گویشی جدید برای روایت انقلاب در سریال جلال / مخاطبان محدود به ایران نبودند
کد خبر: 3879135
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کارگردان سریال «جلال» اظهار کرد؛

گویشی جدید برای روایت انقلاب در سریال جلال / مخاطبان محدود به ایران نبودند

کارگردان سریال «جلال» در نشست خبری این مجموعه گفت: عموم تولیداتی که روایتگر انقلاب هستند شعاری‌اند. به همین منظور قادر به جذب تماشاگر نیستند، اما در این سریال تلاش کردیم روایتی متفاوت از انقلاب اسلامی داشته باشیم و همین امر نیز در جهانی شدن مخاطبان سریال نقش مهمی داشت.

سریال جلال به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عوامل سریال «جلال» امروز، 27 بهمن‌ماه، با حضور مرتضی صفری، مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی؛ مهدی کریمی، تهیه‌کننده؛ حسن نجفی، کارگردان؛ هادی افتخارزاده و عمار تفتی، بازیگر و رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما، در ساختمان روابط عمومی رسانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حسن نجفی، کارگردان سریال جلال، اظهار کرد: مخاطبان این مجموعه تلویزیونی از ایران، اروپا و آمریکا هستند؛ این سخن را بر مبنای پیام‌هایی که از سراسر دنیا دریافت کرده‌ام بیان می‌کنم. نکته جالب درباره این اثر نمایشی به خانواده‌محور بودن آن مربوط می‌شود؛ موضوع‌ این سریال انقلاب اسلامی بود، اما خانواده‌ها را به عنوان تماشاگر اصلی در اختیار دارد.

این کارگردان با بیان اینکه پخش از شبکه ملی تأثیر بسیار بالایی در جذب تماشاگر دارد، اظهار کرد: این مجموعه توسط شبکه استانی آذربایجان شرقی تولید شده است اما دلیل موفقیت جلال را در پخش ملی این مجموعه می‌دانم. برای همین امیدوارم فرصت دیده شدن آثاری چون «جلال» همواره فراهم باشد.

نجفی با اشاره به اینکه صرف ساخت یک مجموعه دینی، دلیل پخش آن نیست، ابراز کرد: قبل از اینکه ساخت فیلم یا سریالی را آغاز کنم، این سؤال را از خود می‌پرسم که این مجموعه چه برکتی می‌تواند برای من و تماشاگران در پی داشته باشد. این سؤال را قبل از ساخت مجموعه جلال از خود پرسیدم ولی با مطالعاتی که پیرامون فیلم‌نامه انجام دادم، دریافتم این سریال می‌تواند کارکرد فرهنگی فراوانی داشته باشد. نکته بعد به نبود اخلاقیات در هنر مربوط می‌شود؛ در سینما اخلاقیات آنچنان که باید مد نظر قرار نمی‌گیرد؛ به خوبی شاهد این اتفاق در جشنواره فیلم فجر بودیم؛ پس تلاش کردم تا جلال بتواند گوشه‌ای از اخلاقیات را تبلیغ کند.

کریمی، تهیه‌کننده سریال «جلال»، ضمن با ارزش خواندن تجربه ساخت این مجموعه، گفت: نظراتی که از سراسر جهان برای این سریال به دستمان رسید، بسیار جذاب و آموزنده است و سعی خواهیم کرد در آثار بعدی حتماً از آن بهره ببریم. این سریال برای تماشاگران نوعی غافلگیری محسوب می‌شد چون کارهایی که در این حوزه تولید می‌شود، عموماً آثاری شعاری هستند اما سریال جلال سعی کرد واقعیات را بیان کند. البته محدودیت‌هایی که به لحاظ مادی پیش روی این سریال قرار گرفت، بسیار ما را آزرده خاطر کرد چون اگر امکانات به شکل مناسبی در اختیارمان بود مطمئناً کیفیت مطلوب‌تری پیدا می‌کرد.

عمار تفتی، بازیگر نقش «جلال»، نیز تأکید کرد: تماس مستقیم با مردم و شنیدن نظرات آنها حال خوبی را به ما منتقل کرد. این مجموعه توانست معیارها و اندازه‌های سریال‌های شبکه استانی را تغییر دهد و به مخاطب بفهماند که تولیدات استانی نیز می‌تواند جذابیت و تأثیرگذاری داشته باشد. این کاراکتر در  ابتدا خود را شناخت تا بتواند در ادامه انقلاب را بشناسد. درباره جلال باید بگویم که انقلابی شدن او از سال 57 آغاز نشد، بلکه ریشه‌های تحول فکری وی را باید از سال‌های 32 جست‌وجو کرد.

هادی افتخارزاده، دیگر بازیگر مجموعه، تصریح کرد: وقتی اظهار نظرهای مثبت مردم را شنیدم کمی متعجب شدم چون تا امروز به آثاری که در شبکه استانی تولید می‌شد، چندان بهایی نمی‌دادند اما این مجموعه نشان داد که اگر کیفیت در حد مطلوبی باشد، آثار استانی نیز قادرند مخاطب خوبی داشته باشند.

صفری، مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی، با بیان این خبر که فصل دوم سریال جلال تولید خواهد شد، بیان کرد: این مجموعه نشان داد آثار استانی نیز ظرفیت ملی شدن را دارند؛ در همین راستا فصل دوم سریال جلال ساخته می‌شود. درباره استان آذربایجان شرقی و ظرفیت‌هایش ذکر نکته‌ای را ضروری می‌دانم؛ در 20 سال گذشته حداقل 200 اتفاق مهم توسط مردم آذربایجان شرقی رقم خورده؛ حتی ریشه‌های انقلاب اسلامی به نوعی وام گرفته از آذربایجان شرقی است.

وی درباره بودجه این سریال چنین توضیح داد: هزینه‌ای که صرف این سریال شد به اندازه‌ای کم است که شاید باور آن برای بسیاری از افراد دشوار باشد؛ اما به روشنی بگویم کل مجموعه با دو میلیارد تومان ساخته شد. مسئله بعد به دسته‌بندی‌هایی برمی‌گردد که به نظرم دیگر کارایی ندارد. برای مثال اینکه سریالی استانی یا ملی است معنا ندارد؛ چون مخاطبان شبکه‌های استانی نیز ملی و جهانی شده‌اند. بودجه شبکه‌های مختلف سیما به ویژه شبکه‌های استانی محدود است؛ این مسئله ناخودآگاه بر کمیت و کیفیت تأثیر می‌گذارد؛ در صورتی که اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری مطلوبی انجام شود، اقدامی مؤثر در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای است.

رنجبران، مدیرکل روابط عمومی سیما، نیز ضمن با ارزش خواندن سریال جلال، تأکید کرد: مجموعه‌های تلویزیونی با تلاش هنرمندان توانسته‌اند جریان‌سازی مطلوبی را در پی داشته باشند، نمونه این اتفاق در سریال جلال رخ داد. ارزش این مجموعه‌ها زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این آثار با وجود محدودیت مالی تولید شده‌اند؛ والا در شرایطی که بودجه‌ای کلان در اختیار باشد، ساخت کارهای مطلوب چندان دشوار نخواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهید ارزش کیفی سریال‌هایی نظیر جلال را بیشتر دریابید باید مقایسه‌ای با تولیدات شبکه نمایش خانگی داشته باشید؛ در سریال‌های شبکه‌های خانگی با وجود سرمایه‌های کلانی که خرج می‌شود، جریان‌سازی و تأثیرگذاری بسیار کمتر از تلویزیون است.

انتهای پیام
captcha