید باشی تا شهید شوی، باید مثل شهدا متفاوت زندگی کرد».
در ادامه این مراسم امیر محمد فهمیده، جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به سخنرانی پرداخت و گفت: مطمئن باشید پیرو امامین انقلاب هستید و انشاءلله بتوانیم در این راه استمرار داشته باشیم.
وی بیان کرد: در یک ماه اخیر، حوادثی از جمله شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع این سردار گرانقدر، حمله موشکی به پایگاه‌های امریکایی، اقامه نماز جمعه به امامت مقام معظم رهبری نشان از عظمت ایران اسلامی ما بود.
امیر فهمیده در ادامه پنج واقعه و دستاورد انقلاب اسلامی را برشمرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷، نابودی رژیم پهلوی، حاکمیت ولایت‌فقیه و حضور بنیانگذار انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و دوران هشت ساله دفاع مقدس که ضمانت اصلی تدوام و بقای انقلاب مرهون آن است، وجود مقام معظم رهبری و استمرار ولایت ولی‌فقیه و حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وی با تأکید بر اینکه این حوادث نشان داد که انقلاب زنده است، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب نیز نقشه راهی است که به جوانان سپرده شده است.
امیر فهمیده تصریح کرد: در این همایش شاهد حضور بانوان موفقی بودیم که الگو و اسوه آنان حضرت فاطمه(س) و مادر ایشان است، امیدوارم ویژگی دشمن‌ستیزی، اگاهی و بصیرت را در همه بانوانی که در کنار مردان در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن نقش آفرین بودند را نیز شاهد باشیم.
حسن ختام این مراسم، سخنرانی سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و تجلیل از بانوان برگزیده همایش فصل رویش بود.

انتهای پیام
captcha