تسهیل‌گری سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز به عطاری‌ها
کد خبر: 3878644
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
دادگرنژاد خبر داد؛

تسهیل‌گری سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز به عطاری‌ها

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، از سیاست‌های ترغیبی این سازمان برای عطاری‌ها در اخذ مجوزهای مربوطه خبر داد و گفت: در مورد اختصاص بخشی از داروخانه‌ها برای فروش دارو‌های گیاهی اقدامات مناسبی انجام خواهیم داد.

منوچهر دادگرنژاد مدیرکب فرآوره‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارومنوچهر دادگرنژاد، مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به رشد تولید این فرآورده‌ها در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ دارو‌های گیاهی، طبیعی، سنتی و مکمل موجود در بازار، تولید داخل بوده و در سال جاری تولید این فرآورده‌ها رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی اظهار کرد: تمامی دارو‌های گیاهی مصرف داخل، تولید ایران هستند؛ در این میان فقط تعداد بسیار کمی از این دارو‌ها بومی ایران نیستند.

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان غذا و دارو در زمینه کاهش میزان واردات مکمل‌ها نیز گفت: در شش ماه نخست سال جاری، ۲۶ میلیون یورو فرآورده به کشور وارد شده که این میزان، نصف واردات مدت مشابه در سال گذشته بود. ضمن اینکه افزایش واردات ماده اولیه مکمل به معنای افزایش تولید این فرآورده‌ها در داخل است؛ واردات مواد اولیه تولید مکمل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که شاهد کاهش ۳۰ درصدی واردات انواع مکمل به کشور هستیم. کنترل و نظارت‌های خوبی نیز برای سنجش کیفیت مواد اولیه وارداتی انجام می‌شود.

دادگرنژاد بیان کرد: براساس آمار اعلام‌ شده از سوی تولیدکننده‌ها، میزان فروش مکمل‌های داخلی در سال ۹۶ کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ این عدد به بیش از ۹۰۰ میلیارد و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، این عدد به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این اعداد به‌ وضوح نشان‌دهنده تقویت بازار مکمل‌های تولید داخل است.

دادگرنژاد با بیان اینکه اختصاص بخشی از داروخانه‌ها برای تولیدات دارویی گیاهی، طبیعی و سنتی توجیه، اقتصادی نداشته‌ است، گفت: در حال بازنگری بر روی زنجیره تأمین هستیم و حتما در این بازنگری‌ها در مورد اختصاص بخشی از داروخانه‌ها برای فروش دارو‌های گیاهی نیز اقدامات مناسبی را انجام می‌دهیم تا داروخانه‌ها بتوانند بخشی را به فروش این فرآورده‌ها اختصاص دهند.

دادگرنژاد در رابطه با وضعیت ساماندهی عطاری‌ها در فروش گیاهان دارویی نیز اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم زنجیره توزیع را نظم بخشیده و در این راستا با تسهیل‌گری در زمینه اعطای مجوز به عطاری‌ها، آن‌ها را به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو ترغیب کنیم. در حال حاضر عطاری‌ها مجوز‌های خود را از از اتحادیه صنفی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می‌کنند.
انتهای پیام
captcha