لزوم توجه جدی به عنصر هویت‌بخشی در تبیین بیانیه گام دوم
کد خبر: 3879499
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
حجت‌الاسلام صالحی:

لزوم توجه جدی به عنصر هویت‌بخشی در تبیین بیانیه گام دوم

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هویت‌بخشی یکی از مسائلی است که در تبیین بیانیه گام دوم، باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در برخی موارد پلتفرم‌ها و اقدامات شتاب‌زده باعث شده هویت ملی خدشه‌دار شود.

ارسالی/لزوم توجه جدی به عنصر هویت‌بخشی در تبیین بیانیه گام دومبه گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه چهاردهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا با محوریت کتاب «گام تمدن‌ساز»، امروز دوشنبه ۲۸ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در کتابخانه پارک شهر تهران برگزار شد.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این مراسم با بیان اینکه برخی کم‌کاری‌ها و ناکارآمدی‌ها باعث شده منویات رهبری بر روی زمین بماند، اظهار کرد: خوشبختانه فضای دانشگاهی به خوبی احساس کرد که نسبت آن با بیانیه گام دوم در وهله نخست، تبیین و گفتمان‌سازی در بین جامعه دانشگاهی و سپس بسط و گسترش آن در میان جامعه است. این درک که اولین وظیفه نخبگان دانشگاهی ما جریان‌سازی و تبدیل بیانیه به گفتمان است، شکل گرفت و دغدغه‌هایی وجود داشت. 

حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: رهبری نیز در جلسات متعدد با فرهیختگان دانشگاهی در طول یک‌سال اخیر بر ضرورت ورود عالمانه، هوشمندانه و اقناع‌کننده به بیانه گام دوم تأکید داشتند. اگر چه در بعضی موارد، برخورد کلیشه‌ای در این موضوع دیده می‌شد و آن‌طور که باید اقدامات به رصد مشکلات و مسائل جامعه با محوریت حل آنها و با محوریت بیانیه منجر نشد.

ارائه دستاوردهای انقلاب با ادبیات بین‌المللی

وی افزود: یکی از ویژگی‌های تبیین و گفتمان‌سازی پیرامون بیانیه گام دوم و ماحصل آن، یعنی تدوین کتاب گام تمدن‌ساز، این است که تولید این اثر محصول کار تیمی بوده و جمعی از دانشجویان دغدغه‌مند انگیزه‌ای پیدا کردند تا به محاجه در‌ حوزه دستاوردهای انقلاب اسلامی ‌آن هم با ادبیات بین‌المللی بپردازند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در تبیین بیانیه گام دوم، هویت‌بخشی یکی از مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. در برخی موارد پلتفرم‌ها و اقدامات شتاب‌زده باعث شده هویت ملی خدشه‌دار شود. ذهن جوان خالی است و باید به طریقی احساس هویت کند. این اثر که به همت نشر معارف تولید شده، می‌تواند با ادبیات خاص خود جوانان را آگاه سازد.

در ادامه این مراسم، پیرمرادیان، مدیرعامل نشر معارف که مسئولیت چاپ و نشر کتاب گام تمدن‌ساز با این انتشارات بوده است، در سخنانی با بیان اینکه پویش روشنا از سال ۹۲ و در جهت ترویج مطالعه و کتابخوانی مثبت راه‌اندازی شد، اظهار کرد: در طول ۱۳ دوره گذشته، تعداد ۳۰ کتاب در پویش کتابخوانی مورد مطالعه قرار گرفتند و تاکنون بیش از یک میلیون جلد کتاب در مدت زمان برگزاری پویش چاپ شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های پویش روشنا و اینکه این پویش حرکتی مردمی بوده، ادامه داد: در طول این هفت سال، یک ریال کمک مالی از هیچ نهاد و ارگانی و حتی ناشران همکار در این طرح، به پویش روشنا نشده است. هزینه‌های مورد نیاز در این حرکت از فعالیت‌های خود پویش به دست می‌آید.

پیرمرادیان با بیان اینکه اهمیت بیانیه گام دوم سبب شد محوریت چهاردهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا این بیانیه باشد، افزود: زحمات ۷۰ نفر از طلاب و اندیشمندان در مشهد مقدس و با مدیریت نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد منجر به تولید کتاب گام تمدن‌ساز شد که در این دوره مورد مطالعه و خوانش قرار می‌گیرد.

صعود چهل ساله؛ پاسخ به 950 سوال پرتکرار مردمی

حجت‌الاسلام محسن فوجی نیز که به نمایندگی از مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم حاضر بود، در سخنانی درباره تدوین کتاب گام تمدن‌ساز بیان کرد: دو سال پیش دغدغه‌ای برای اساتید و طلاب مشهد مطرح شد که چه مسئله‌ای را در شرایط امروز کشور مورد واکاوی قرار دهند. بر این اساس تعداد۹۵۰ سوال پرتکرار از ناحیه مردم جمع آوری، دسته‌بندی و خلاصه شد و در نهایت به یک سوال رسیدیم و آن اینکه آیا جمهوری اسلامی در چهل سال فعالیت خود کارآمد بوده است یا خیر؟ درباره این پرسش؛ به استخراج دستاوردهای جمهوری اسلامی بر اساس آمارهای بین‌المللی و مراجع رسمی پرداختیم. ۲۵ هزار آمار و سند مختلف بررسی و دستاوردهایی که خدشه‌پذیر نبود را بیرون آوردیم. حاصل این کار تدوین کتاب «صعود چهل ساله» بود که سال گذشته منتشر شد. کمی بعد از انتشار این کتاب و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم نیز از سوی مقام معظم رهبری منتشر شد. اما رهبری فرمودند این بیانیه نیاز به تفصیل و تبیین دارد.

وی ادامه داد: تبیین بیانیه در گام اول نیاز به استخراج استنادات ابتدایی آن داشت، لذا برای فهم آماری که ابتدای متن بیانیه آمده استنادات استخراج شدند. بر اساس آمار استخراج‌شده، گزاره‌های بیانیه گام دوم قابل اثبات بودند و این گزاره‌ها در کتاب گام تمدن‌ساز اثبات شدند. بسیاری از آمارهای استخراج شده از مراجع داخلی و بین‌المللی که شبهه‌ای در آنها بود را کنار گذاشتیم.

فوجی گفت: کار دوم بعد از استخراج استنادات بیانیه، تبیین منطق بیانیه گام دوم بود که پس از این کار، استنادات را با استفاده از منطق رهبری در بیانیه را بسط دادیم. رهبری در بیانیه از قعر تاریخ شروع می‌کنند و برای اثبات عظمت جایگاه انقلاب اسلامی ویژگی‌های جمهوری اسلامی را بیان نمی‌کنند، بلکه می‌گویند جمهوری اسلامی چه چیزهایی نیست، لذا ایشان از منطق مقایسه استفاده می‌کنند تا مطلب به درستی در ذهن مخاطب بنشیند.

انتهای پیام
captcha