به گزارش ایکنا؛ دومین شماره از دهمین دوره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشهای اخلاقی» به صاحبامتیازی انجمن معارف اسلامی ایران منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «اخلاق کانتی از منظراستاد شهید مطهری»، «سازواری اخلاقی مدل مفهومی برای ارتقاء عوامل تعیینکننده نگهداشت کارکنان حرفهای»، «نگرشهای اخلاقی اصلاح مدار مجازاتهای سالب آزادی اطفال و نوجوانان در حقوق ایران و انگلستان»، «شکلشناسی حماسه «رند» و «لاشار» از نگاه اخلاقی»، «تاملی بر نهاد معافیت از کیفر با توجه به اهداف مجازاتها و ملاحظات اخلاقی»، «تبیین و بررسی چیستی و اعمال اصل عدم تبعیض در قراردادهای گروه بی»، «مطالعه تطبیقی مسئولیت اخلاقی دولت ناشی از فعل اتباع در ایران و حقوق بینالملل»، «تاثیر ویژگیهای رفتاری و اخلاقی بر تصدی و تصمیمگیری مدیران مالی (مورد مطالعه: بانک کشاورزی)»، «واکاوی اخلاقی مطالعه تطبیقی حقوق حاکم بر اختتام قراردادهای سنتی و الکترونیکی در ایران و آنسیترال»، «نگرشهای اخلاقی و اصلاح مدار مجازات سالب آزادی اطفال و نوجوانان در حقوق ایران و انگلستان»، «تبیین اندیشه ناصرخسرو در حوزه عقل و خردگرایی و استنتاج آموزههای اخلاقی آن»، «تدابیر و راهکارهای شمول و افزایش ضمانت اجرای تعهدات حقوق بشری در نسل جدید معاهدات دوجانبه سرمایهگذاری»، «ساختار اخلاقی در حدود آزادی اطلاعات و فیلترینگ در ایران»، «رفتار اخلاقگریزانه در تعصب جاهلی و راهکارهای تربیتی قرآن کریم در مقابله با آن»، «تحلیل اخلاقی موارد انحلال اجاره در حقوق ایران و فرانسه»، «جایگاه و نقش آفرینی تعهد اخلاقی در انتقال اجرائی اسناد در حقوق ایران».
اخلاق کانتی از منظر استاد شهید مطهری
در چکیده مقاله «اخلاق کانتی از منظر استاد شهید مطهری» میخوانیم: «کانت بر اساس فلسفه نقادی خود و با تکیه بر عقل عملی، به نظامی اخلاقی دست یازید که فلسفه اخلاق او را از جهاتی از دیگر فلسفههای اخلاق متمایز میگرداند. تکیه بر عقل عملی و نادیده گرفتن عقل نظری، وظیفهگرایی، صورتگرایی، اطلاقگرایی، تفکیک میان سعادت و کمال، تاکید بر حسن فاعلی، تقدم اخلاق بر دین، برخی از ویژگیهای اخلاق کانتی است. استاد شهید مطهری ضمن تبیین و تحلیل دقیق فلسفه اخلاق کانت، با استفاده از نظام اخلاقی اسلام، به بررسی و نقد آن پرداخته است. ما در این مقاله ابتدا مختصری از اصول و مسائل محوری فلسفه اخلاق کانت را تبیین کرده و سپس از منظر شهید مطهری آن را بررسی و نقد میکنیم.»
رفتار اخلاقگریزانه در تعصب جاهلی و راهکارهای تربیتی قرآن کریم
در طلیعه مقاله «رفتار اخلاقگریزانه در تعصب جاهلی و راهکارهای تربیتی قرآن کریم در مقابله با آن» آمده است: «مبنای تربیتی قرآن کریم بر اصلاح مناسبات رفتاری و اخلاقی مردمان عصر نزول بوده است. «عصبیت» و «تعصب گرایی» از بارزترین خصوصیات رفتاری عرب پیش از اسلام بوده است که با شکلهای مختلف در لابلای آیات قرآن کریم منعکس شده است. طرح موضوعاتی مانند جهالت، خشونت، مردهپرستی، قبیلهگرایی، تکاثر و تفاخر به اموال و اولاد نشان میدهد که قرآن با حساسیت، تمامی ابعاد بحث را به چالش کشیده و با روشهای مختلف به دنبال رفع آنهاست. نکوهش مخاطبین خطاکار، نقل آسیبهای رفتاری در اقوام و ادیان گذشته و همچنین تبیین و تشریح موضعگیری مسلمانان در قبال دیگر ادیان، منطق علمی قرآن در تربیت مردمان عصر نزول را تشکیل میدهد. قرآن کریم در مبانی تربیتی خود با ارائه راهکارهایی اندیشمندانه به انسان کمک میکند تا از رذائل عبور کرده، به فضائل منتسب گردد. پذیرش مطلق حاکمیت ربانی، نفی حاکمیت قومگرایی، تبعیت از رسول خدا، تکیه بر فضائل فردی، نفی دنیاپرستی و تفاخر جاهلی، رد خودخواهی و کبرگرایی، تاکید بر حلم و بردباری از مولفههای تربیتی قرآن کریم در خصوص موضوع نهی از تعصبت جاهلی است.»
انتهای پیام