عبودیت، مرکز ثقل زندگی حضرت زهرا(س) بود / زنان سرگرم مد و مسائل دم‌دستی نشوند
کد خبر: 3878897
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
استاد حوزه خواهران:

عبودیت، مرکز ثقل زندگی حضرت زهرا(س) بود / زنان سرگرم مد و مسائل دم‌دستی نشوند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران با تأکید بر اینکه زنان را نباید سرگرم به مد و مسائل دم‌دستی کنیم، گفت: اولین نقش و مرکز ثقل زندگی حضرت فاطمه(س) عبودیت است که گمشده امروز ما نیز هست.

عبودیت، مرکز ثقل زندگی حضرت زهرا(س) بود / زنان سرگرم مد و مسائل دم دستی نشوندبه گزارش ایکنا، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران امروز، 26 بهمن‌ماه در مراسم گرامیداشت روز زن و میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) در حوزه علمیه خواهران گفت: جبرئیل آن‌گونه که بر فاطمه(س) در روزهای پایانی عمر مبارکشان وارد شد، برای هیچکس از اشخاص جز انبیاء اولوالعزم نازل نشده بود، زیرا حضرت جبرئیل به محضر آن حضرت می‌رسیده و این نشان از جایگاه بی‌نظیر ایشان در عالم هستی دارد.

وی افزود: برخی به بهانه اینکه بانوان را سر جای خود نشانده و صرفاً به نقش‌های خانگی تشویق کنند، در این زمینه از حضرت خیلی مایه می‌گذارند، ولی نباید جایگاه ایشان را صرفاً به برخی نقش‌های زنانه فروبکاهیم و عظمت وجودی آن حضرت را قربانی کنیم.

وی با بیان اینکه زندگی فاطمه(س)، فصل جدیدی از معرفت در حوزه اسلامی است، اظهار کرد: بعد از پیامبر(ص)، جامعه از حالت تک‌گویی خارج شد و مدعیان زیادی برای قرائت سیره پیامبر بروز و ظهور یافتند، اما فاطمه(س) با بیان خطبه در این دوره، فصل جدیدی را پیش روی مردم گشودند که به نظر بنده نقطه عطف است.

علاسوند تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) مجالی در بیان خطبه فدکیه در مقیاس معصوم داشتند؛ این خطبه از توحید و نبوت و قرآن شروع شد؛ از امام علی سخن گفته شده و فدک جزء آخرین مرحله سخنان ایشان است؛ درباره توحید فرمودند که تحقق «لا اله الا الله» در عمل، داشتن خلوص و اخلاص است که مضمون دل ما و در ضمیر ما هست؛ یعنی تجربه دینی نیست، بلکه احساس و شعور و حسی است که قابل تفکر است.

وی افزود: بیان این جملات گویی برای کسانی مانند فارابی، افلاطون و ارسطو و ... بیان شده است؛ این سخنان برای آن دوره و مخاطبان آن زمان نیست، مگر خصصینی که راه گم نکرده باشند و بتوانند چنین تبیینی را بفهمند.

استاد حوزه خواهران تصریح کرد: بعد از فرمایشات در مورد نبوت، تعابیر استثنایی در مورد پیامبر بیان فرموده که قابل دریافت و درک از سوی عوام نیست با اینکه قبلاً قرآن هم در مورد آن حضرت، تعبیر به خلق عظیم کرده است؛ همه ما به شدت به اسوگی پیامبر نیاز داریم و همیشه باید نخبگانی در جهان اسلام وجود داشته باشند که به طول و عرض نبوت آشنا باشند.

علاسوند با اشاره به روایت «معرفة علیٍ بالنورانیت» تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) از همین مقام در مورد رسول الله سخن گفتند و فرمودند که وجود پیامبر قبل از بعثت، انتخاب و اختیار شد، زمانی که تمام عالم در غیب پنهان بود و در جایی که فقط خدا و خدا  و نور رسول‌الله بود.

حضرت زهرا(س) را تک‌بعدی نکنیم

وی با بیان اینکه نباید حضرت را به شخصیت تک بعدی فروبکاهیم گفت: برخی شخصیت آن حضرت را به مادری که چهار بچه داشت و برای علی(ع) همسری کرد، فرو می‌کاهند که این جفا در حق حضرت است.

علاسوند اضافه کرد: اگر بخواهیم ارزش کار فاطمه(س) را بفهمیم، باید بدانیم که ایشان برای زنانی در 1400 سال پیش صحبت می‌کند که سواد و فعلیت عالمانه نداشتند؛ زنان خدمت فاطمه(س) برای دلجویی آمدند، ولی حضرت، جلسه را به مجلس عظیمی تبدیل کرده و فرمودند که مردان شما در حق علی چه کردند؟ فرمودند امان از مردان بی‌خاصیت؛ بعد ادامه دادند که علی تاوان خصلت‌های معصومانه را پس داد؛ علی تاوان مرگ‌ناهراسی را پس داد، زیرا مرد مرگ‌ناهراس تطمیع و تهدید نمی‌شود.

زمینه‌سازی برای حکومت معصوم(ع)

وی ادامه داد: ایشان توصیف در مورد حکومت معصوم فرمودند که اگر شما افسار جامعه را به دست علی(ع) می‌دادید، شما را طوری به سرچشمه می‌برد که آب در دل راکب و مرکب تکان نمی‌خورد. اینکه جامعه باید به بلوغ برسد تا ظرفیتی بیاید که روزی پذیرش حکومت معصومانه داشته باشد، از سوی آن حضرت رقم خورد و اگر بخواهیم ایشان را بشناسیم، باید در این مقیاس بشناسیم.

علاسوند با تأکید بر اینکه زنان را نباید سرگرم به مد و مسائل دم دستی کنیم، اظهار کرد: اگر زنان احساس کنند تعهد چندجانبه دارند، پیچیدگی زندگی آنان بیشتر می‌شود؛ مدل زن در انقلاب اسلامی نه می‌خواهد شخصیت سنتی داشته باشد و نه خودش را به جریان مدرن بسپرد و در اینجاست که حرکت دشوار است، لذا شاخص‌های زندگی آن حضرت خیلی کاربرد دارد، زیرا شخصیت ایشان جامعیت نقش‌ها را داراست.

وی افزود: جامعه امروز با دوره آن حضرت تفاوت زیادی دارد؛ ولی شاخص‌ها را می‌توان از زندگی ایشان گرفت؛ اولین نقش فاطمه(س) که گمشده امروز ما است، عبودیت است؛ وی عامل به این عمل بود که اگر کسی بین خدا و خود را اصلاح کند، خدا رابطه او با دیگران را اصلاح خواهد کرد؛ یعنی عبودیت مرکز ثقل زندگی آن حضرت بود.

علاسوند با بیان اینکه آن حضرت آن‌قدر در برابر خدا منفعل است که وقتی آیه‌ای در مورد جهنم قرائت شد، از خضوع با صورت بر زمین افتادند، تصریح کرد: در نقش‌های خانگی هم، فاطمه به عنوان مظهر عاطفه، عاطفه خود را مدیریت کرد؛ برای پدر، ام ابیها، برای فرزندان مادر نمونه و برای علی(ع) همسری بی‌نظیر بود. حضرت آن‌قدر وجود عادل و مستوی است که به تعبیر آیه، مرج البحرین با علی(ع) همانند دو دریایی بودند یکی بر دیگری بغی نمی‌کند و از چنین خانه‌ای لولو و مرجان تولید می‌شود.

وی افزود: نقش حضرت به عنوان شهروند ـ البته نه به معنای شهروند امروزی ـ سبب شد تا ایشان به همه مسایل اطراف خود حساس باشد، لذا در دعای خود با نام برای همسایگان دعا می‌کرد، لذا جامعه‌ای که اهل مواسات و دلسوزی نباشد، جامعه اسلامی نیست. 

علاسوند تأکید کرد: فاطمه(س) بانوی قله‌ها است، چون کار احسن را به احسن الوجوه انجام می‌دادند.

انتهای پیام
captcha